kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۶۴
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
در حاشیه اظهارات دیروز رئیس‌جمهور

اگر مشارکت برای شما مهم بود صف‌های مرغ را درست نمی‌کردید

رئیس‌جمهور دیروز با ابراز نگرانی نسبت به کاهش مشارکت مردم در انتخابات مانند همیشه تلاش کرد نتایج اقدامات خود را به دیگران نسبت دهد و با فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای سهم بالای خود را در ناامیدی بخشی از مردم به انتخابات کتمان کند.

 


سرویس سیاسی-

حجت‌الاسلام روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت در واکنش نسبت به تایید صلاحیت‌ نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان ، برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات اعلام نگرانی کرد. وی همچنین در حالی مدعی شد تنها کاری که می‌توانسته بکند نامه نوشتن به رهبرانقلاب بوده که درباره افزایش فشارهای اقتصادی و تورم بیش از پنجاه درصد در کنار کاهش سرمایه مردم به یک سوم در بورس و تاثیر ده‌ها اقدام مخرب دیگر بر ناامیدی مردم سکوت کرده است.
رئیس‌جمهور دیروز چهارشنبه (5 خرداد) با بیان اینکه نتیجه این انتخابات عظیم باید وحدت و انسجام ملی باشد، افزود: انتخابات شکوهمند در کشور ضامن مشروعیت نظام است اما ما این مسئله و هدف اساسی را فراموش کرده‌ایم، همه تصمیماتی که اتخاذ می‌شود اگر پشتوانه مردم را نداشته باشد، مشروعیت نخواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: «اگر خدای ناکرده در یک انتخابات حضور کم باشد و برای مردم مسائلی روشن نباشد، انسجام ملی، مصلحت و امنیت ملی و حیثیت نظام چگونه خواهد بود؟ امام همیشه توصیه می‌کردند میزان رای ملت است و مردم ولی نعمت ما هستند. همه ما را مردم به اینجا رساندند. ما چه بودیم ما یک طلبه ساده بودیم. مردم ۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای دادند. چرا این ۹۸ درصد آب می‌رود؟ خدا نکند یک روزی مردم حس کنند ما به آنها بی‌اعتنا هستیم و برای آنها تصمیم می‌گیریم. امام و رهبر انقلاب هر دو فرمودند مشارکت حداکثری. خود رهبر انقلاب به من فرمودند برای من مشارکت حداکثری مهم است.»
نامه‌نویسی
به جای سامان دادن به مشکلات اقتصادی و معیشتی
رئیس‌جمهور در ادامه همچنین با ‌اشاره به نتایج تایید صلاحیت‌ها ، علت کاهش مشارکت را به نتیجه تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان نسبت داد و گفت: «به ناچار دیروز خدمت رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم که ایشان کمکی کنند. ایشان هم در دوره‌های گذشته کمتر وارد شده‌اند و در بعضی اوقات ورود کردند و هر طور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مسئله برای ما مهم است. کاری که می‌توانستیم انجام بدهیم این نامه بود و صلاح با ایشان است»
رئیس‌جمهور در حالی سعی دارد که نهادهای دیگر را به عنوان عامل مشارکت پایین مردم در انتخابات معرفی کند ناکارآمدی هشت ساله دولت در سامان دادن به وضعیت اقتصادی و کاهش ارزش پول ملی به یک هشتم تاثیر مستقیمی به میزان مشارکت مردم در انتخابات گذاشته است.
اوج‌گیری بی‌تدبیری دولت روحانی در فصل انتخابات
