kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۷۱
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵

پشت پردۀ نا آرامی های عراق افشا شد آشوبگران به دنبال تعویق انتخابات هستند

 

همزمان با گسترش اعتراضات خیابانی در عراق، که ظاهرا در اعتراض به فساد مقامات و ترور فعالان مدنی صورت می‌گیرد، جریان‌های حامی تظاهرات حالا اعلام می‌کنند که انتخابات زود هنگام در عراق، باید عقب بیفتد!
«سناء الموسوی»، نماینده پارلمان عراق و عضو «ائتلاف الفتح»، از تلاش برخی «طرف‌های فاسد برای بهره‌برداری از تظاهرات» خبر داد و به پایگاه خبری المعلومه گفت، این طرف‌ها «قصد دارند انتخابات پارلمانی زودهنگام را به تعویق بیاندازند».
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: «اعتراضات مسالمت‌آمیز در عراق، برآیند کُندی دولت در اجرای برنامه‌های خدماتی و اقتصادی است... هدف از روی کار آمدن دولت «مصطفی کاظمی»، خدمات‌رسانی و فراهم کردن شرایط برای انتخابات زودهنگام بوده است. الموسوی افزود، آنچه رخ داد، عکس این مطالبه است!
«محمد کریم» نماینده پارلمان و عضو فراکسیون «الصادقون» هم اخیرا گفته بود، برخی طرف‌های خارجی، در تلاش هستند اوضاع داخلی عراق را متشنج کنند. کریم تصریح کرد، هدف این طرف‌ها، جلوگیری از برگزاری انتخابات و باقی نگه داشتن دولت کنونی بر مسند قدرت است.
در این میان، «ایاد علاوی» نخست‌وزیر سابق عراق، که از چهره‌های نزدیک به عربستان دانسته می‌شود، با اشاره به شرایط جاری در عراق، مدعی شد، در حال حاضر دو گزینه بیشتر وجود ندارد؛ تعویق و یا تحریم انتخابات!
خبر دیگر اینکه، کمیساریای حقوق بشر عراق اعلام کرد، در اعتراضات خیابانی روز سه‌شنبه شهر بغداد، دو نفر کشته و 150 تن زخمی شدند. 20 تن از مجروحان، غیر نظامی و 130 نفر دیگر از نیروهای امنیتی عراق هستند.