kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۲۳
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳

آغاز مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «کووپارس رازی»

سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیتو رازی از آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس این انستیتو با شرکت ۵۰۰ داوطلب خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمدحسین فلاح مهرآبادی پنجشنبه گذشته در مراسم آغاز فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونا کووپارس که در بیمارستان رسول اکرم(ص) برگزار شد، اظهار داشت: مرحله دوم کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس از امروز با ۵۰۰ داوطلب در دو گروه ۲۵۰ نفره آغاز شد؛ یک گروه ۲۵۰نفره واکسن با دوز ۱۰ میکرولیتر و گروه دیگر با عنوان گروه کنترل در این مرحله شرکت کرده‌اند و واکسن دریافت می‌کنند.
مهرآبادی با بیان اینکه بر اساس پیش‌ بینی‌ها، مطالعه فاز دوم به حدود دو ماه زمان نیاز دارد، افزود: پس از گذشت این مدت، نتایج برای سازمان غذا و دارو ارسال می‌شود تا در صورت رضایت‌بخش بودن، نتایج فاز سوم مطالعات آغاز شود.
وی درباره تعداد داوطلبان شرکت‌کننده در فاز نخست، خاطرنشان کرد: در فاز نخست مطالعه، ۱۳۳ داوطلب در چهار گروه داشتیم که سه گروه واکسن با دوزهای ۵‌، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم دریافت کردند؛ بر اساس آنالیز بینابینی، از نظر بی‌خطر بودن واکسن مشکلی نداشتیم و عوارض معمول که در اکثر واکسن‌ها انتظار داریم، مشاهده شد.
سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن «کووپارس» انستیتو رازی این واکسن را جزو کم عارضه‌ترین واکسن‌های رایج در دنیا اعلام کرد و گفت: این موضوع در فاز نخست مطالعه، تایید شد.
مهرآبادی درباره فاز دوم تاکید کرد: در فاز دوم علاوه‌بر ارزیابی بی‌خطری در گروه مطالعه، میزان ایمنی‌زایی را هم بررسی می‌ کنیم و بر این اساس وارد فاز سوم
می‌‌شویم.
وی درباره تاثیر واکسن کووپارس بر جهش‌های جدید ویروس کرونا اظهارداشت: این موضوع در فاز دوم بررسی می‌‌شود؛ بر اساس مطالعات دنیا، اکثر واکسن ‌هایی که با ویروس اولیه طراحی شدند و مورد استفاده هستند، علیه سوش‌‌های مختلف به جز سوش آفریقایی اثربخشی مناسبی داشتند.
زمان آغاز فاز سوم مطالعات
سخنگوی پروژه کارآزمایی بالینی واکسن کووپارس انستیو رازی درباره زمان آغاز فاز سوم مطالعات بالینی گفت: فاز سوم اوایل تا اواسط مرداد ماه آغاز می‌شود و حداقل تعداد نفرات این فاز ۲۰ هزار نفر پیش‌بینی شده است.
مهرآبادی، مدت زمان واقعی هر فاز را یک سال اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط ویژه، سازمان بهداشت جهانی و به تبع آن سازمان غذا و دارو با آنالیز بینابینی فاز اول که حدود 2 ماه زمان نیاز دارد، موافقت کردند.
به گفته وی، فاز 2 برای گروه سنی ۱۸ تا ۷۰ سال است و در فاز سوم همه گروه ‌های بالای ۱۸ سال مورد مطالعه قرار می‌‌گیرند.