kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۹۱
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰

هزینه 634 میلیارد دلاری به روز رسانی زرادخانه اتمی آمریکا

بر اساس گزارش کنگره آمریکا درباره هزینه‌های مربوط به تسلیحات هسته‌ای این کشور، واشنگتن طی یک دهه آینده، برای زرادخانه هسته‌ای آمریکا حدود ۶۲۴ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.

 


به روز کردن زرادخانه هسته‌ای آمریکا، همواره یکی از اهداف اصلی دولت‌های این کشور، از جمهوری خواه گرفته تا دموکرات، بوده است.
دولت‌های آمریکا، علیرغم لفاظی‌هایی که درباره جهان عاری از سلاح‌های هسته‌ای می‌کنند، به شدت متعهد به مدرن ‌سازی سلاح‌های هسته‌ای خود هستند.
در همین رابطه، دفتر بودجه کنگره طی گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد، اعلام کرد: بخش تسلیحات هسته‌ای آمریکا، آن طور که در بودجه مربوط به سال مالی ۲۰۲۱ و اسناد پشتیبان آن توصیف شده است، ۶۳۴ میلیارد دلار را طی دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰ هزینه خواهد کرد، که ۱۴۰ میلیارد دلار بیش از برآورد سال ۲۰۱۹ دفتر بودجه کنگره برای دوره ۲۰۱۹-۲۰۲۸ است.
بر اساس این گزارش، وزارت دفاع آمریکا احتمالا حدود دو سوم این وجه را هزینه می‌کند و بزرگترین بخش آن، قرار است صرف موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و زیردریایی‌های مسلح به موشک‌های بالستیک شود. هزینه‌های مربوط به وزارت انرژی نیز عمدتا از بابت لابراتوارهای تسلیحات هسته‌ای و فعالیت‌های مرتبط با آن است.
پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، که این گزارش را منتشر کرده است، می‌افزاید: اگرچه برآورد هزینه مربوط به دوره ۱۰ ساله جدید، ۲۸ درصد بیشتر از برآورد مربوط به دوره ده ساله قبلی(یعنی ۲۰۱۹-۲۰۲۸) است، اما حدود نیمی از این افزایش را می‌توان به این حقیقت نسبت داد که دوره جدید، دو سال پرهزینه‌تر در ارتباط با برنامه‌های
مدرنیزه ‌سازی هسته‌ای را نیز در بر می‌گیرد.