kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۸۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۸
وزیر خارجه آمریکا:

ایران بدون برجام قوی‌تر از ایران با برجام است

وزیر خارجه آمریکا گفت: ایران بدون توافقنامه هسته‌ای قوی‌تر از ایران با توافقنامه هسته‌ای است.

 

سرویس سیاسی-

به گزارش باشگاه خبرنگاران، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با کانال 12 اسرائیل گفت: ایران بدون توافقنامه هسته‌ای قوی‌تر از ایران با توافقنامه هسته‌ای است؛ از این رو تمامی مقامات آمریکا معتقدند یک تفاهم‌نامه هسته‌ای خوب می‌تواند ایران را از رسیدن به پیشرفت‌های هسته‌ای به‌خوبی بازدارد.
بلینکن افزود: ما در دولت بایدن معتقدیم که یک توافقنامه خوب با ایران می‌تواند مانع از پیشرفت‌های این کشور در زمینه هسته‌ای باشد.
وی تصریح کرد: دولت بایدن به دنبال یک توافق هسته‌ای مستحکم و بلندمدت با ایران است. این توافقنامه شامل بند‌هایی باید باشد که برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به موجب آن تا سال ۲۰۲۵ متوقف شود.
وزیر خارجه آمریکا با‌ اشاره به مذاکرات برجام گفت: آمریکا در مذاکرات اخیر بر سر مفاد توافقنامه برجام که در وین برگزار شد به‌صورت غیرمستقیم حضور داشت. بلینکن با تکرار ادعا‌های خود در مورد نقش ایران در منطقه افزود: اگر ایران بدون قیدوشرط به برجام بازگردد، آمریکا هم این توافقنامه هسته‌ای را به‌رسمیت خواهد شناخت.
وی در ادامه این مصاحبه در اظهارنظری گستاخانه گفت: آمریکا هر بار اعلام کرده مشتاق به بازگشت به یک توافقنامه هسته‌ای با ایران است، ولی این سؤال مطرح است که آیا ایران هم حاضر است برای بازگشت به برجام قدمی بردارد یا خیر. ما مدام کار‌هایی که طرفین مذاکره باید برای بازگشت به این توافقنامه انجام دهند تکرار کرده‌ایم حالا این ایران است که باید قدمی رو به جلو بردارد.
وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد: آمریکا و اسرائیل اهداف مشترکی در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند و هر دو طرف برای یک توافقنامه سازنده با تهران تلاش می‌کنیم.
برجام به شکل فعلی
قابل بازگشت نیست
بلینکن افزود: توافقنامه برجام به شکل فعلی قابل بازگشت نیست.
وی مدعی شد: همچنین ما می‌خواهیم سخت تلاش کنیم تا سایر مواردی را که ایران یک بازیگر بسیار خطرناک و مشکل‌ساز برای ما و اسرائیل است همچون فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، گسترش سلاح، حمایت از گروه‌های تروریستی و همه آن چیزها، دخیل کنیم.
وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که وقتی می‌گویید «طولانی‌تر» آیا به این معنی است که مثلاً بند غروب آفتاب تمدید شده است؟ این در سال 2031 پایان نمی‌یابد؟ گفت: فکر می‌کنم این مهم است.
بایدن و ترامپ
دو روی یک سکه
اقدامات دولت بایدن در مسئله برجام دقیقا مشابه اقدامات دولت ترامپ است. ترامپ و بایدن هر دو مدعی هستند که برجام ناقص است و باید با ضمیمه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران به متن توافق، تکمیل شود. در این میان تحریم‌ها صرفا ابزاری برای ستاندن مولفه‌های قدرت ایران است و لغو تحریم‌ها به هیچ عنوان جایی در برنامه طرف آمریکایی ندارد.
برهمین اساس اظهارات برخی دولتمردان درباره نتایج مثبت مذاکرات وین و تنظیم متن توافق و...قابل تأمل و عجیب است. این قبیل اظهارات، از یکسو معیشت مردم و اقتصاد کشور را شرطی می‌کند و از سوی دیگر طرف آمریکایی را در اقدامات زورگویانه و عهدشکنانه گستاخ‌تر می‌کند.
 ادعای مقام آمریکایی
یک مقام آمریکایی مدعی شده رسیدن به توافق با ایران درخصوص برجام چند ماه به‌طول نخواهد کشید، اما در عین حال تلاش کرده توپ را درخصوص محقق شدن این هدف به زمین ایران بیندازد.
پایگاه «آکسیوس» به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشته آخرین دور گفت‌وگوهای وین، نخستین دور از این گفت‌وگوها بوده که در آن هم در زمینه اقدامات آمریکا برای رفع تحریم‌ها و هم اقدامات ایران در زمینه هسته‌ای پیشرفت حاصل شده است.
این مقام‌ها مدعی شده‌اند کارگروه موظف به بررسی رفع تحریم‌ها در سه دور نخست گفت‌وگوها به پیشرفت‌های مستمری دست پیدا کرده‌اند، اما کارگروه دیگری که موظف به بررسی اقدامات هسته‌ای ایران بوده به پیشرفت چندانی در مذاکرات حاصل نکرده است.
مقام‌های آمریکایی به آکسیوس گفته‌اند عمده‌ترین اختلاف، بر سر سرنوشت سانتریفیوژهای جدید ایران بوده است. بایدن گفته «زمان‌گریز» ایران باید به یک سال برسد.
«زمان‌گریز»، مفهوم ابداعی آمریکایی‌ها برای ‌اشاره به مدت زمان لازم برای انباشت مواد هسته‌ای مورد نیاز جهت ساخت یک بمب اتمی است.
جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای کشورهای غربی درباره تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است.
آکسیوس نوشته احساس طرف آمریکایی این بوده که ایران در چهارمین دور گفت‌وگوها نرمش بیشتری نشان داده، چرا که تهران با تمدید تفاهم فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مدت یک ماه دیگر موافقت کرده است.
عجله‌ای برای حصول توافق بد نداریم
یک مقام ایرانی در گفت‌وگو با «نیوزویک» گفته تهران آماده رسیدن به توافقی است که آمریکا در آن به تعهداتش عمل کند اما عجله‌ای برای حصول توافق بد ندارد.
