kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۹۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

مقایسه را متوقف کنید(نگاه)

 

سید محمد امین‌آبادی
در جنگ اخیر غزه به گفته وزارت بهداشت فلسطین بیش از 253 نفر شهید شدند که از این تعداد ۶۶ نفر کودک، ۳۹ نفر زن و 17 نفر سالخورده بودند. به گفته این نهاد شمار مجروحان این جنگ نیز به بیش از 1948 هزار نفر رسیده است. در این نبرد نابرابر به گفته وزارت مسکن و خدمات عمومی فلسطین، رژیم صهیونیستی ۱۸ هزار واحد مسکونی را به‌طور کامل تخریب کرد و نزدیک به ۱۷ هزار منزل نیز آسیب دیدند و بیش از ۱۲۰ هزار فلسطینی نیز آواره شدند. گستردگی وحشیگری رژیم صهیونیستی در کشتار زنان و کودکان و حمله به زیرساخت‌ها و مناطق مسکونی فلسطین باعث شد تا بار دیگر رسانه‌ها، رژیم صهیونیستی را با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی مقایسه کنند.
پیش از شروع جنگ اخیر دیده‌بان حقوق بشر که یک نهاد غیر‌دولتی و بین‌المللی مستقر در نیویورک است و از سال ۱۹۷۸ در رابطه با مسائل حقوق بشر فعالیت دارد، رژیم صهیونیستی را «رژیم آپارتاید» خوانده و خواستار تحریم مقام‌های آن شده بود. در این گزارش 213 صفحه‌ای به صراحت تصریح شده بود که با توجه به مفاد اساسنامه رم، رژیم صهیونیستی از نظر قانونی و حقوقی از شرایط اطلاق جنایت آپارتاید برخوردار است.در این گزارش آمده بود «مقام‌های اسرائیلی جنایات آپارتاید و آزار و ستمگری علیه فلسطینیان مرتکب شده‌اند». گاردین هم در این رابطه نوشته بود
«این اولین نهاد حقوق بشری بین‌المللی بزرگ است که چنین اتهام‌هایی را به «اسرائیل» وارد کرده است.» به گفته دیده‌بان حقوق بشر، بعد از چند دهه هشدارهای مکرر درباره احتمال آپارتاید شدن رژیم صهیونیستی، اکنون دیگر از این آستانه عبور شده و وضعیت جاری وضعیت آپارتاید است. به گفته «عمر شکیر» مدیر بخش «اسرائیل و فلسطین» این نهاد دیده بان حقوق بشر تا پیش از این بررسی‌های ۳۰ ساله و مستندات آن هرگز به‌صورت مستقیم مقام‌های «اسرائیل» را به ارتکاب جنایت علیه بشریت متهم نکرده بود.
پیش از دیده‌بان حقوق بشر، فعالان حقوق بشر در سازمان غیرانتفاعی «بتسیلم» نیز که توسط سیاستمداران چپگرای رژیم اسرائیل تاسیس شده است به این حقیقت اذعان کرده بودند که «رژیم صهیونیستی یک رژیم آپارتاید است». در گزارش این نهاد آمده است «رژیم اسرائیل برای برتری دائمی‌ یهودیان در کل منطقه جغرافیایی از رود تا دریا تلاش می‌کند. پس، دیگر می‌توانیم اسرائیل را یک دولت «آپارتاید» عنوان کنیم. اسرائیل در تمام مناطق تحت حاکمیت خود (خط سبز، کرانه باختری، قدس شرقی، نوارغزه) بر اساس برتری قومی ‌بر قوم دیگری عمل می‌کند. رژیم اسرائیل یک رژیم آپارتاید بوده و ظرف یک روز الی یک شب تشکیل نشده است.
برعکس، ساختاری است که در طول زمان نهادینه شده است و تعاریفی مبنی بر اینکه اسرائیل یک کشور دموکراتیک بوده و میلیون‌ها نفر موقتا تحت‌ اشغال آن به سر می‌برند، ربطی با واقعیت ندارند».«یک گروه حقوق بشری اسرائیلی دیگر موسوم به «ییش دین» نیز تابستان گذشته با انتشار یک بیانیه حقوقی، استدلال کرده بود که آپارتاید در کرانه باختری تحمیل می‌شود.
اما بعد از وحشیگری اخیر صهیونیست‌ها در کرانه باختری برخی رسانه‌ها مقایسه بین رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی با رژیم صهیونیستی را اشتباه می‌دانند. رسانه بین‌المللی «میدل‌ایست ‌مانیتور» که مرکز آن در لندن است در گزارشی این مقایسه را بسیار اشتباه دانسته و تصریح کرده است که «جنایات این رژیم از آپارتاید آفریقای جنوبی بسیار بدتر است و باید این مقایسه متوقف شود». در بخشی از گزارش «میدل‌ایست مانیتور» آمده است: «این روزها مقایسه نژادپرستی نهادینه‌شده در اسرائیل و اقدام این رژیم در‌ اشغال فلسطین با آپارتاید آفریقای جنوبی امری متداول است. چنین مقایسه‌ای از یک منظر معقول است اما از منظری دیگر، رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی هیچ‌گاه از جنگنده و تجهیزات توپخانه‌ای برای بمباران مردم مظلوم ساکن در مناطق شهری استفاده نکرد، حال آنکه اسرائیل چنین کرده و کماکان این کار را انجام می‌دهد. چنین مقایسه‌ای در واقع میزان قساوت اسرائیل در برابر فلسطینی‌ها را که امری بی‌سابقه است تخفیف می‌دهد. بنابراین لازم است افراد عاقل در سراسر دنیا در جست‌وجوی توصیف دیگری که مناسب این وضعیت باشد برآیند».
نکته بسیار مهمی‌که در این میان وجود دارد مصونیت رژیم صهیونیستی در برابر این اقدامات نژادپرستانه است. سکوت جامعه بین‌المللی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی تقریباً به یک امر عادی تبدیل شده است و سران این رژیم در آسودگی کامل و بدون نگرانی از تعقیب و مجازات بین‌المللی به اقدامات جنایتکارانه خود ادامه می‌دهند. و این خود درس عبرتی برای ملت فلسطین و ملت‌های منطقه است که ساختار حاکم بر نظام بین‌الملل کنونی، نهادها و رژیم‌های این نظم و بازیگران آن هیچ دغدغه‌ای جز منافع خود و حفظ نظم ناعادلانه کنونی ندارند.حتی اگر برای حفظ آن هزاران زن و کودک و پیر و جوان کشته شوند. بنابراین ملت فلسطین برای احقاق حق خود و گرفتن انتقام هزاران هزار شهیدی که در پای آرمان فلسطین قربانی شده‌اند هیچ راهی جز مقاومت ندارند.