kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰

افزایش سؤال‌برانگیز قیمت کالاها در آستانه انتخابات

مشاهدات بازار نشان می‌دهد در جدیدترین تغییرات قیمتی، تخم‌مرغ با افزایش قیمت ۳۵ درصد و قند و شکر ۱۰ درصد روبه‌روشده‌اند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در چند روز اخیر به سایر کالاهای اساسی از جمله لبنیات و شکر رسیده است. مشاهدات بازار نشان می‌دهد در جدیدترین تغییرات قیمتی تخم‌مرغ با افزایش 35 درصد و قند و شکر 10 درصد روبه رو شده‌اند.
در حال حاضر در عمده‌فروشی‌ها هر کارتن تخم‌مرغ از 137 هزار تومان به 187 هزار تومان رسیده است. به نوعی هر شانه 37 هزار و 500 تومان و هر دانه تخم‌مرغ 1250 تومان قیمت‌گذاری شده است. قند نیز به هر کیلو 17هزار و 500 تومان و شکر 16 هزار و 500 تومان رسیده
است.
البته افزایش قیمت کالاهای اساسی آن هم در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم به این کالا تمام نشده بلکه واحدهای تولیدی از شرایط انتخاباتی سوءاستفاده کرده و با همکاری مراجع تصمیم‌گیر هر روز لیست جدید قیمت محصولات خود را در معرض دید مردم قرار داده‌اند.
علاوه‌براین قیمت کمپوت نیز افزایش پیدا کرده است، به‌نحوی که کمپوت 15هزارتومانی به 27 هزار تومان رسیده است البته این رقم قبل از محاسبه قیمت‌های جدید شکر است و به‌طور حتم با افزایش قیمت‌ شکر، کمپوت هم شاهد افزایش قیمت خواهد شد.
جالب اینجاست معاون بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص این افزایش قیمت‌ها با تأکید بر اینکه گرانی کالا ارتباطی به سازمان حمایت ندارد، گفت: همچنین گرانی کالا ارتباطی به اتاق‌های اصناف ندارد، زیرا مقوله گرانی و گرانفروشی دو موضوع جدا از یکدیگر است و بازرسین سازمان حمایت و اتاق‌های اصناف به موضوع گرانفروشی‌ها ورود می‌کنند نه گرانی‌ها.
در همین رابطه رئیس‌ هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ را درب مرغداری بین ١٠ هزار و ٩٠٠ تا ١١ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با اتمام ماه مبارک رمضان و افزایش جزئی مصرف قیمت تخم‌مرغ بین ۴٠٠ تا ۵٠٠ تومان افزایش یافته است.
ناصر نبی‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ادامه داد: این قیمت با نرخ مصوب ١۴ هزارتومانی که دولت تعیین کرده ٣ هزار تومان فاصله دارد. وی با ‌اشاره به افزایش قیمت مصوب نهاده‌های دامی و نیز افزایش سایر مؤلفه‌های تولید، تاکید کرد: ادامه روند موجود منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان می‌شود و در آینده‌ای نزدیک وضعیت تخم مرغ، بدتر از آنچه که درباره مرغ شاهد بودیم، خواهد شد.
مرغ گران و دولت بی‌تفاوت!
به گزارش ایسنا، چندین ماه است که فعالان صنعت طیور در مورد افزایش مجدد قیمت مرغ به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید هشدار می‌دهند ولی به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت خودشان را به خواب خرگوشی زده‌اند و هشدارهای داده شده را در نظر نمی‌گیرند.
بر اساس این گزارش، هشدارهای داده شده از سوی تولیدکنندگان جدی گرفته نشده و براساس آخرین مشاهدات میدانی از بازار، قیمت مرغ مجددا به ۳۰ هزارتومان بازگشته است. یعنی همان قیمتی که اسفندماه سال گذشته این کالای پروتئینی پرمصرف را از سفره‌های برخی خانواده‌ها حذف یا بسیاری را برای خرید یک کیلو مرغ دولتی روانه صف‌های طولانی در شرایط کرونایی کرد.
فعالان و تولیدکنندگان بارها در صحبت‌های خود اعلام کردند که مرغداران نمی‌توانند جوجه یک‌روزه را با قیمت مصوب ۴۲۰۰ تومان تهیه کنند و قیمت جوجه یک‌روزه در بازار به دو برابر نرخ مصوب رسیده و با قیمت‌های هشت هزار تا 9 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. آنها همچنین به افزایش هزینه‌های دیگر از جمله کرایه‌های حمل‌ونقل، دستمزد کارگر، دارو، واکسن، نهاده‌ها و... ‌اشاره و از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت درخواست کردند که برای شرایط پیش آمده تدابیری اتخاذ کنند. آنها همچنین هشدار دادند که اگر بر بازار جوجه یک‌روزه کنترل و نظارت جدی‌تری صورت نگیرد یا با کمبود مرغ در ماه‌های آینده مواجه خواهیم شد یا قیمت مرغ افزایش خواهد یافت.