kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶
با وجود تحریم‌های همه‌جانبه

شرکت‌های کره‌ای، ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی در ایران مشغول تولید مواد دخانی هستند!

 


معاون بهداشت وزارت بهداشت از گردش مالی 25 هزار میلیارد تومانی صنعت دخانیات در کشور و ضرر 140 هزار میلیارد تومانی این صنعت به نظام سلامت خبر داد.
به گزارش وبدا، علیرضا رئیسی در نشست خبری هفته ملی بدون دخانیات (4 تا 10 خرداد) گفت: صنعت دخانیات با گردش مالی سالیانه 20 تا 25 هزار میلیارد تومان در ایران، 40 هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم و 70 تا 90 هزار میلیارد تومان هزینه غیرمستقیم و سرجمع 140 هزار میلیارد تومان هزینه سلامتی به کشور تحمیل می‌کند.
دیوان عدالت اداری، مصوبه ممنوعیت واردات تنباکوهای معسل و معطر را اجرا کند
رئیسی افزود: از سال 96 تاکنون رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ممنوعیت واردات تنباکو به کشور بر زمین مانده است و شاهدیم که مافیای دخانیات انواع تنباکوهای معسل و معطر که زیان‌های بسیار جدی به سلامت افراد تحمیل می‌کنند، را وارد کشور می‌کند.
وی تصریح کرد: تنباکوهای معسل و معطر 7 هزار ماده شیمایی‌، 70 ماده سرطان زا و 400 ماده سمی در خود دارند و تجارت این نوع مواد تجارت مرگ است.
معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهارداشت: کرونا در یکسال و نیم گذشته 3.5 میلیون انسان را کشته است ولی دخانیات سالیانه 8 میلیون انسان را در جهان به کام مرگ فرو می‌برد.
رئیسی افزود: در ایران حدود 8 میلیون نفر مواد دخانی مصرف می‌کنند و سالیانه حدود 55 هزار میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود. متاسفانه هم سن مصرف مواد دخانی از جمله قلیان کاهش یافته و هم شاهد استقبال روزافزون بانوان از این مواد هستیم.
وی درخصوص فعالیت شرکت‌های خارجی تولیدی مواد دخانی در ایران، گفت: شرکت‌های کره ای، ژاپنی و انگلیسی و آمریکایی در ایران مشغول تولید مواد دخانی هستند. شرکت‌های کره‌ای با تحریم از ایران خارج شدند ولی شرکت تولید‌کننده مواد دخانی آنها در کشور فعال است. شرکت‌های آمریکایی در ایران اجازه فعالیت ندارند، ولی شرکت B.A.T با همکاری انگلیسی‌ها به صورت مشترک در ایران مواد دخانی تولید می‌کنند. شرکت ژاپنی G.P.I در ایران وینستون تولید می‌کند.
معاون بهداشت خاطرنشان کرد: در فیلم‌ها و سریال‌ها با وجود ممنوعیت تبلیغ مصرف مواد دخانی این کار به راحتی انجام می‌شود و قهرمانان فیلم‌ها در حال تفکر، مطالعه، افسردگی و... سیگار می‌کشند.
ضعف در اخذ مالیات از تولید کنندگان سیگار
رئیسی ادامه داد: یکی از شناخته شده‌ترین راه‌های کاهش مصرف سیگار در کشورها اخذ مالیات از تولید‌کنندگان است، اما در ایران از قیمت درب کارخانه مالیات اخذ می‌شود نه قیمت عرضه مواد دخانی. به عنوان مثال قیمت درب کارخانه سیگار وینستون 660 تومان است، قیمت روی جلد 12 هزار تومان و قیمت فروش 18 هزار تومان ولی از قیمت 660 تومان درب کارخانه مالیات می‌گیریم.
وی با اشاره به اینکه از سال 97 تاکنون ریالی از این مالیات که قرار بود به وزارت خانه‌های بهداشت و ورزش تعلق گیرد به بخش سلامت نرسیده است، گفت: مالیات سالیانه مواد دخانی بر اساس قیمت درب کارخانه 6 هزار میلیارد تومان است که در واقع باید 18 هزار میلیارد تومان بر اساس قیمت فروش به مردم باشد.
معاون بهداشت وزارت بهداشت، فروش سیگار نخی به دانش‌آموزان و افراد زیر 18 سال را غیرقانونی دانست و بیان داشت: متاسفانه دکه‌های فروش، مقابل مدارس اقدام به این کار غیرقانونی می‌کنند.
رئیسی با تشکر از دادستانی کل کشور به خاطر ابلاغ حکم و اجرای دستور جمع‌آوری قلیان سراها گفت: در سال 98 بالغ بر 22 هزار واحد صنفی عرضه قلیان در کشور فعالیت می‌کردند که اکنون این تعداد به دو هزار و 900 واحد رسیده است.
وی آمار توسعه صنعت دخانیات را چنین اعلام کرد: در سال 94 واحدهای تولیدکننده دخانیات در کشور 7 واحد بود که در سال 99 به 23 واحد یعنی رشد چهار برابری رسیده است. در هیچ صنعتی شاهد رشد چهار برابری در این بازه زمانی نبوده ایم. همچنین تعداد واحدهای تولیدی تنباکو و قلیان در سال 94 بالغ بر 15 واحد بود که اکنون به 39 واحد افزایش یافته است.
معاون وزیر بهداشت افزود: به ما می‌گویند به تولید مواد دخانی کاری نداشته باشید بروید به مردم بگویید سیگار و قلیان نکشند. این حرف مثل این است که بگوییم به تولید مواد مخدر کاری نداشته باشید بلکه جلوی مصرف آن را بگیرید! زیرا مواد دخانی هم مثل مواد مخدر برای سلامتی انسان‌ها ضرر دارد.