شاهرخ ناظمی، رئیس‌دفتر مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به نیوزویک گفت: می‌خواهیم درخصوص گام‌های مورد نیاز از سوی آمریکا برای بازگشت به برجام به توافقی خوب برسیم. وی اضافه کرد: برای نیل به این هدف، هیچ عجله‌ای برای توافق بر سر چیزی که ناقص باشد نداریم. ناظمی در گفت‌وگو با نیوزویک تصریح کرد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ارتباطی با مذاکرات جاری در وین ندارد. او گفت اقدامات آمریکا مسیر رایزنی‌ها را مشخص خواهد کرد.
این مقام ایرانی افزود: دیدگاه آمریکا و تمایل این کشور برای فاصله گرفتن از سیاست‌های شکست‌خورده گذشته بیشترین نقش را در موفقیت مذاکرات خواهد داشت.
رئیس‌دفتر مطبوعاتی هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل در بخش دیگری از این مصاحبه موضع ایران مبنی بر اینکه آمریکا باید نخستین گام را برای بازگشت به برجام بردارد، تکرار کرد.
حداقل ۳ ماه زمان برای خرید نفت
رئیس ‌انجمن نفت خام ژاپن می‌گوید پالایشگاه‌های این کشور، حتی در صورت احیای برجام، برای از سرگیری واردات نفت از ایران به چند ماه زمان نیاز خواهد داشت.
تسوماتو سیگیموری، رئیس‌انجمن نفت خام ژاپن در یک نشست خبری گفت: حتی در صورتی که واردات نفت ایران قرار باشد از سر گرفته شود، باید این مسئله را آن موقع بررسی کنیم و از سرگیری واردات [نفت ایران] دست‌کم سه ماه زمان خواهد برد. خبرگزاری رویترز می‌گوید هلدینگ «انیوس» به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه ژاپن هنوز بررسی این موضوع را آغاز نکرده است.
رفع گزینشی تحریم‌ها! 
ژانت یلن، وزیر امور خزانه‌داری آمریکا در یک جلسه استماع در کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان گفت این نهاد آمریکایی به بررسی این خواهد پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها علیه ایران مناسب است.
وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: درخصوص ایران احتمالاً شما می‌دانید که رئیس‌جمهور نگاهش به مذاکراتی است که ممکن است موفق به بازگرداندن ایران به اجرای کامل توافق هسته‌ای شود.
ژانت یلن در ادامه اضافه کرد: همان‌طور که گفته شده، ایالات متحده هم آماده انجام اقدام مشابه است. ما به دقت به بررسی این خواهیم پرداخت که رفع کدام تحریم‌ها مناسب خواهد بود.
مقامات آمریکایی مدعی شده‌اند که در پی آن هستند تا به‌صورت گزینشی تحریم‌ها را رفع کنند. این در حالی است که آمریکا باید به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شود.
لفاظی‌های ضدایرانی صهیونیست‌ها
الی کوهن، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، شامگاه پنجشنبه، در گفت‌و‌گو با شبکه سعودی العربیه به لفاظی علیه ایران پرداخت. وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای همیشگی این رژیم علیه ایران و بی‌آنکه به کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی ‌اشاره‌ای بکند، بار دیگر مدعی شد که تل‌آویو تمام تلاش‌ خود را برای جلوگیری از دستیابی ایران به آنچه آن را سلاح هسته‌ای خواند، انجام خواهد داد.
الی کوهن همچنین با تکرار این ادعا که تمام گزینه‌ها برای برخورد با ایران روی میز است، این کشور را به بی‌ثبات کردن منطقه متهم کرد.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در حالی این‌ ادعاها را علیه ایران مطرح می‌کند که این رژیم تنها دارنده سلاح هسته‌ای در منطقه غرب آسیا به‌شمار می‌آید که تاکنون اجازه بازرسی از تأسیسات هسته‌ای خود را به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نداده است.
مطابق با گزارش رسانه‌های خبری، رژیم صهیونیستی که از پیوستن به پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی خودداری کرده، ده‌ها کلاهک هسته‌ای در زرادخانه خود نگهداری می‌کند.
ادعاهای کوهن در حالی علیه ایران مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران به‌صورت مکرر اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای ایران صرفا با اهداف صلح آمیز پیگیری می‌شود و براساس فتوای رهبر انقلاب اسلامی، ساخت سلاح هسته‌ای حرام است.
جان راتکلیف، مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا طی یادداشتی در روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست با ابراز نگرانی از تصمیم دولت جدید واشنگتن برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران، به کاخ سفید توصیه کرد بلوکی برای منزوی کردن ایران در منطقه تشکیل دهد.
به گزارش فارس، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی خطاب به وزرای خارجه آمریکا و انگلیس و تلاش آنها برای جلب رضایت رژیم صهیونیستی نوشت: به جای بی‌اعتبار کردن خودتان بر احیای برجام تمرکز کنید.
سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه به بیان جزئیاتی احتمالی از دیدار «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور این کشور با «جو بایدن» همتای آمریکایی وی خبر داد.
به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، ریابکوف در این باره گفت یکی از موضوعاتی که ممکن است در دیدار پوتین و بایدن مطرح شود، مسئله بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران است.