kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۵
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان تهران:

شرکت‌ها و رانندگان متخلف جاده‌ای جریمه می‌شوند

شرکت‌ها و رانندگان انواع ناوگان عمومی جاده‌ای در صورت انجام تخلفات رانندگی با جریمه سنگین مواجه خواهند شد.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به صدور دستورالعمل‌هایی درباره ارتقاء سطح خدمات و ایمنی سفر اظهار کرد، کمیسیون رسیدگی به تخلفات ماده 12 و 13 درباره تخلفات احتمالی شرکت‌ها و رانندگان در بحث ایمنی سفر و خدمات رسیدگی خواهد کرد و در صورت احراز تخلف، جریمه آنها سنگین خواهد بود.
حمیدرضا شهرکی‌ثانوی با تاکید بر اینکه رعایت ایمنی سیر جاده‌ای، اولویت اصلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است افزود: توجه به مدیران فنی و عملکرد آنها در دستور کار قرار دارد که باید هر چه بهتر اجرایی شود، ضمن آنکه از آنها انتظار داریم ابلاغیه‌های سازمان مبنی بر نظارت را به دقت اجرا کنند.
وی با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل با اتوبوس‌ها، مینی‌بوس‌ها و سواری‌های بین شهری گفت: در بخش حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای، ضریب اشغال صندلی 100 درصد نیست بلکه بین 40 تا 60 درصد است با این حال این بخش حمل‌ونقل سهم 90 درصدی در جابجایی مسافران دارد.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان تهران با اشاره به اینکه سال گذشته 22 میلیون و 175 هزار نفر مسافر در مسیرهای درون‌ استانی و برون‌استانی با یک میلیون و 388 هزار و 627 سفر جابه‌جا شده‌اند افزود: برای امسال هدف‌گذاری افزایش پنج درصدی جابه‌جایی مسافر را در نظر گرفته‌ایم.
شهرکی‌ثانوی ادامه داد: سه هزار و 89 دستگاه اتوبوس، یکهزار و 38 دستگاه مینی‌بوس و 1923 دستگاه سواری کرایه برون شهری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استان تهران فعال است که میانگین سنی اتوبوس‌ها 8/8 درصد سال، مینی‌بوس حدود 19 سال و سواری 7/44 درصد قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه 13 هزار و 879 راننده در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای استان تهران فعالیت می‌کنند افزود: برای مهمانداران اتوبوس‌ها دوره‌های آموزش برگزار کرده‌ایم که آنها باید در این دوره‌ها شرکت کرده و گواهینامه اخذ کنند.
شهرکی‌ثانوی با بیان اینکه 1500 مهماندار اتوبوس‌های بین‌شهری در سنوات اخیر آموزش رسمی دیده‌اند ادامه داد: امسال هم موضوع آموزش را به طور کامل انجام می‌دهیم.
وی گفت: مهمانداران باید توجیه باشند که چه خدماتی لازم است ارائه دهند باید آموزش استاندارد به آنها ارائه شود، ضمن آنکه موضوع حقوق و دستمزد آنها نیز باید بررسی شود.
مدیرکل حمل‌ونقل و پایانه‌های استان تهران به لزوم استفاده از لباس فرم توسط مهمانداران اشاره کرد و درباره نحوه جذب مهماندار تاکید کرد: جذب مهماندار در واقع رابطه مالک، راننده و مهماندار است در بحث مسائل دستمزد آنها در حیطه سازمان تامین اجتماعی است، اما اگر ساماندهی شوند از نظر حقوق و دستمزد شرایط بهتری خواهند داشت.
شهرکی‌ثانوی یادآور شد: بنابر موافقت انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافربری تهران و اتحادیه تعاونی‌های مسافربری 17گانه تهران، مقرر شد که نسبت به اعطای تخفیف به میزان 10 درصد از بهای بلیت مسافری به اشخاص تحت پوشش کمیته امداد با ارائه کارت شناسایی از سوی شرکت‌های مسافری اقدام شود.
در همین حال رئيس سازمان راهداری گفت: با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و فراتر از ماموریت و مسئولیت سازمانی افزود: از جمله برنامه‌های در دست اقدام نظارت جدی مدیران فنی بر شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر است که در تامین سلامت سفر هموطنان با ناوگان حمل‌ونقل عمومی نقش مهمی دارد.
داود کشاورزیان تاکید کرد: مدیران فنی باید نظارت کافی بر سیستم ایمنی ناوگان عمومی برون‌شهری داشته باشند که با تایید آنها، ناوگان اجازه جابه‌جایی کالا و مسافر را داشته باشد.