kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۹۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۴

ایران مهلت داد گروسی طلبکار شد!

به فاصله کوتاهی پس از تمدید تفاهم ایران و آژانس، مدیرکل آژانس در اظهارنظری گستاخانه و طلبکارانه مدعی شده است که تنها کشورهایی غنی‌سازی 60 درصد انجام می‌دهند که در پی ساخت بمب هستند.

 

سرویس سیاسی-

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز با تأکید بر حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای گفت که این «حق حاکمیتی» ایران است که برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد. گروسی در پاسخ به سؤالی درخصوص فعالیت‌های غنی‌سازی ۶۰ درصد ایران ابراز نگرانی کرد و با تأکید بر پیشرفت هسته‌ای ایران طی دو سال گذشته گفت با توجه به آنکه طی دو سال گذشته، برنامه هسته‌ای ایران پیشرفته‌تر شده، اوضاع فعلی، «بسیار نگران‌کننده» است.
وی در اظهارنظری گستاخانه درخصوص اورانیوم با درصد غنای ۶۰ درصد ایران گفت: اقدام یک کشور در غنی‌سازی ۶۰ درصد یک مسئله جدی است، تنها کشورهایی به این سطح می‌رسند که بمب می‌سازند. ۶۰ درصد تقریباً سطح (مورد نیاز برای ساخت) تسلیحات است. غنی‌سازی تجاری همان دو و سه [درصد] است.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌با این حال بر حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای تأکید کرد و گفت این «حق حاکمیتی» ایران است که برنامه خود را توسعه دهد اما این (۶۰ درصد) درجه‌ای است که باید نسبت به آن هوشیاری و توجه بیشتری نشان دهیم. وی ادامه داد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۰ برابر بیش از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی‌است که در برجام مورد توافق قرار گرفته بود. گروسی با‌ اشاره به تمدید تفاهم‌نامه ایران و آژانس گفت: این تمدید به‌عنوان یک «پل» است اما در نهایت این تمهیدات «ناپایدار» است.
وی مدعی شد: ما وارد مرحله‌ای شده‌ایم که باید آن را طی کنیم و ببینیم که دیگر روندها [مذاکرات وین] چطور پیش می‌رود. بدیهی است که با برنامه‌ای با درجه‌ای از جاه‌طلبی و پیچیدگی‌هایی که ایران دارد، ما به یک نظام راستی‌آزمایی بسیار قوی و مستحکم نیاز داریم....در غیر این صورت اوضاع بسیار شکننده خواهد شد. گروسی در شرایطی درخصوص افزایش سطح غنی‌سازی ایران ابراز نگرانی کرده که جمهوری اسلامی بارها تأکید کرده که به هیچ عنوان به‌دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای نیست و برنامه هسته‌ای این کشور کاملاًً اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. با وجود آنکه ایران بارها تأکید کرده است که افزایش سطح اورانیوم غنی‌شده این کشور برای اهداف پزشکی و تحقیقاتی است، گروسی در این مصاحبه گفت: به‌نظر نمی‌رسد که ما در سطح فعلی فعالیت‌های صنعتی و پزشکی در ایران چندان نیازی به آن (اورانیوم با درصد غنای ۶۰) داشته باشیم اما این کشور مربوطه است که در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کند.
طلبکاری!
اظهارات گستاخانه و طلبکارانه گروسی یکی از نتایج رویکرد منفعلانه دولت در مسئله برجام است.
بنابر اعلام دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) تمدید شده است. قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، اقدامی بازدارنده و ابزاری مهم در دست دولت و تیم مذاکره‌کننده و اهرم فشاری در مقابل طرف آمریکایی و اروپایی بود. چه آنکه رسانه‌های غربی اذعان کردند که آمریکا به واسطه قانون اقدام راهبردی مجلس، از برخی اقدامات خود عقب‌نشینی کرده است.
با این‌حال متأسفانه تفاهم ایران و آژانس به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و این اقدام، اهرم فشار ایران را بی‌اثر خواهد کرد و طرف زورگو و عهدشکن را گستاخ‌تر خواهد کرد. لازم به ذکر است که پیش از نهایی شدن قانون مجلس، یک‌بار، مهلت «یک ماهه» مندرج در طرح (برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورت لغو نشدن تحریم‌ها) به «دو ماه» اصلاح شد.
پس از آن هم، به هنگام اجرای قانون، سازمان انرژی اتمی ‌با آژانس که هیچ جایگاهی در مسئله لغو تحریم‌ها ندارد، توافق کرد که برای اجرای کامل مصوبه مجلس درباره توقف نظارت‌های فراپادمانی آژانس (دوربین‌ها)، سه ماه مهلت بدهد.
حالا علی‌رغم اجرای موارد مذکور، تفاهم ایران و آژانس یک ماه دیگر تمدید شده است و این در حالی است که این اقدامات، ضرب‌الاجل ایران را بی‌اثر کرده و پالس ضعف به طرف مقابل ارسال می‌کند. به عبارت دیگر، تمدید یک ماهه توافق به آژانس، امتیاز یکطرفه به عهدشکنان برجام است. تجربه ثابت کرده است که هر زمان که ایران از موضع اقتدار با طرف غربی مواجه شده است، طرف مقابل از اقدامات گستاخانه خود عقب‌نشینی کرده و هر زمان که ایران موضعی منفعلانه اتخاذ کرده، گستاخی و طلبکاری مضاعف طرف غربی را در پی داشته است.
