kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۲۰۹
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
تقویت الگوی مقاومت در عرصه حکمرانی با انتخابی آگاهانه - بخش نخست

دفاع مقدس، الگویی برای حل مشکلات امـروز کشور

 

رضا الماسی
هوای خرداد عطرآگین از فضای مقاومت و ایثار جبهه‌ها و یادآور قیام‌هایی از جنس خروش امام خمینی رحمت‌الله علیه در
سال 42 علیه ظلم و استبداد است. خرداد جان‌های مومنین عصر ما را به جان شهدای مقاومت گره می‌زند و این جریان الهی را همچون رودی در عالم روان می‌سازد.
هوای خردادِ مقاومت هرگز فراموش شدنی نیست. حماسه‌هایی که قبل و در طول حیات مبارک انقلاب اسلامی رقم خورده، مهر تاییدی بر این مدعاست. مقاومت8 ساله رزمندگان جبهه انقلاب اسلامی، نشانی درخشان بر پیشانی این جریان است.
بر اساس تحلیل کارشناسان، دو عامل اساسی موجب پیروزی رزمندگان جبهه حق و جوان‌های دوران دفاع مقدس و همچنین شکست و ذلت و خواری دشمن شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر قاسم روانبخش، استاد حوزه و دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در تبیین این دو عامل به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «اولین عامل خداباوری است. جوانان رزمنده ما واقعاً به خدا ایمان داشتند. با تمام وجودشان به خدا توکل داشتند و معتقد بودند فقط خدا می‌تواند به آنها کمک کند. آنها به آیه شریفه «إِنْ تَنْصُرُوا الله يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» باور قلبی داشتند. قطعا خدا هم کسانی که او را یاری می‌کنند و به دین خدا کمک می‌کنند، یاری خواهد کرد.»
پیروزی قطعی جریان حق
طبق تعالیم الهی، مومنان اگر از نظر عده و عُده هم در اقلیت باشند، در پیروزی و شکست آنها تاثیر ندارد بلکه شدت ایمان آنها به خدا تعیین‌کننده است. «كَم مِن فِئهًْ قَليلَهًٍْ غَلَبَت فِئهًْ كَثيرَهًًْ بِإِذنِ اللهِ.»
حجت‌الاسلام روانبخش توضیح می‌دهد: «عامل خداباوری بود که رزمندگان را با دست‌های خالی در برابر دشمنِ تا دندان مسلح تقویت می‌کرد. آنها هیچ وقت از قلت عده و عُده خودشان به خودشان ترس و وحشت راه نمی‌دادند بلکه همواره آن قدرت مافوق بشری را در کنار خود و بالای سرشان می‌دیدند. به همین دلیل رزمندگان ما توانستند معادله را در جنگ تحمیلی تغییر بدهند.»
او می‌افزاید: «دشمنی که آمده بود ایران اسلامی را در کوتاه‌ترین زمان تسخیر کند، خرمشهر را هم از دست داد. تا جایی که
نه‌تنها تمام مناطق اشغال شده بازپس گرفته شد بلکه بخش‌هایی از خاک عراق از جمله فاو هم به دست رزمندگان اسلام افتاد. صدام گفته بود اگر ایرانی‌ها بتوانند خرمشهر را پس بگیرند من کلید بصره را به آنها خواهم داد. اما جوانان ما با ایمان و توکل به خدا توانستند بر دشمن بعثی پیروز شوند.»
عامل دوم، خودباوری است. همان عاملی که در آیات و روایات تاکیدات زیادی روی آنها شده است. خداوند در قرآن می‌فرماید؛ وَأَن لَيسَ لِلإِنسانِ إِلّا ما سَعى. اگر انسان بخواهد موفقیت و دستاوردی داشته باشد باید خودش تلاش کند.
امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه می‌فرماید؛ مَن جدّ وجَد. کسی که برای چیزی تلاش کند به آن دست پیدا خواهد کرد. روانبخش در این باره می‌گوید: «ما باید در عرصه‌های مختلف خودمان را باور داشته باشیم. فکر نکنیم دشمن ما یک تافته جدا بافته ایست. آنها هم انسان هستند و اگر به اهداف شان می‌رسند به خاطر تلاش آنهاست. ما هم اگر می‌خواهیم به اهداف مان برسیم باید تلاش کنیم. فلذا جوان‌های آن روز با همین روحیه خودباوری توانستند بر دشمن تا بن دندان مسلح غالب شوند.»
آثار خداباوری و خودباوری
توفیقات ۸ سال دفاع مقدس نتیجه اخلاص و معنویت و فداکاری رزمندگان جهادگر و طرح‌ها و ایده‌های نو و ابتکارات آنان بود که غیرممکن‌ها را با توکل بر خدا و بصیرت و آگاهی ممکن کردند. امروز در هیچ جای دنیا سراغ نداریم که پلی شناور به طول 14 کیلومتر روی آب در نیزار و باتلاق بزنند. رزمندگان ما برای هدفشان نیاز به پشتیبانی داشتند و پل خیبر را احداث کردند و طوری ساخته شد که هر کدام از قطعات پل ۶ تن وزن را تحمل می‌کند و می‌توان ماشین و تدارکات و مهمات و نفر و نفر کمکی و... جابه‌جا کرد.
