kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۸۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۲
در جلسه علنی دیروز مجلس

نمایندگان کلیات اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کردند

در جلسه علنی دیروز کلیات اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی به تصویب نمایندگان رسید همچنین در جلسه دیروز پاسخ‌های وزیر علوم به دو سؤال که از سوی دو نماینده مطرح شده بود به رای نمایندگان گذاشته شد که در نهایت نماینده مجلس دو کارت زرد به وزیر علوم داد. جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز در حالی آغاز شد که بررسی سؤال چند تن از نمایندگان از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار داشت.


محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی مجلس، سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر را به ملت ایران تبریک گفت و اظهار داشت: آزادسازی خرمشهر از بُعد معنوی، سیاسی، نظامی و دفاعی نقطه عطفی در دوران دفاع‌مقدس بود.
وی با‌ اشاره به فرمایشات امام(ره) مبنی بر اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد، گفت: فرمایش امام خمینی(ره) اوج اعتقاد به سنت‌های الهی بود، از زمان آزادسازی خرمشهر، نحوه رفتار دنیا در اوج قدرت‌مندی رزمندگان تغییر پیدا کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین روز مقاومت و پایداری مردم دزفول را نیز تبریک گفت و اظهار داشت: دزفول در دوران دفاع‌مقدس بیش از سه هزار بار مورد بمباران موشکی قرار گرفت و مقاومت کرد.
تصویب کلیات
اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با ۱۷۹ رأی موافق، ۴۴ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در جلسه علنی کلیات طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی را به تصویب رساندند.
محمدباقر قالیباف پس از تصویب کلیات طرح مذکور گفت: به دلیل حساسیت و اهمیت این طرح و از آنجایی‌که پیشنهادات زیادی در این باره وجود دارد این طرح دوشورا و جزئیاتش در کمیسیون مربوطه مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علاوه بر این لازم است در کمیسیون مغایرت‌های این طرح با قانون اساسی مرتفع شود، گفت: رسیدگی به کارگران بحث مهمی‌است و بر این اساس هیئت‌رئیسه تصمیم گرفت این طرح دوشورا شود و نظر نمایندگان درباره مواد این طرح به‌صورت کامل اتخاذ و بررسی شود.
سؤال از وزیر علوم
منصور غلامی ‌در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال روح‌الله عباسپور مبنی بر اینکه چرا برخی از مواد برنامه ششم توسعه اجرا نشده و همچنین به چه علت نسبت به ادغام و انحلال برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در شهرستان‌ها اقدام کردید، گفت: این سؤال بسیار مبسوط است و پاسخ دادن به آن در چند دقیقه کار سختی است.
وی گفت: در وهله اول باید بگویم ما از ابتدای برنامه ششم توسعه فعالیت‌های گسترده‌ای را در راستای اجرای قانون انجام دادیم به‌گونه‌ای که دانشگاه پیام نور حتی پیش از بیماری کرونا در حوزه ارتباطات بین‌المللی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی اقدامات گسترده‌ای را انجام داد. شاهد این مدعا این است که در بسیاری از کشورها از جمله افغانستان، ما واحدهای فعال دانشگاه پیام نور و دانشجویان بسیار زیادی داریم و توسعه آموزش الکترونیک یکی از توفیقات دانشگاه پیام نور در راستای اجرای برنامه ششم توسعه است.
غلامی‌ گفت: دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای هم مورد توجه جدی قرار گرفته و مدرسان، حق‌التدریسان و پرسنل این دانشگاه‌ها به خوبی تعیین تکلیف شده‌اند.
وی تأکید کرد علاوه بر این ما با بنیاد ملی نخبگان همکاری گسترده‌ای داشتیم و اقدام به جذب فارغ‌التحصیلان نخبه دانشگاه‌های داخلی و خارجی کردیم که یکی از راه‌های حفظ دانشجویان نخبه در کشور است. علاوه بر این احترام و تکریم به پیشکسوتان علمی ‌و پژوهشی نیز همواره در دستور کار ما بوده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به‌دلایل مختلف، واحدهای دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و همچنین علمی‌کاربردی ما فرصت پرداختن به واحدهای مرزی را نداشتند اما برخی دیگر از دانشگاه‌های ما مانند جامعه‌ًْالمصطفی واحدهای مرزی متعددی دارند.
غلامی ‌با بیان اینکه ما ۲۱۲ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها تخصیص دادیم، گفت: علاوه بر این از ظرفیت خیرین برای حمایت از تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استفاده شده است.
