kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۶۳
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

آخرین ره‌آورد شبکه‌های مجازی، میلیون‌ها کاربر اینترنت را به وحشت انداخت(اخبار ادبی و هنری)

انتشار ویدئویی جعلی موسوم به «جعل عمیق» (Deep Fake) از تام کروز (بازیگر و تهیه‌کننده معروف ‌هالیوود) در فضای مجازی باعث شد میلیون‌ها کاربر اینترنت به وحشت بیفتند. اگرچه تام کروز در ویدئوی مذکور، حرف یا حرکت وحشتناکی انجام نداده و تنها درباره نظافت صنعتی خطاب به کاربران شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» سخن گفته اما طراحی رفتار و لحن بیان و حرکات بسیار متنوع و سریع او در این ویدئو، شاید هیچ‌کس حتی نزدیک‌ترین افراد به این هنرپیشه معروف را دچار ‌تردید نکند.

اگرچه پیش از این بارها، ویدئوهای موسوم به «جعل عمیق» از شخصیت‌های معروف سیاسی و هنری مانند اوباما و نانسی پلوسی و ولادیمیر پوتین و.... و حتی از همین تام کروز ساخته و منتشر شده بود اما این ویدئوی جدید به‌طور حیرت‌آوری با نمونه‌های قبلی متفاوت است.
یک کاربر نوشت: «این کثافتکاری واقعاً ترسناک است. مطمئنم قبلاًً از آن استفاده‌های شرورانه شده و ما اصلا متوجه نشدیم.»
کاربری دیگر اضافه کرد: «این قضیه زمانی خطرناک می‌شود که بتوانند نسخه جعلی رهبران نظامی و سیاستمداران را بسازند و از قول آنها حرف‌های خطرناکی بزنند. وقتی نوه‌تان از زندان با شما تماس بگیرد و برای آزاد شدن ۲۰۰ دلار پول بخواهد، کلاه‌برداری‌ها زیاد می‌شود. ما باید جلو عواقب بد این جریان را بگیریم.»
کاربری دیگر گفت: «جعل‌های عمیق‌ می‌توانند ‌ترسناک‌ترین تهدید برای سیاست‌های آینده ما باشند.»
یک کاربر نوشت: «واقعاً ‌ترسناک‌ترین عاملی است که در آینده می‌تواند سیاست‌های ما را از بین ببرد. از کجا معلوم که جعل عمیق‌های رهبران نیایند حرف‌های مزخرف بزنند، یا برعکس،‌ نشود حرف‌های مزخرفی را که رهبران جلوی دوربین زده‌اند، با جعل عمیق‌ها حذف کرد. این قضیه در دهه آینده بدترین قسمت بحث‌های سیاسی خواهد بود.»
شخص دیگری گفت: «در آینده شاهد تبادل‌پذیری و کالایی شدن این صداها و چهره‌های انسانی خواهیم بود، مگر نه؟ فکر کردیم ماشین‌های پرنده خواهیم داشت، اما در عوض تنها چیزی که دستمان خواهد آمد، گسستگی کامل از هویت شخصی است.»
شخص دیگری نیز  گفت: «من هم همین فکر را می‌کنم. وحشت‌آور است. واقعیت دارد تغییرپذیر می‌شود.»
البته سال‌های طولانی است که نظام سلطه از طریق رسانه‌های مختلف خود مانند سینما و تلویزیون و شبکه‌های اینترنتی و همچنین تاریخ‌پردازی و سانسور گسترده حقایق... به جعل عمیق و تحریف واقعیات پرداخته و از این طریق به سلطه جهنمی‌ خود بر ملل دیگر تداوم بخشیده است. اما به‌نظر می‌رسد این فقره جدید یعنی Deep Fake این‌بار به نوعی‌ گریبان خودشان را گرفته است.