این روزها و در شرایطی که کشور مهیای برگزاری یک انتخابات مهم دیگر و تغییر مدیریت اجرایی کشور است. متاسفانه در بخش‌های مختلف کشور از جمله اقتصادی و معیشتی مردم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند. موج گرانی‌ها تمامی ندارد و با افت هر موج، دوباره شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم و کشتی بی‌لنگر اقتصاد کشور در دریای متلاطم با بی‌ثباتی مداوم روبه‌روست و متاسفانه بی‌تدبیری متولیان در تامین و توزیع کالای اساسی در روزهای کرونایی مدت هاست مردم را به صف‌های طویل کشانده است.
این روزها افزایش قیمت نان با انتشار اخبار ضدونقیضی همراه شده است و در انتها دولت به نوعی با برون‌سپاری افزایش قیمت قوت غالب مردم بی‌تدبیری را در این حوزه تمام کرد. درحالی که رادیو از رئیس‌ تعزیرات قول گیرد که با گرانی‌ها برخورد کند از سوی دیگر شاهد زمزمه‌های بالا رفتن قیمت نان در محافل خبری هستیم. از این رو شاهد توزیع نان چندنرخی در کشور هستیم و هنوز پرونده گرانی نان باز است.
عمر دولت رو به پایان صف‌های مرغ همچنان پایدار
همچنین دوباره با گرانی گوشت مرغ تا 30 هزار تومان در کشور روبه‌رو هستیم. برخی از اقلام مصرفی مردم مانند روغن خوراکی نیز هم با گرانی روبه‌رو شده‌اند و هم با کمبود. از سوی دیگر قیمت برنج نیز در حال افزایش است و با این حال اوضاع اقتصادی مردم درهم پیچیده است.
این روزها همچنین بازهم خاموشی‌ها با وجود نزدیک شدن به ماه‌های گرم سال بروز کرده است. قطعی مکرر برق در برخی از مناطق روزانه حتی تا 3 بار انجام می‌شود و این موضوع بسیاری را کلافه کرده است. خصوصا تولیدکنندگان در این زمینه که با هر قطعی برق متضرر می‌شوند نسبت به این موضوع گلایه دارند. این قطعی برق که زمان آن هم بعضا طولانی‌تر شده است، بیشتر تولیدکنندگان را متضرر کرده است.
قطعی برق از یک طرف باعث رنجش خاطر مردم شده است و از سوی دیگر دیده می‌شود که عدم مدیریت صحیح این مسئله بیشتر افکار عمومی را با نارضایتی روبه‌رو کرده است. مسئولان وزارت نیرو اقدام به ارائه جدول زمانبندی قطعی برق کرده‌اند که در نوع خود در دولت تدبیر و امید با همه وعده‌های دور و درازش جای شگفتی دارد. اما آنچه مشکل ایجاد کرده است عدم هماهنگی خاموشی‌ها با جدول زمانبندی شده است. کارشناسان معتقدند که این بی‌تدبیری‌های دولت و عدم مدیریت و تنظیم صحیح بازار تاثیر منفی بر روی مردم گذاشته و احتمالا در انتخابات پیش رو نیز تاثیرگذار باشد.
بازهم دستاوردسازی برای مذاکره
در پایان عمر دولت
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود همچنین ‌گریزی هم به موضوع مذاکرات زد و بار دیگر با دستاوردتراشی برای مذاکره مدعی شد : « مذاکره‌کنندگان ما بسیار قاطع، متین و حساب شده در وین مذاکره می‌کنند و پیشرفت آنها قابل ملاحظه است. برجام از توافقات بسیار مهم بین‌المللی و یک چارچوب بسیار مهم برای همکاری، تعامل و امنیت کشورمان، منطقه و جهان است و همه این را به خوبی قبول دارند. افتخار می‌کنم که دولت دوازدهم به عهدی که به مردم داشته وفا کرده و امروز همه چیز برای توافق آماده است.»
در حالی که در ماه‌های انتهایی دولت تدبیر و امید بی‌تدبیری در مدیریت اجرایی کشور موج می‌زند متاسفانه چشم دولتمردان همچنان به مذاکرات وین دوخته شده است اما 8 سال دولت روحانی نشان داده نه آبی از چشم آبی‌ها گرم می‌شود و نه اگر حتی برجام دوباره تایید شود دوام خواهد داشت و زنجیره تحریم‌ها می‌شکند تا گشایش اقتصادی وعده داده شده روحانی روزی تحقق یابد.