kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۰۳
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

اگر مرهم نیستید نمک بر زخم سهامداران نپاشید!(خبر ویژه)

در حالی که آقای روحانی، از «اوج گرفتن بورس» می‌گوید؛ سهامداران از آب شدن سرمایه‌گذاری‌شان را در این بازار به چشم می‌بینند.

به گزارش تابناک،هشت ماه است که خون به دل سهامداران بورس شده و سهامداران بسیاری در ضرر فرو رفته‌اند. هشت ماه است که حال و روز سهامداران بورس و بازار سرمایه خوب نیست و تقریبا در اکثر روزها در این هشت ماه بازار قرمزپوش بوده است. در این شرایط رئیس‌جمهور می‌گوید که دولت وی بورس را به اوج رسانده است! در شرایطی که بازار سرمایه حدود 80 درصد ریزش داشته، اما آقای روحانی اخیرا سخنانی را درباره بازار سرمایه مطرح کرد که موجب تعجب همه سهامداران شد! روحانی در جلسه هیئت دولت گفت: ۶۰ درصد سهام عدالت را آزاد کردیم، بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم. البته بازار سرمایه، فراز و نشیبی هم دارد و دولت فقط باید بازار سرمایه را یاری و کمک کند، و هیچ‌ وقت در این بازار مداخله نمی‌کند، بازار سرمایه به دولت مربوط نیست چرا که یک بازار آزاد است و مربوط به شرکت‌ها و مردم است.
او ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ در واکنش به صحبت‌های منتقدان درباره بالا رفتن غیر واقعی. و بی‌مبنای شاخص بورس گفته بود: شما اگر ناراحت هستید، گوش نکنید و راهش این است که در گوشتان یک پنبه بگذارید این حرف‌های خوب را نشنوید. بورس ما خوب شده عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس برهم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌های بزرگ هستند.
این صحبت‌ها در حالی بود که در همان زمان، بسیاری به درباره رشد حبابی بورس هشدار داده بودند. اکنون پرسش این است که آیا دولت بورس را به اوج رساند؟ پاسخ قطعا مثبت است! دولت برای به اوج رساندن بورس و کشاندن سرمایه‌های مردم به این بازار هدف خاصی را دنبال می‌کرد. هدفی که از آن می‌توان به تامین بخشی از کسری بودجه یاد کرد. اما بعد از آنکه دولت به خواسته خود که تامین بخشی از کسری بودجه بود رسید، بورس را به حال خود رها کرد و در 19 مرداد ماه 99 کارش با بورس تمام شد. در حالی ادعا می‌شود که دولت بورس را به اوج رسانده که بسیاری از سهامداران هم‌اکنون در 80 درصد ضرر و زیان گرفتار شده‌اند و برندگان این بازی اول دولت و سپس کسانی بودند که رانت اطلاعاتی داشتند و پول‌های خود را از بورس به‌موقع بیرون کشیدند!
باید به گوش آقای روحانی رساند که آقای رئیس‌جمهور! مردم به دعوت شما همه چیزشان را به بازار سرمایه سپردند و پول‌های خود را به جای سرمایه‌گذاری در سکه و دلار، در بورس سرمایه‌گذاری کردند. بسیاری وام ازدواج، خودرو، خانه و تمام دارایی خود را به دعوت شما به این بازار آوردند. حداقل اگر مرهمی بر زخم سهامداران بورس نیستید دیگر به زخم آنها نمک نپاشید. این یک فراز و نشیب ساده بازار نبود، این سقوط سهمگین بود که بعد از هشت ماه همچنان
ادامه دارد.