kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۱۵
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷

درخواست رفع تبعیض حقوق هیأت علمی در وزارتين علوم و بهداشت

 

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار رفع تبعیض حقوق دریافتی اعضای هیئت علمی دو وزارتخانه علوم و بهداشت شد.
در بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ایران آمده است:
«اکنون که در سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید هستیم، نگاهی به تحولات یکصد سال گذشته که مقارن با ورود آموزش عالی به کشور است، نشان‌دهنده نقش عظیم و تعیین‌کننده آموزش و پژوهش در خارج کردن کشور از دوران عقب‌ماندگی و رساندن آن به دوران مدرن است. پیمودن این مسیر به شیوه‌های مختلف از جمله تربیت نیروی انسانی متخصص، پرورش ده‌ها دانشمند برجسته و صاحب‌نام، کمک به شکل گرفتن صنایع و تکنولوژی بومی و ملی و تمثال این‌ها امکان‌پذیر شده است.
این نقش زمانی برجسته‌تر و ملموس‌تر می‌شود که در نظر داشته باشیم در یک‌سال و نیم گذشته و بعد از همه‌گیری بیماری کرونا، علی‌رغم تعطیلی و یا نیمه تعطیلی بسیاری از مشاغل و مراکز تولیدی و خدماتی، معلمان و استادان جزو معدود اقشاری بودند که نه تنها فعالیت‌هایشان متوقف نشده، بلکه با تلاش‌هایی چندین برابر گذشته نگذاشتند فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی متوقف شود. متاسفانه این فعالیت‌ها آنگونه که باید و شاید، مورد توجه مسئولین و تصمیم‌گیرندگان قرار نگرفته و علیرغم فشارهای اقتصادی شدید در یکی دو سال اخیر، کمترین توجه به ایشان شده است.
به نقل از ايسنا؛ البته این کم‌توجهی محدود به سال‌های اخیر نبوده و سال‌های مدیدی است که این سیاست‌ها در حوزه آموزش و پژوهش غالب است. تبعات این سیاست‌ها ضربه‌هایی سنگین بر پیکر رشد و تعالی کشور وارد کرده که برخی تبعات کوتاه‌مدت آنها هم‌اکنون هویدا شده و تبعات درازمدت آن نیز به تدریج پدیدار خواهد شد. با توجه به این موضوعات، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی اعضای هیئت علمی از مسئولین و تصمیم‌گیرندگان انتظار دارد برای پیشگیری از وارد آمدن صدمات بیشتر به حوزه‌های آموزش و پژوهش و به تبع آن رشد علمی کشور، موارد زیر را مدنظر قرار دهند:
1- توجه سریع به معیشت تمامی آموزشگران و پژوهشگران اعم از معلمان محترم دوره‌های آموزش ابتدایی و متوسطه و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور به گونه‌ای که با کمترین دغدغه درخصوص مسائل معیشتی بتوانند به وظایف خطیر خود بپردازند. در این رابطه لازم است هر گونه تبعیض و بی‌عدالتی بین گروه‌های شغلی مختلف با وظایف مشابه برطرف شود.
2- در راستای خواسته فوق، در سال‌های اخیر و به ویژه در یک‌سال اخیر تلاش‌های بسیار زیادی برای از بین رفتن تبعیض در حقوق و دریافتی‌های اعضای هیئت علمی وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده است که تصویب بند «و» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور گام مهمی در راستای برطرف کردن این تبعیض بود. متاسفانه قرار گرفتن ایرادات و مشکلات اداری در مسیر اجرای این قانون در سال جاری و شایعاتی پیرامون احتمال اجرای ناقص آن، باعث نگرانی‌های بسیاری بین همکاران عضو هیئت علمی شده و رسیدن به این خواسته عادلانه را به امری فرسایشی تبدیل کرده است. از مسئولان و تصمیم‌گیرندگان انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر این فرآیند را به سرانجام رسانده و این مطالبه بحق را به مرحله اجرا در آورند.
۳- بازنشستگان عضو هیئت علمی و معلمان، سرمایه‌های گرانقدری هستند که عمر و نیروی جوانی خود را برای تربیت نیروی انسانی متخصص صرف کرده‌اند اما متاسفانه وضعیت معیشت ایشان حتی از همکاران شاغل‌شان نیز نامناسب‌تر است، امری که به هیچ وجه شایسته و در شأن این پیشکسوتان گرانقدر نیست. بازنشستگان، آیینه تمام‌نمای آینده شاغلین فعلی است و چنین تصویری قطعا اسباب دلگرمی شاغلین فعلی نخواهد بود. لذا انتظار می‌رود توجه فوری به معیشت و رفاه این خدمتگزاران صدیق جامعه از اولویت‌های مدیران و برنامه‌ریزان کشور باشد.
۴- پژوهش در کنار آموزش یکی از بال‌های پیشرفت علمی کشور است. عدم تخصیص بودجه کافی برای فعالیت‌های پژوهشی و به موازات آن افزایش سرسام‌آور هزینه‌های پژوهش، باعث صدمات جدی به امر پژوهش شده است. از مجلس محترم شورای اسلامی و دیگر دستگاه‌های علمی و اجرایی انتظار می‌رود با تصویب و تخصیص بودجه‌های مناسب برای این فعالیت‌ها و همچنین هدایت بودجه‌های موجود به مسیرهای اصلی تحقیق و توسعه به حل مشکلات این بخش کمک کنند.»