روانبخش می‌گوید: «یکی از مواردی که نشانگر تجلی این روحیه در دوران دفاع مقدس بود ساخت پل عظیم خیبر در جزیره مجنون است. چنین دستاوردی در دنیا بی‌سابقه بود. از همان دوران بود که بزرگانی همچون شهید حاج حسن طهرانی‌مقدم با خودباوری، داخلی ‌سازی انواع موشک‌ها و تجهیزات نظامی را دنبال کردند و به نتیجه هم رسیدند. موفقیت‌هایی که رزمندگان ما در حوزه جنگ الکترونیکی به دست آورند نیز ناشی از همین روحیه بود. لذا توفیقاتی مثل آزاد‌سازی خرمشهر در دفاع مقدس و همچنین بسیاری از توانمندی‌های امروز ما مرهون همان خودباوری‌هاست.
این فعال سیاسی تصریح می‌کند: «جوانان ما با این دو عامل، یعنی خداباوری و خودباوری اثبات کردند که می‌شود کشور را از شر بیگانگان حفظ کرد و اجازه نداد دشمن یک وجب از خاک کشور را تصاحب کند. حفظ تمامیت ارضی ایران در دفاع مقدس در حالی است که در دوران قبل از انقلاب هربار که به کشور تعرض شده بود، بخش‌هایی از خاک کشور جدا می‌شد. عظمت افتخارات دفاع مقدس به‌اندازه‌ای است که هنوز این افتخارات وجود دارد و مایه مباهات نسل‌های آینده است.»
خدای جبهه‌ها
همان خدای عرصه‌های دیگر است
الگوی دفاع مقدس قابل استفاده و بهره‌برداری در همه عرصه‌های دیگر نیز می‌باشد و هرکجا ما از این الگو بهره جستیم نتایج فوق تصورمان حاصل شده است. با توجه به اینکه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار داریم و اهمیتی که این انتخابات در متن زندگی مردم و قدرت کشور در عرصه‌های مختلف طی 4 سال آینده خواهد داشت، لازم است نسبت جریان‌های مختلف سیاسی با این گفتمان سنجیده شود.
مسعودی، یک استاد دانشگاه در این باره به گزارشگر کیهان می‌گوید: «به نظر بنده جریانی که گفتمان اصیل انقلاب را سر دست می‌گیرد، می‌تواند امیدهای مردم را زنده‌تر کند. جریان انقلابی جریانی است که همیشه خدا را باور دارد. مرحوم علامه مصباح رحمت‌الله علیه بارها می‌فرمودند؛ «من معتقدم خدای جبهه و خدای عالم سیاست و اقتصاد و عرصه علم و دانش یکی است. اگر خدا در جبهه ما را یاری می‌کرد، امروز در عرصه اقتصاد و علم و فناوری و سیاست هم می‌تواند ما را یاری کند. اما در صورتی که ما توکل به خدا داشته باشیم و به نصرت او امیدوار باشیم.»
او ادامه می‌دهد: «در مقابل خداباوری، جریانی در کشور وجود دارد که غرب باور است. این جریان سکولار اعتقاد چندانی به خدایی که مدبر امور است ندارد. خدا را صرفا به‌اندازه خالق آسمان و زمین قبول دارند. اما اینکه آیا خدا می‌تواند همه امور را اداره کند و در همه عرصه‌ها به انسان کمک کند، مورد پذیرش و باور این جریان قرار ندارد.»
جریان نابی که می‌تواند در امتداد جریان انقلابی اوایل انقلاب، امروز به داد کشور برسد، همان جریان انقلابی است. این استاد دانشگاه معتقد است: «جریان انقلابی امروز هم همچون اوایل انقلاب علاوه ‌بر خداباوری به توانمندی‌های داخلی ایمان دارد. این جریان باور دارد که ما در همه عرصه‌ها از جمله اقتصاد می‌توانیم روی پای خود بایستیم.»
بیانیه انتخاباتی آیت‌الله بهجت (ره)
«از «حذیفه» رضوان‌الله‌علیه مروی است که فرمود: «کانوا یسألون رسولَ الله عن الخیر و کنتُ أسأله عن الشر»؛ باید بدانیم «شر» چیست و «اهل شر» کیست تا فرار از آن ‌نماییم، و «خیر» چیست و «اهل خیر» کیست تا به‌سوی آن فرار‌نماییم. باید اهل انتخاب، در پیاده کردن کُبرَیات در صُغرَیات، و کلیّات در جزئیات، روشن و با احتیاط باشند، و رضای خدای بزرگ را مقدم بر رضای غیر نمایند. و فحص(کاوش) از عقلای متدیّنین که اصلح باشند نمایند و در روشنی توقف ننمایند و در تاریکی حرکت ننمایند. و از رشوه دادن و گرفتن(شیوه دُوَل کفر)، دور باشند.
