kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

جامعه، ما اصلاح‌­طلبان را شریک کارنامه دولت می‌­داند

 

سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «خوب یا بد، بخواهیم یا نخواهیم جامعه اصلاح‌طلبان را در عملکردهای ناموفق و انتقاد‌آمیز دولت سهیم و شریک می‌داند و از همین‌رو است که عملکردهای ناموفق اقتصادی دولت، موجبات اعتراض مردم را پدید آورده است. بسیار مطرح می‌شود که آنها برای بازیابی سرمایه اجتماعی خود باید صادقانه با مردم گفت‌و‌گو کنند و از نقش خود در دولت و عملکردهایش بگویند تا جامعه از این برداشت اشتباه خارج شود. آنچه مسلم است اینکه اگر این مسائل مرتفع شوند، اصلاح‌طلبان با فراغ‌بال بیشتری به استقبال انتخابات خردادماه خواهند رفت».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «اصلاح‌طلبان گرچه در انتخابات 98 نوع نگاه و رویکرد مردم را به انتخابات و خودشان دیده و دریافته‌اند که مردم با هیچ جریان و جناحی عقد اخوت نبسته‌اند و نمونه‌اش را نیز در انتخابات مجلس مشاهده کرده‌اند که جریان رقیب تام و تمام کرسی‌های بهارستان را از آن خود کرده‌اما همچنان نا‌امید نشده‌اند و برای حضوری پرقدرت و موثر در انتخابات پیش‌رو برنامه‌ریزی دارند».
افکارعمومی به درستی کارنامه دولت را به پای مدعیان اصلاحات نوشته است، اما این طیف با بی‌اخلاقی و با توهین به شعور مردم، این واقعیت بدیهی را انکار می‌کند.
اکثریت مطلق دولت روحانی در اختیار مدعیان اصلاحات است و این جریان باید درباره عملکرد 8 ساله خود در دولت، پاسخگو باشد.
بارقه‌­هایی که با وجود اختلافات عمیق می­‌بینید هم مضحک است هم نگران‌کننده!
روزنامه شرق در سرمقاله شماره دیروز خود بار دیگر از در کرامات خاص طیف موسوم به اصلاح‌طلب درآمده و در سرمقاله‌اش همه اتفاق‌ها را به شکلی طنزآلود به هم آمیخته تا به این نتیجه برسد: «بارقه­‌های عبور از بحران»!
در سرمقاله شرق آمده: «تحولات هفته گذشته به‌طور مشخصی نمایانگر اراده طرف‌های دیگر برای عبور از بحران[!!] و رسیدن به توافق در مناقشه هسته‌ای و پایان‌دادن به بحران‌های تأثیرگذار در منطقه است... رویداد تلخ و غیرقابل ‌قبول هسته‌ای در سایت نطنز که توسط عوامل رژیم صهیونیستی طراحی و به اجرا گذاشته شد، درواقع چاشنی تخریب و انهدام مذاکرات هسته‌ای بود. اسرائیل که درپی تغییر شرایط سیاسی در آمریکا[!!] و اعلان رئیس‌جمهور جدید برای بازگشت به برجام، تلاش‌های خود را برای شکست مذاکرات و ممانعت از احیای توافق هسته‌ای متمرکز کرده، این‌بار به اقدامی دست زد که فارغ از جنبه‌های امنیتی و پیامدهای احتمالی فاجعه‌بار در ابعاد انسانی، به‌طور مشخصی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.»
صدالبته ما نیز خوشحال می‌بودیم اگر واقعا ادعای بارقه‌های عبور از بحران حقیقت داشت (البته آن بارقه‌ای که حقوق حقه ملت ایران و منافع کشور در آن وجود داشته باشد) اما چه می‌توان گفت که همه اینها (در بهترین حالت) از خوش خیالی‌های بی‌پایان اصلاح‌طلبان و تساهل و سهل‌انگاری آنها در مقوله مذاکره با غرب نشات می‌گیرد و این طیف اصلا و ابدا میانه‌ای با عبرت گرفتن از راه پیموده ندارد.
نویسنده یادداشت فوق به اقدام رژیم صهیونیستی برای بر هم زدن اراده رئیس‌جمهور آمریکا برای بازگشت به برجام اشاره کرده گویی بایدن دو روز قبل اقدام خرابکاری به پست ریاست جمهوری رسیده و اقدام خرابکاری به عنوان سدی در برابر اراده خیرخواهانه! او ظاهر شده است! اصلا انگار نه انگار بایدن بیش از 4ماه است که رئیس‌جمهور آمریکاست و اگر چنین چیزی را می‌خواست پیش از این انجام داده بود.
