kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۸۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶

گزارش همشهری از کاری که دولت با بورس کرد(خبر ویژه)

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که عمده سهامداران بورس در سال اخیر زیان کرده‌اند.

در حالی که آقای روحانی ادعا می‌کند «بورس را به اوج رساندیم»، روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: در طول 9‌ماه گذشته بازار سهام 3هزار و 700 میلیارد تومان، معادل 160میلیارد دلار، ارزش خود را از دست داده، با این حال روند نزول بازار در سال‌جاری تشدید شده و به افزایش رقم زیان سهامداران منجر شده است به‌طوری که می‌توان ادعا کرد تقریبا هیچ سهامدار برنده‌ای در بازار سهام وجود ندارد. تازه‌ترین اطلاعات آماری نشان می‌دهد که میانگین نزول 10صنعت بزرگ بورس بیش از دو برابر نزول شاخص کل بورس تهران بوده که به خوبی نمایانگر ابعاد زیان سهامداران است.
پارسال در چنین روزهایی شاخص بورس به سرعت در حال رشد بود و این ایده که بازار سهام با چاه نزول عمیقی مواجه می‌شود در بازار سهام وجود نداشت، اما در بیستم مرداد پارسال، زمانی که شاخص بورس به محدوده 2میلیون و 100هزار واحد رسید، زمان نزول شاخص بورس هم فرارسید و بازار سهام به‌سرعت با افت مواجه شد. شدت نزول به حدی بود که از پارسال تاکنون شرکت‌های بورس 40درصد از ارزش سهام‌شان، یعنی معادل 3هزار و 700میلیارد تومان را از دست داده‌اند. این نزول که برابر با 160میلیارد دلار است، در تاریخ 50ساله بازار سهام بی‌سابقه است، سهامداران در هیچ دوره‌ای چنین نزولی را تجربه نکرده‌اند. از آن زمان تاکنون شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است، 45درصد افت کرده، این عدد نشان می‌دهد که میانگین کل زیان سهامداران در 9‌ماه گذشته 45درصد بوده است.
آمارها نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 205هزار واحد کاهش یافته و از یک میلیون و 310هزار واحد به یک میلیون و 105هزار واحد رسیده؛ یعنی سهامداران بورس تهران به‌طور متوسط از ابتدای امسال تاکنون 15درصد زیان کرده‌اند. با این حال محاسبه دقیق‌تر ارقام، حاوی اطلاعات تازه‌تری است. اطلاعات موجود از میزان بازده صنایع از ابتدای امسال تاکنون نشان می‌دهد که میزان زیان تقریبا 10صنعت بورس که عمدتا صنایع بزرگ بورس نیز هستند، بیش از میانگین نزول شاخص و حتی در برخی صنایع تا دوبرابر میانگین نزول بورس است. این ارقام که یک‌چهارم از صنایع بورس را شامل می‌شود به خوبی بیانگر میزان زیان واقعی سهامداران است.
اطلاعات موجود نشان می‌دهد که سهامداران صنایع فرآورده‌های نفتی، استخراج معادن، استخراج نفت و گاز، منسوجات، مخابرات، حمل‌ونقل و ارتباطات‌، خدمات فنی و مهندسی و خودرو‌سازی‌ از اول امسال تاکنون به‌طور میانگین بین 20تا 30درصد زیان دیده‌اند.
در این میان سهامدارانی که در گروه استخراج سایر معادن، سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بزرگ‌ترین زیان‌دیده‌های سال‌جاری هستند زیرا این صنعت به‌طور میانگین بیش از 30درصد از ارزش خود را در 2‌ماه گذشته از دست داده که دو برابر میانگین زیان کل بازار سهام است.