با متدینینِ از عقلا، که محیط به مسائل شرعیه و با ایمان اعتقادی و عملی، و پرهیزکار، و با تدبیر، و شجاعت، و اعتدال فکری و مسلکی، باشند و با غیر آنها سروکار نداشته باشند، و مسلمان‌ها را گرفتار نکنند و کاری نکنند که در پشیمانی از آن، تدارکی نیست. کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می‌شود: ملاحظه کنید: کدام‌یک از دو حزب... تغییری در امور دینیه داده یا نمی‌دهد؛... از وطن‌فروشی و وطن‌فروشان که غایتِ محبتِ دوَل کفر است، دور باشید. عواقب وطن‌فروشانِ به دول کفر را ملاحظه بنمائید! دیدیم و می‌بینیم که به مُحلّل‌های خودشان وفا نمی‌کنند، مگر تا زمانی که چاره ندارند؛ و پس از آن، جز پشیمانی و عاقبتِ سوء برای تابعین آنها نمی‌ماند.
باید بدانیم که هیچ نقصی در ممالک اسلامیه نیست که منسوب به دول کفر نباشد؛ و آنچه منسوب به آنها است، نقص در اسلام و ایمان است، یا منتهی به آن است. غیر از معصومین علیهم‌السلام کسی نمی‌تواند بگوید: «همه چیز را می‌دانم، یا می‌بینم»؛ و نمی‌تواند کسی بگوید: «هیچ چیز را نمی‌دانم و همه جا تاریکم»؛ بلکه هر عاملِ عادی، چیزهایی را می‌داند و باید حرکت کند و توقف ننماید، [و] بلکه باید از معلومات خود، مجهولات را استخراج نماید تا آنجا که بتواند، و چیزهایی را نمی‌داند و باید احتیاط و توقف و تفحص نماید تا به ندامتِ غیرِ مستدرَک، مبتلا نشود.
کسانی که متحیر و مرددند، به آنها دستور داده شده و می‌شود: ملاحظه کنید: کدام‌یک از دو حزب، با ولایت علی علیه‌السلام، موافق یا موافق‌تر است، و کدام، اعتقاد او عملاً انتظار مهدی علیه‌السلام را دارد. کدام، تغییری در امور دینیه داده یا نمی‌دهد؛.... کدام، ملکه تقوا و صدق دارد، یا قوی‌تر است. کدام در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است؛ و بالجمله، کدام، به خدای متعال و خاتم‌الانبیا و خاتم‌الاوصیا «صلوات‌الله‌علیهم‌وعجل‌فرجَهم» نزدیک‌تر است.»
عبارات فوق بخش‌هایی از بیانیه آیت‌الله بهجت مربوط به یکم خرداد سال ۷۶ است. این فقیه عارف، با بصیرت و درک عمیقی که از جريان غربگرا داشت نکات فوق را آن روزها در جهت کمک به مردم برای انتخاب اصلح بیان فرمودند.
بهترین را انتخاب کنیم
انتخاب قاعدتاً باید در شرایطی صورت بگیرد که در یک چارچوب مشخص، تنوعی از سلایق مختلف وجود داشته باشد تا این مفهوم، معنا پیدا کند. بنابراین نامزدهایی که از سوی شورای نگهبان تایید شده‌اند کف شاخص‌ها را داشته و ما باید با بررسی خودمان نزدیک‌ترین فرد به گفتمان اصیل انقلاب را انتخاب کنیم و با این انتخاب نقش خود را در حل مشکلات کشور ایفا ‌نماییم.
آقای علی رحمانی، فعال دانشجویی در این باره به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «گاه دیده شده که بعضی از مسئولین شرایط شورای نگهبان را دارا هستند اما اگر وارد جریان انتخابات شوند ممکن است مشکلات بزرگ‌تری برای مردم و جمهوری اسلامی رقم بخورد. بنابراین شورای نگهبان این صلاحیت را از آنها سلب می‌کنند چرا که تنها نکته حائز اهمیت مردم هستند و عزت و سربلندی کشور که باز هم تمامی اینها در سایه اسلام و ولایت فقیه شکل خواهند گرفت.»
او می‌افزاید: «به نظر بنده امسال انتخابات، انتخابات منظم‌تر و با کیفیت بهتری خواهد بود. ان شاءالله امیدواریم که انتخابات، انتخابات پرشوری باشد و رقابت کاندیدا‌ها با رعایت چارچوب‌های اخلاقی و رعایت انصاف رقابت درستی باشد. همچنین امیدواریم مردم هم با توجه به منویات مقام معظم رهبری گزینه اصلحی را انتخاب کنند.»