kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۱۶
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

حاشـيه‌نگاري جذاب از جلسـه مجــازي دانشجويان با رهبري

 

حدود دو سالی می‌گذرد از آن دوران و جلساتی که دانشجویان به صورت مستقیم و رودر رو به دیدار رهبر معظم انقلاب در حسینیه امام‌خمینی(ره) می‌رفتند. شور و شوق این دیدار در دل دانشجویان و همین طور علاقه شدید رهبر فرزانه انقلاب به این جلسه وصف‌ناشدنی بود. اما حالا دو سالی است که به خاطر وجود ویروس کرونا و محدودیت‌های موجود، فرصت این دیدار حضوری وجود ندارد و مانند برخی دیدار‌های دیگر رهبری، به صورت مجازی برگزار می‌شود.
نکته حائز اهمیت این مسئله، تأکید فراوان رهبر معظم انقلاب بر لزوم برگزاری هر ساله جلسه با دانشجویان و شنیدن صحبت‌های تشکل‌های دانشجویی است. اين درحالي است که برخی دیدار‌های دیگر ایشان به خاطر شرایط و محدودیت‌ها لغو شد؛ اما این دیدار صمیمانه با دانشجویان به قوت خود باقی است.
سال گذشته نیز با وجود محدودیت‌های فراوان در چند ماه نخست ورود ویروس کرونا، دیدار رهبری با دانشجویان به صورت تصویری برگزار شد. تعدادی از دانشجویان نیز با حضور در دانشگاه صدا و سیما به دیدار تصویری ایشان رفتند و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز به بیان مسائل و نکات خود پرداختند. بعد از آنها نیز رهبر معظم انقلاب نکاتی را پیرامون برخی مسائل جاری کشور و همین طور وضعیت دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی به سمع و نظر آنان رساندند.
اما امسال شاید شرایط کمی متفاوت‌تر و فضا بازتر برای حضور تعداد بیشتری از دانشجویان در این دیدار بود. از اوایل ماه رمضان بود که بحث جلسه رهبری با دانشجویان نقل هر محفل دانشجویی بود و هرکس در مورد این دیدار و سخنرانان آن و همین‌طور تحلیل بیانات رهبری، صحبت‌هایی می‌کرد؛ اما زمان به هفته آخر ماه رمضان رسید و سخن از دیدار رهبر معظم انقلاب با تشکل‌های دانشجویی و نمایندگان آن در روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه به میان آمد. مدتی نگذشت که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در این دیدار مشخص شد و این افراد و تشکل‌های مربوطه به تدارک متن سخنرانی خود پرداختند. به گفته برخی از این نمایندگان، بعضا حدود یک الی دو هفته‌ای بود که بر روی جمع‌آوری اطلاعات و مسائل مختلف مربوط به آن، پیگیری‌هایی انجام شد.
زمان موعود فرا رسید. همه باید به سمت دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌رفتند. ما هم رفتیم و رسیدیم. بعد از عبور از گیت‌های بررسی و تحویل وسایل، وارد سالن شدیم. سالن بزرگ دانشگاه علوم پزشکی ایران، با رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی، تقریباً پُر بود و از همان ابتدا و قبل نمایان شدن چهره مقام معظم رهبری بر روی پرده سالن، همه در حال شعار دادن بودند و هر کس از شوق این دیدار حتی مجازی، در پوست خود نمی‌گنجید. بعد از نشستن بر روی صندلی خود، نگاهی به کل جمعیت حاضر در سالن انداختم. تقریبا حدود ۳۰۰ نفر از دانشجویان در سالن حاضر بودند و در حال افزایش نیز بودند.
در حال نگاه به جمعیت و شعار‌های آنان بودم که تصویر مقام معظم رهبری بر روی پرده نمایش، نمایان شد و همه از جای خود بلند شدند و شعار‌ها شور بیشتری گرفت. شوق و شور فراوان از چهره دانشجویان که به گفته بیشتر آنان نیز دفعه اولی است که فرصت این دیدار فراهم شده است، کاملا نمایان بود. بعضا ‌اشک شوق نیز از گونه برخی دانشجویان دیده می‌شد. آقا فرمان به نشستن داد و همه دانشجویان بر روی صندلی‌های خود نشستند.