وی تأکید کرد: ۱۸۰ مرکز نوآوری در کنار دانشگاه‌های جامع علمی ‌و کاربردی ایجاد شده است که برای‌ اشتغال و مهارت‌آفرینی دانشجویان این کار انجام شده، همچنین ۷۵ بنیاد خیریه در وزارت علوم تشکیل شده تا صرف مباحث رفاهی و بورسیه دانشجویان شود و ما همه تلاش خود را در جهت اجرای برنامه ششم توسعه انجام دادیم.
برای ادغام دانشگاه‌ها
باید نظر مجلس اتخاذ شود
در ادامه جلسه روح الله عباسپور در تشریح سؤال خود، گفت: متأسفانه شما بحث ساماندهی دانشگاه‌ها را بهانه کردید و با ادغام یا انحلال برخی از واحدهای دانشگاهی در شهرستان‌ها باعث تضعیف آنان شدید. مسیر حرکت دستگاه‌های اجرایی و نقشه راه شما در مجلس و در قالب برنامه ششم توسعه مشخص شده است و از سوی دیگر ادغام موسسات آموزشی صرفا باید با تصویب مجلس انجام شود اما شما نظر مجلس را در این‌باره اتخاذ نکردید.
نماینده مردم بویین‌زهرا در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: رئیس مجلس خطاب به شما نامه‌ای نوشت و درخواست کرد که به دلیل مسائل امنیتی نسبت به انحلال و تضعیف دانشگاه‌های شهرستان‌ها اقدام نکنید و همچنین کمیسیون آموزش مجلس هم از شما دعوت به عمل آورد و نمایندگان تأکید کردند این کار به مصلحت کشور نیست.
وی تأکید کرد: برخی از دانشگاه‌هایی که ادغام شده‌اند تک‌جنسیتی و متعلق به بانوان است و شما نباید این اقدام را انجام می‌دادید. اگر به‌دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها هستید چرا اقدام به ادغام دانشگاه‌هایی کردید که بیش از ۴ هزار دانشجو دارند! شعار اصلی انقلاب و نظام عدالت است اما شما با این کار خود باعث تضعیف مراکز دانشگاهی در شهرستان‌ها شدید و نباید این اقدام انجام می‌شد.
کارت زرد مجلس
برای وزیر علوم
عباسپور پس از ارائه توضیحات وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سؤال مذکور، گفت: با این افتضاحی که به جهت ادغام یا انحلال برخی از مراکز آموزشی در شهرستان‌ها به‌وجود آمده است، اگر بنده از توضیحات غلامی ‌قانع شوم، هیچ پاسخی ندارم که به مردم دهم و توضیحات وی را قانع‌کننده ندانستم.
محمدباقر قالیباف نیز خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بنده به‌صورت کتبی و شفاهی خدمت شما عرض کردم که باید در ساماندهی مراکز آموزش عالی و دانشگاهی با مشورت و هماهنگی اقدام کنید اما متأسفانه این مسئله مورد توجه قرار نگرفت و نمایندگان به این کار اعتراض دارند.
در ادامه جلسه، پاسخ‌های غلامی ‌به سؤال مذکور به رأی وکلای ملت گذاشته شد و نمایندگان با ۵۲ رأی موافق، ۱۵۳ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۳ نماینده حاضر در جلسه علنی پاسخ‌های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.
دو کارت زرد برای وزیر
در یک روز
در ادامه جلسه علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی سؤال مصطفی میرسلیم نماینده تهران از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. این سؤال در مورد عملکرد وزارت علوم در استفاده از سرمایه عظیم دانشجویان و ۸۰ هزار عضو هیئت علمی‌بود.
در ادامه جلسه غلامی‌ وزیر علوم گزارشی از استفاده وزارتخانه‌های انرژی، دفاع و نفت از ظرفیت وزارت علوم ارائه داد اما میرسلیم این گزارش را کافی و جامع ندانست و خطاب به او، گفت: توان مدیریتی وزارت علوم تنها به اداره این وزارتخانه منحصر شده نه مدیریت علم و فناوری در کشور و استفاده از سرمایه انسانی. خود را فریب ندهید.
در ادامه اعلام شد، میرسلیم از پاسخ‌های وزیر علوم قانع نشده و پاسخ‌های غلامی ‌به رأی نمایندگان مجلس گذاشته شد و وکلای ملت با ۷۵ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع از مجمع ۲۴۹ نماینده حاضر در مجلس، دومین کارت زرد را در جلسه روز سه‌شنبه به وزیر علوم دادند.
بررسی قطعی برق
در مجلس با حضور وزیر نیرو
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به قطع شدن برق اظهار داشت: بنده در جلسه قبلی مجلس هم تأکید کردم که حتماً باید کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را پیگیری کند.
وی در پاسخ به تذکر نمایندگان مبنی بر اینکه وزیر نیرو روز گذشته برای پاسخگویی به نمایندگان درباره قطعی برق در مجلس حاضر نشده است، گفت: وزیر نیرو باید پاسخگوی صحن علنی مجلس و کمیسیون‌ها باشد، چرا که قطعی برق به‌ویژه در فصل امتحانات مشکلاتی را برای مردم به‌وجود
‌آورده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: موضوع قطعی برق دغدغه جدی مردم است و ما هفته آینده حتماً به این موضوع در مجلس رسیدگی می‌کنیم.
قالیباف متذکر شد: البته یکی از افتخارات مجلس شورای اسلامی این است که در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ برای اولین بار اعتبارات وزارت نیرو را از یارانه‌ها
جدا کردیم.