اما نوشتار شرق از این مضحک‌تر می‌شود. جایی که در ادامه نویسنده کودک‌وار تصور می‌کند خرابکاری نطنز شکافی در میان صهیونیست‌ها و کاخ سفید ایجاد کرده و از طرفی با عدم واکنش کشورمان باعث نزدیک‌تر شدن خواست ایران و آمریکا شده: «اسرائیل تصور می‌کرد آستانه تحمل ایران در واکنش به انفجار در سایت نطنز، به‌ سر آمده و در‌صدد مقابله‌به‌مثل بر خواهد آمد‌ یا در واکنشی هیجانی بلافاصله با خروج از مذاکرات وین، شروطی را برای بازگشت به گفت‌وگو قرار خواهد داد که طرف‌های مذاکره قادر به عملی‌کردن آن نخواهند بود. از منظر طراحان انفجار در نطنز، نتیجه محتوم هر یک از واکنش‌های ایران، تأخیری طولانی در احیای توافق هسته‌ای است که منطبق با خواست نتانیاهو است.»
و سپس در ادامه این یادداشت مضحک‌تر از قبل هم می‌شود: «اخبار منتشرشده از وین با وجود اختلافات عمیق ایران و آمریکا در چگونگی لغو تحریم‌ها و گام‌های پنج‌گانه ایران و بازگشت به شرایط قبل از خروج آمریکا از برجام، از پیشرفت در مذاکرات حکایت می‌کند.»
نویسنده که از او با عنوان دیپلمات بازنشسته یاد شده چنین گزاره‌هایی را کنار هم آورده: با وجود اختلافات عمیق، پیشرفت در مذاکرات دیده‌اند طیف موسوم به اصلاح‌طلب و نویسنده یادداشت فوق، آن هم پیشرفتی که بارقه‌های عبور از بحران از آن استشمام کرده‌اند... این دقیقا یادآور سرمقاله یکی از همین روزنامه‌های اصلاح‌طلب است که در ماه‌های نخست روی کار آمدن ترامپ در سرمقاله‌ای قرص و محکم نوشت: «ترامپ بیشترین انعطاف را نسبت به برجام نشان خواهد داد. او نه تنها برجام را آتش نخواهد زد بلکه پرونده برجام را در جایی امن در کاخ سفید قرار خواهد داد...»
چرا زمان انتخابات نمی‌گفتید اختیارات دولت کم است؟
منصور بیطرف، دبیر سرویس اقتصادی روزنامه دولتی ایران دیروز نوشت: «دولت بر خلاف تصوری که از آن ترسیم می‌شود، آنچنان اقتدار و اختیاری ندارد و این اختیار و اقتدار بسیار محدود است... اما در پایان پیشنهادی هم برای دولت داریم. دولت تا قبل از اتمام دوره اش بهتر است از ظرفیت کارشناسان حقوقی و سیاسی برای تعیین میزان اقتداری که دولت در اختیار دارد، استفاده کند تا دولت‌های بعدی و همگان بدانند که دولت تا چه‌اندازه اختیار و اقتدار دارد و بر همان اساس از آن انتظار داشته باشند.»
مدعیان بی‌کفایت اصلاحات - اعتدال که 8 سال با بی‌تدبیری و اعتماد به دشمن فرصت سوزی کردند و ظرفیت‌های رشد درون‌زای اقتصادی را هدر دادند، ادراک و شعور ملت را به سخره می‌گیرند و مدعی نداشتن اختیار می‌شوند! فریبکاری و دروغگویی مسببان فساد و گرانی در حالی است که خود را تضمین روحانی اعلام کرده بودند و آن زمان حرفی از کمبود اختیارات نمی‌زدند.
کارنامه مشعشع گزینه­‌های اصلاح­‌طلبان برای ریاست‌­جمهوری
روزنامه اعتماد که از رسانه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب است در نوشتاری آورده است: «اکثر احزاب اصلاح‌طلب روی آقای دکتر ظریف اتفاق‌نظر داشته و قصد دارند به ‌رغم اینکه ایشان گفته است در انتخابات ثبت‌نام نمی‌کند، او را تشویق به ثبت‌نام کنند و ظاهرا اکثریت روی ایشان توافق دارند.»
در ادامه این مطلب آمده است: «شخص دیگری هم که بعد از دکتر ظریف مطرح می‌شود مهندس جهانگیری است و می‌توان گفت افراد اول و دوم آقای ظریف و جهانگیری هستند. البته رایزنی‌هایی با مهندس زنگنه، دکتر اردکانیان و جسته و‌گریخته با دکتر پزشکیان شده  و گفت‌وگوها در حال انجام است.»
نکته قابل تامل اینکه اسحاق جهانگیری، بیژن زنگنه، محمدجواد ظریف و رضا اردکانیان در همین دولت مستقر پست‌های مهمی از معاون اولی رئیس‌جمهور تا وزیر نفت، وزیر نیرو و وزیر امورخارجه را به عهده‌دارند و مجموع اقدامات وزیران دولت تدبیر و امید وضعیتی است که امروزه جامعه گرفتار آن است.
حالا باید از اصلاح‌طلبان پرسید با کدام ایده و فکر دوباره می‌خواهند یکی از همین آقایانی که اکنون امور در دست آنها است را دوباره به ریاست جمهوری برسانند؟! ضمن آنکه جامعه فراموش نکرده که استقرار دولت تدبیر و امید را اصلاح‌طلبان رقم زدند.