مجری شروع به صحبت کرد و بعد از گپ و گفتی کوتاه با رهبر معظم انقلاب، از قاری خواست که چند کلامی از قرآن را تلاوت کنند. قاری محترم قرآن به پشت میز سن آمد و تلاوت خود را آغاز کرد. سکوتی بر سالن حکم‌فرما شد و همه محو آیات قرآن کریم شدند. بعد از اتمام تلاوت قرآن و تأکید مجری مبنی بر رعایت زمان‌بندی توسط سخنرانان و نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، سخنرانی اول آغاز شد.
نماینده بسیج دانشجویی اولین نماینده‌ای بود که به پشت تریبون آمد و صحبت‌های خود را آغاز کرد. شور و حرارت خاصی در صحبت‌های او دیده نمی‌شد و فضای ساکت حاکم بر سالن نیز گوینده این قضیه بود. بعد از او نماینده جنبش عدالت‌خواه دانشجویی بود که این فضای سکوت و سرد سالن را با بیانات نسبتا متفاوت خود شکست. اینجا بود که صدای احسنت احسنت گفتن‌های حضار از گوشه و کنار سالن و بعضا کف‌زدن‌ها به گوش رسید. صحبت‌های او از زمان مقرر شده نیز پایان نپذیرفت و بسیار فراتر رفت و تا جایی که رهبری نیز به او من‌باب این مسئله تذکری به صورت مزاح دادند.
بعد از او، نوبت به يكي از دانشجویان فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکننده‌ واکسن رسید. وی صحبت‌های خود درخصوص تولید واکسن داخلی و موانع آن در کشور را به صورت صریح خطاب به رهبر انقلاب بيان داشت. بعد از نامبرده، نماینده اتحادیه انجمن اسلامی مستقل بود که به بیان سخنان خود پرداخت و این بار نیز فضای سکوت سالن با کف زن حضار شکست. بعد از ایشان، نماینده نشریات دانشجویی و نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان، به بیان نکات خود پرداختند. بعد از این دو نفر، نماینده انجمن اسلامی پیشرو دانشگاه تربیت مدرس، به بیان صحبت‌ها و انتقادات خود پیرامون مسائل جاری کشور پرداخت. بعد از آنها نیز نماینده گروه‌های جهادی و نماینده اتحادیه دفتر تحکیم وحدت به بیان مسائل خود پرداختند و نکاتی را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح کردند.
بعد از اتمام صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی، همه حضار و دانشجویان بی‌صبرانه منتظر شروع صحبت‌های رهبرشان بودند. قلم‌ها و کاغذ‌ها بود که بیرون آورده می‌شد تا نکات مهم صحبت‌های رهبری یادداشت شود. رهبر معظم انقلاب، صحبت‌های خود را با تأیید و تحسین صحبت‌های نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و موافقت خود را با بخش زیادی از صحبت‌ها اعلام کردند. ایشان در ادامه می‌گویند که سطح جلسه امروز به نسبت جلسات پیش، بسیار رشد کرده و این مسئله مایه خوشحالی است.
آیت‌الله خامنه‌ای صحبت‌های خود را با یک جمله پيرامون فضای سیاسی و حکمرانی کشور آغاز می‌کنند. تحول‌خواهی و تحول‌گرایی و تحول‌آفرينی، مسئله اساسی صحبت‌های ایشان بود. ایشان ضمن تأکید بر صحبت‌های برخی دانشجویان مبنی بر ایجاد تحول و تغییر، افزودند که فضای حکمرانی ما در بخش‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و حتی سبک زندگی، نیاز به یک حرکت جهادی و جهشی دارد. همچنین ایشان با تأکید بر منطق این تحولات اساسی در فضای حکمرانی، که باید بر اساس آرمان‌های کلان و خرد انقلاب اسلامی باشد، افزودند که باید این مسئله هر چه زودتر و توسط جوانان ما اتفاق بیفتد.
در گوشه گوشه‌ سالن برنامه، همه دانشجویان در سکوت کامل، محو صحبت‌های رهبری بودند و بعضا تعدادی بر روی برگه‌های خود مشغول نوشتن نکات مهم صحبت‌های ایشان بودند. البته ناگفته نماند که تعدادی از دانشجویان نیز از این سکوت سالن و البته شاید فشار روزه ماه رمضان، آنها را خسته کرده بود.
