kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۰۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷

اگر برجام و توافق پاریس نبود صادرات برق داشتیم، نه خاموشی(خبر ویژه)

فعالان فضای مجازی می‌گویند: اگر فعالیت‌های هسته‌ای در مقیاس صنعتی تعطیل نشده بود، الان صادرات برق داشتیم و نه خاموشی!

 


اعلام جداول قطعی برق در مناطق مختلف کشور موجب اعتراض کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. کابران معتقدند این کمبود برق ناشی از عدم تن دادن به تولیدات جدید برقی و به‌خصوص برق هسته‌ای است. آنها اذعان دارند اگر دولت در سال‌های گذشته برق هسته‌ای را جدی‌تر پی می‌گرفت امروز نه تنها قطعی برق نداشتیم که حتی صادرات بیشتری نیز داشتیم. کاربران تاکید داشتند امروز کشور بیش از هر زمان دیگر خلأ کمبود برق را حس می‌کند و در این میان صنعت برق هسته‌ای باید با قدرت پیگیری شود. در ادامه روزنامه جوان گزیده‌ای از این واکنش‌ها را منتشر کرد!
* از قطعی برق کلافه شدید؟ بیش از 10/5 درصد از برق جهان توسط انرژی هسته‌ای تولید می‌شود. در آمریکا 20 درصد و در فرانسه 80 درصد. در ایران ما 2 درصد. چرا؟ چون چند سال پیش گروهی خواستند با قربانی کردن این علم تحریم‌ها را رفع کنند. رفع کردند؟ بی‌سوادی هم آمد پرسید مگه انرژی هسته‌ای به چه دردی می‌خوره؟
* اقتصاد هسته‌ای با برجام تعطیل شد. نیاز کشور به تولید برق هسته‌ای حرف سیاسی یه گروه خاص نیست بلکه نیاز اقتصادی کشور است. برق هسته‌ای هشت برابر ارزان‌تر از برق فسیلی است اما برای قرار دادن برق هسته‌ای در سبد انرژی یک کشور، ساختن تنها یک یا دو نیروگاه هسته‌ای اقتصادی و منطقی نیست.
* نیاز مبرم کشور به برق هسته‌ای شاید امروز بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود.
* اگر هسته‌ای رو تعطیل نمی‌کردن الان صادرات برق داشتیم الان خاموشی برق داریم.
* سال‌ها وقت کشور تلف شد برای برجامی که نه تنها تحریم‌ها رو لغو نکرد بلکه ما رو از انواع پیشرفت‌ها بازداشت و حالا با کمبود برق هم مواجهیم. اسمشم میذارن عقلانیت.
#اصلاح_مصرف #برق_‌هسته_ای
* هیچ می‌دونستید رهبری 11 سال قبل پیش‌بینی کرده بودن اگر ایران در یک فرآیند 20 ساله وارد تولید برق هسته‌ای نشه مجبور به خاموشی و گدایی برق میشه؟! و حالا دولتی که شش سال قبل در این روند اخلال ایجاد کرد، دچار خاموشی شده و در آستانه گدایی برق هم قرار داره. #روحانی #برجام
* عدم توسعه نیروگاهی و جلوگیری از تولید برق هسته‌ای مساوی با خاموشی سراسری. رفاه مردم را گروگان مذاکره با غربی‌ها نکنیم.
* دقت کرده‌اید؟ غربی‌ها از یک طرف با توافق پاریس به ما می‌گویند پالایشگاه و نیروگاه نسازید و از طرف دیگر، با توافق برجام، دنبال آن هستند که به مدت 10-15 سال نتوانیم از فناوری هسته‌ای در مقیاس صنعتی بهره‌مند شویم و نتوانیم انرژی هسته‌ای تولید کنیم. مراد آنها از این «حصارکشی و خودتحریمی» چیست؟ می‌گویند منافع طبیعی و انسانی متنوع داشته باشید اما به عصر حجر برگردید و با محرومیت از منابع انرژی، در تاریکی غارها زندگی کنید! اگر هم چیزی احتیاج داشتید از ما التماس کنید، ما خواستیم به قیمت خون‌تان حساب می‌کنیم، اگر هم نخواستیم، نمی‌فروشیم! (مثلا همان کاری که درباره بنزین و سوخت 20 درصد و دارو و غذا کردند).
* اگر برنامه هسته‌ای به خاطر برجام، متوقف نشده بود و در مقیاس صنعتی پیشرفت کرده بودیم، حالا صادرکننده برق بودیم نه اینکه جدول‌های خاموشی و قطعی برق را بالا و پایین کنیم.