kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۴۸
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
رئیس‌پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد:

تعداد افراد چاق در ایران ۵/۵ برابر شده است

 

رئیس‌پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران از افزایش ۵/۵ برابری تعداد افراد چاق و دو برابر شدن مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های مرتبط با چاقی در ایران در چند دهه گذشته خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، رضا ملک زاده با بیان اینکه روند پرخوری و بی‌تحرکی در کشور نگران‌کننده است، افزود: بی‌تحرکی حتی در روستاهای ایران افزایش چشمگیر یافته است.
ملک زاده با اشاره به وضعیت شیوع چاقی و اضافه وزن در ایران و ضمن نگران‌کننده خواندن روند آن گفت: در حال حاضر ۷۰ درصد ایرانیان به چاقی یا اضافه وزن، (۴۷ درصد اضافه وزن و ۲۳ درصد چاقی) مبتلا هستند و ۴.۵ درصد جمعیت کشور نیز چاقی مفرط (مرضی) دارند. شمار افراد چاق در ایران از سال ۱۹۸۰/ ۱۳۵۹ تا کنون ۵/۵ برابر و تعداد افراد دارای اضافه وزن ۳.۵ برابر شده است.
وی تاکید کرد: عمده‌ترین علت این میزان از رشد چاقی در ایران همانند بسیاری از کشورهای درحال توسعه، رژیم غذایی ناسالم، پرخوری و کم تحرکی است. میزان مصرف کالری روزانه ایرانی‌ها در دو دهه گذشته از ۲ هزار به ۳ هزار کالری رسیده و این درحالی است که ۹۰ درصد ایرانیان (هر دو جنس) فعالیت فیزیکی کافی ندارند. سهم زنان در کم تحرکی بیشتر از مردان است. این روند نگران‌کننده در ایران به گونه‌ای است که کم تحرکی حتی در روستاها نیز به طور چشمگیری افزایش یافته است.
روند نگران‌کننده اضافه وزن و چاقی در نوجوانان ایرانی
رئیس‌انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران درخصوص رتبه اضافه وزن و چاقی ایرانیان در جهان اظهارداشت: بر اساس آخرین رتبه بندی جهانی چاقی و اضافه وزن (۱۹۷۵- ۲۰۱۶)، رتبه جهانی چاقی مردان و زنان بزرگسال ایرانی به ترتیب ۸۷ و ۴۱ است. همچنین میزان شیوع چاقی در مردان بزرگسال ایرانی ۲۰ درصد و در زنان ایرانی ۳۴ درصد است.
ملک زاده افزود: در حال حاضر شاهد افزایش بیش از ۲۰ درصدی شیوع «اضافه وزن» در بین نوجوانان ایرانی نسبت به چهار دهه گذشته هستیم. رتبه اضافه وزن دختران و پسران ۱۹ سال ایرانی با صعود ۲۸ و ۲۴ پله‌ای، از رتبه ۹۶ و ۱۰۵ به رتبه‌های ۶۸ و ۸۱ رسیده است. همچنین شیوع اضافه وزن در دختران از ۶ درصد به بیش از ۲۶ درصد و در پسران از سه درصد به ۲۴ رسیده است. در رتبه بندی جهانی چاقی هم، دختران ۱۹ سال ایرانی دارای رتبه ۵۵ و پسران در رتبه ۷۴ هستند و به ترتیب ۴۳ و ۳۹ پله، وضعیت چاقی نوجوان ایران در چهار دهه گذشته، بدتر شده است. در حال حاضر میزان شیوع چاقی در بین دختران نوجوان ایرانی ۹ درصد و پسران ۷ درصد است که در مجموع این روند، نگران‌کننده است.