رهبر معظم انقلاب در بخش بعدی صحبت‌های خود به سراغ مسئله دانشگاه‌ها و دانشجویان رفته و نکاتی را پیرامون آنان مطرح کردند. ایشان تأکید کردند که فضای دانشگاه‌ها و فضای علم‌آموزی آنان نباید به صرفا مصرف‌کننده‌ علوم غربی شدن تبدیل شود و باید به جایی برسیم که خودمان نیز علم تولید کنیم. همچنین ایشان با توجه به دوران مجازی دانشگاه‌ها در دوران کرونا ‌اشاره کردند و به بررسی آسیب‌ها و عیوب آن از جمله یادگیری‌های ناقص و تقلب‌های فراوان پرداختند. ایشان همچنین در ادامه به مسئله‌ مهم ناامیدی دانشجویان پرداختند و گفتند که باید جلوی این مسئله ایستاد و نباید اجازه داد، افرادی این کار را انجام دهند.
بعد از این صحبت ایشان درباره تقلب‌های گسترده در فضای مجازی بود که دانشجویان برگشتند و به یکدیگر نگاه کردند و بعضا لبخند بر لبانشان آمد. به عبارتی از چهره آنان پیدا بود که در این دوران یکساله در این زمینه تجربه‌هایی را داشته یا از دانشجویان دیگر
دیده‌اند.
بعد از این بخش رهبر معظم انقلاب به سراغ تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های آنان رفتند و نکاتی را پیرامون این مسئله به آنان یادآور شدند. ایشان ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت‌های شبانه‌روزی گروه‌های جهادی در کشور خصوصا در ایام کرونا، فرمودند که این مسئله نشان‌دهنده‌ آمادگی جوانان ما برای ورود به مسائل پرخطر کشور است.
رهبر معظم انقلاب در ادامه افزودند که در باب مسئله خصوصی‌سازی‌ها در کشور و برخی مشکلات آن، تشکل‌های دانشجویی به خوبی و درستی ورود پیدا کردند و یک‌سری مشکلات را نیز حل کردند. برای این مسئله نیز راه‌حل‌ها و آسیب‌شناسی‌های زیادی در همین چندوقت اخیر به دست ما رسید، که جای تقدیر و تشکر فراوان دارد.
ایشان در ادامه با توجه به اتفاقات موجود در فضای بین‌الملل کشور، مانند توهین نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام یا قضایای یمن و افغانستان و...، اقدامات و واکنش تشکل‌های دانشجویی به آن را تحسین و تأیید کردند. همپنین برخی مواضع آنان در موضوع اف‌ای‌تی‌اف و همچنین تصویب قانون راهبردی لغو پروتکل‌های الحاقی مجلس شورای اسلامی را حساب شده و درست خطاب کردند.
زمان به دقایق پایانی صحبت‌های مقام معظم رهبری نزدیک می‌شد و دانشجویان همچنان سراسیمه به صحبت‌های ایشان گوش جان سپرده بودند. از صورت‌های دانشجویان در جای‌جای سالن مشخص بود که تا چه میزان مشتاق دیدار حضوری با رهبری هستند، ولی با توجه به این شرایط نیز همین دیدار برایشان ارزش زیادی داشت.
به نقل از خبرگزاري دانشجو؛ رهبر معظم انقلاب در بخش پایانی صحبت‌های خود تأکید کردند که مسئله مهم در درجه‌ اول در انتخابات پیش‌رو، مسئله مشارکت و حضور گسترده مردم است و نفس این حضور مردم و مشارکت بالا، قدرت بازدارندگی و امنیت و آبروی کشور در مجامع بین‌المللی را تأیید و تصویب می‌کند. ایشان در درجه بعدی مسئله فرد مورد نظر را حائز اهمیت دانستند و از ویژگی‌های شخص رئیس‌جمهور به مشخصاتی مانند انقلابی، عدالت‌خواه، ضدفساد و معتقد به تحول و جوانان بودن، ‌اشاره کردند.
ساعت تقریبا به نزدیک 20 رسیده بود و جلسه سه ساعته دانشجویان با رهبر معظم انقلاب رو به پایان بود. ایشان در پایان برای دانشجویان و جوانان کشور دعا کردند و صحبت‌های خود را پایان دادند. دانشجویان بعد از صحبت‌های رهبری نیز از جای خود برخاسته و شروع به دادن شعار‌های همچون خونی که در رگ ماست، هدیه به رهبر ماست و اباالفضل علمدار، خامنه‌ای نگه‌دار، سردادند و کم‌کم سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه علوم پزشکی ایران را ترک کردند. زمزمه‌ها حول صحبت‌های رهبری و تحلیل برخی نکات ایشان از گوشه و کنار سالن به گوش می‌رسید. البته که اذان نیز نزدیک بود و همه برای خواندن نماز و افطار به سمت بیرون روانه بودند و جلسه دیدار ماه در سال ۱۴۰۰ بدین نحو به پایان رسید.