kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۵۴
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵

نفوذی‌ها با راه‌اندازی مسابقه گرانی برای کاهش مشارکت مردم دست به کار شده‌اند

در حالی کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ باقی مانده که در اقدامی عجیب مسابقه گرانی در بازارهای مختلف از جمله بازار کالاهای اساسی با انفعال دولت راه افتاده، در این بین نقش نفوذی‌ها در تصمیم‌سازی‌ها را برای کاهش مشارکت نباید نادیده گرفت.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، کمتر از یک ماه دیگر تا انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 باقی مانده تا با رأی مردم و انتخاب رئیس‌جمهوری جدید، سرنوشت کشور برای چهار سال آینده رقم بخورد.
ظاهراً دولت در انتخابات پیش رو برخلاف روال دولت‌های قبل تمایلی به مدیریت بازارها نشان نمی‌دهد و همان‌طور که در هشت سال گذشته با اعمال سیاست‌های بعضاً غلط اقتصادی موجب آشفتگی در کسب و کار و معاش مردم شده بود، در ماه‌های پایانی نیز قصد تغییر در سیاست‌گذاری‌هایش را ندارد و اتفاقا مجوز گرانی‌های بیشتر را هم صادر می‌کند.
افزایش چشمگیر و چندباره قیمت کالاهای اساسی در حالی است که در روزهای نخست امسال رئیس‌جمهور رسماً‌ اعلام کرده بود که دولت اجازه گرانی به هیچ کالایی را نمی‌دهد. جالب آنکه سخنگوی دولت نیز با تکرار همین موضوع گفته بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالاها به خصوص کالاهای اساسی تا پایان کار خود ندارد.
اما با وجود تأکید دولت بر عدم افزایش قیمت کالاهای اساسی تا پایان کار خود، شاید اولین افزایش قیمت رسمی امسال در بازار لوازم خانگی آن هم به میزان 25 درصد شروع شد و بعد از آن سایر بازارها از جمله خودرو، املاک و کالاهای اساسی نیز وارد این مسیر افزایشی مجدد شدند، آن هم درحالی که سال 99 نیز افزایش چندباره قیمتی در این بخش‌ها ثبت شده بود.
با مجوزهای رسمی دولت که اتفاقا مسئول مستقیم تنظیم بازار است، تاکنون خودرو بیش از 14 درصد، سیمان 20 درصد، روغن 35 درصد و مرغ 22 درصد گران شده است. در کنار این موارد باید به افزایش 50 درصدی قیمت نان و افزایش چندین باره قیمت لبنیات و شکر هم ‌اشاره کرد.
این وضعیت اما موجب شده تا برخی بگویند که احتمال دست‌هایی در پشت پرده هستند که از گرانی‌های بیشتر در ایام انتخابات و دلسرد کردن مردم سود می‌برند؛ شاید جریان نفوذ در تصمیم‌گیری‌ها برای ارائه مجوز افزایش قیمت‌ها دخیل است که حتی در روزهای پایانی دولت و ایام انتخاباتی نیز، دولت مجوز افزایش بیشتر قیمت‌ها را صادر می‌کند.
در همین زمینه، یک نماینده مجلس در نشست علنی روز یکشنبه دوم خرداد در تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور گفت: در گذشته گفتید چون تمامی گرانی‌ها تا پایان سال 99 انجام شده، تا پایان دولت گرانی نداریم! در جلسه اخیر هیئت دولت هم بیان کردید نامزدهای ریاست‌جمهوری به مردم دروغ نگویند.
حسین خسروی اسفزار افزود: حال سؤال اینجاست که این گرانی‌ها چند هفته اخیر از جمله نان، آرد، روغن، لبنیات و سایر اقلام دروغ است یا راست؟ اگر صحت دارد، چرا اقدامی انجام نمی‌دهید؟ در آستانه انتخابات گرانی و افزایش مشکلات مردم تشویق آنها به حضور در انتخابات است یا ناامیدی از حضور؟
با این حال اما مسئولان مرتبط با حوزه کالاهای اساسی توپ گرانی‌های بی‌ضابطه اخیر را در زمین بانک مرکزی و گمرک می‌اندازند و می‌گویند که مشکلات ترخیص کالاهای اساسی از گمرکات و روند کند تخصیص ارز موجب تشویش بازار و افزایش قیمت‌ها شده است.
این در حالی است که ستاد تنظیم بازار و شورای هماهنگی اقتصادی دولت مصوبات و دستورالعمل‌هایی را برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالاها صادر کردند و وعده دادند با تسریع در این ترخیص‌ها و افزایش بازاررسانی، قیمت‌ها تعدیل خواهد شد.