انگلیس: به توافق قوی‌تر
نیاز داریم!
دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس در دیدار با «گابی‌اشکنازی» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درخصوص برجام گفت‌وگو کرد.
راب در پیامی‌که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، در ارتباط با محور گفت‌وگوهای خود در قدس‌ اشغالی با‌اشکنازی نوشت: در دیدار خود با گابی ‌اشکنازی بر تعهد به راه‌حل دو دولتی، اهمیت یک توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد خود به امنیت اسرائیل تأکید کردم. آمریکا و ‌تروئیکای اروپا از زمان امضای برجام تاکنون به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند. آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در پرونده برجام به ایران بدهکار بوده ولی با گستاخی ژست طلبکار به خود می‌گیرند.
آمریکا و اروپا در پی آن هستند که پس از بازگشت بدون هزینه واشنگتن به برجام و بدون لغو تحریم‌ها، محدودیت‌های برجامی ایران را دائمی‌کرده و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را به متن توافق ضمیمه کنند.
مسائل مهم باقی مانده است
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، روز سه‌شنبه پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در پاسخ به سؤال پرس‌تی‌‌وی مبنی بر اینکه چه مسائلی در این مذاکرات برای حل و فصل کردن باقی مانده‌؟ گفت: در دور آخر[دور پنجم] مذاکرات ما قادر بودیم پیشرفت‌های حائز اهمیتی داشته باشیم، اما هنوز برخی مسائل مهم حل نشده باقی مانده‌اند.
عراقچی افزود: بر این عقیده‌ام که ما جلسه کمیسیون مشترک را با عزم راسخ تمامی اعضا شروع کردیم. فکر می‌کنم تمامی طرف‌ها در این مذاکرات به اندازه کافی جدیت به خرج می‌دهند و جدیت و عزمشان را به وضوح نشان داده‌اند و تمامی طرف‌ها مایلند مسائل مهم باقیمانده در اسرع وقت حل شود و حتی مذاکرات در این دور به نتیجه برسد. نمی‌توانم بگویم که می‌توانیم در این دور از مذاکرات کارمان را به نتیجه برسانیم، اما امکانش وجود دارد.
وی ادامه داد: این موضوع بستگی به این دارد که چقدر بتوانیم در زمینه مسائل مهم پیشرفت کنیم و طرف‌های دیگر چقدر آمادگی دارند تصمیم‌های سخت خودشان را بگیرند و بگذارند مسائل را حل کنیم. مسائل اصلی، مسائلی هستند که پیشرفتی در زمینه آنها داشته‌ایم، اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم که پاسخی شفاف یا راهکاری شفاف برایشان داریم، اما مطمئنم این‌بار می‌توانیم پیشرفت کنیم و اگر امکانش باشد مذاکرات را تکمیل کنیم که باید تکرار کنم که مطمئن نیستم مذاکرات را بتوانیم به پایان برسانیم اما امکانش وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر شما طرف مقابل در مذاکرات، تصمیمات سیاسی لازم را گرفته است یا نه و آیا نشانه‌هایی از مصالحه برای به توافق رسیدن در این مرحله از مذاکرات وجود دارد یا خیر؟ توضیح داد: ما تازه مذاکرات را شروع کرده‌ایم و این موضوعی است که باید دید روزهای آینده چه می‌شود، چیزی که امروز در جلسه اول کمیسیون مشترک[از دورپنجم مذاکرات] دیدم، عزم واقعی از سوی تمامی اعضا برای به نتیجه رسیدن بود. پس ببینیم که اوضاع در روزهای آتی چگونه پیش می‌رود.
عراقچی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که آیا از نظر شما این دور می‌تواند دور پایانی مذاکرات باشد و توافقی حاصل شود؟ خاطرنشان کرد: من به‌عنوان دیپلمات همیشه امیدوار هستم و وظیفه ماست که با امیدواری ولی نه با خوش‌بینی مذاکرات را جلو ببریم.
وی اضافه کرد: هر چقدر لازم باشد مذاکرات طول بکشد، طول خواهد کشید. دقت را فدای سرعت نخواهیم کرد، تامین منافع را فدای سرعت نخواهیم کرد. عجله بی‌مورد نخواهیم داشت و در عین حال بدون دلیل و منطق، مذاکرات را طولانی نخواهیم کرد. برای ما زمان ملاک نیست، برای ما تامین منافع کشور ملاک است و تا وقتی این منافع تامین نشده، مذاکره ادامه پیدا می‌کند.
نماینده چین در کمیسیون مشترک برجام گفت که پکن امیدوار است که نیازمندی‌های منطقی ایران درباره برجام به درستی رسیدگی شود.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش نیز در پیامی ‌توییتری نوشت که تمامی مذاکره‌کنندگان در وین اتریش اراده سیاسی برای اطمینان از حصول نتیجه موفقیت‌آمیز دارند.
لازم به ذکر است که نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 که عصر سه‌شنبه در گرندهتل شهر وین آغاز شد، بعد از حدود یک ساعت و نیم به کار خود پایان داد. این نشست در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه‌ ایران و گروه 1+4 برگزار شد.