kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۲۸
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸

پایان خرداد؛ بهره‌برداری از بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک

بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک با ۹۷ درصد پیشرفت کاری، پایان خرداد به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خلیج فارس؛ سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک گفت: با بهره‌برداری از این بخش، ایران می‌تواند روزانه ۳۳۰ هزار بشکه نفت خام از دریای عمان صادر کند.
وحید مالکی افزود: از ابتدای امسال به صورت همزمان، فعالیت‌های مهندسی، تأمین کالا و اجرای طرح آغاز شده است.
وی گفت: با بهره برداری کامل از طرح پایانه نفتی جاسک تا پایان آذر امسال، صادرات یک میلیون بشکه نفت خام از سواحل مکران محقق می‌شود.
وحید مالکی افزود: امنیت اقتصادی بیشتر برای خریداران نفت ایران، کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، افزایش ظرفیت، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین دست منطقه مکران، کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز و در نهایت تنوع بخشی به مبادی صادرات نفت خام و میعانات گازی کشور از مزایای ساخت پایانه نفتی جاسک است.
طرح توسعه پایانه نفتی جاسک به عنوان آخرین حلقه از زنجیره طرح ملی و راهبردی انتقال نفت خام از گوره به جاسک در قالب قرارداد EPC به کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس به عنوان نماینده شرکت ملی نفت ایران است.
این طرح با سرمایه‌ای ۲۶۰ میلیون یورو، شامل ۳ مجموعه خطوط لوله ۴۸ اینچ خشکی و سیستم‌های اندازه‌گیری، ۶ رشته خط لوله ۳۶ اینچ زیردریایی، ۳ مجموعه چند راهه دریایی و ۳ مجموعه گوی شناور به همراه تجهیزات جانبی به مجموعه‌ای متشکل از دو شرکت داخلی مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ایران و گاما واگذار شده که قرار است مرحله نخست آن در اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد.