kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۸۱
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹

دستور رئیس قوه قضائیه برای بررسی قطعی مکرر برق و افزایش غیرقانونی قیمت نان

رئیس قوه قضائیه گفت: بررسی علت قطعی‎های مکرر برق با توجه به در پیش بودن تابستان و افزایش مصرف برق، یکی از مصادیق اصلی رسیدگی به حقوق عامه است و نباید نسبت به تضییع این حق بی‌توجهی صورت گیرد.


به گزارش خبرگزاری میزان، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه دیروز شورای عالی قوه قضائیه، «صیانت از حقوق عامه و حقوق شهروندی» را از مهم‌ترین مأموریت‎های دستگاه قضا عنوان کرد که رهبر معظم انقلاب در دیدار سال گذشته با مسئولان عالی قضایی بر پیگیری آن تأکید کردند.
رئیسی از حق آموزش، حق بهداشت و حق برخورداری از مسکن مناسب به‌عنوان نمونه‎هایی از مصادیق حقوق شهروندی یاد کرد و گفت: دادستانی کل کشور اقدامات خوبی برای احقاق حقوق عامه انجام داده، اما کار‌های انجام شده کافی نیست و حقوق مردم باید با جدیت بیشتری پیگیری شود.
وی با تأکید بر لزوم توجه به اصل پیشگیری در پیگیری حقوق عامه افزود: حقوق عامه به‎ معنی حقوق همه مردم است و هر جا بحث حقوق مردم مطرح است، باید به‎طور جدی مراقبت شود تا حقوق مردم از سوی هیچ‎کسی در هر جایگاهی که قرار دارد تضییع نشود.
مأموریت به سازمان بازرسی
و دادستانی کل برای بررسی موضوع قطعی مکرر برق
رئیس قوه قضائیه با‌ اشاره به گزارش برخی اعضای شورای عالی قوه قضائیه درباره موضوع قطعی مکرر برق در روز‌های گذشته، سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور را مأمور بررسی و پیگیری علت این قطعی‌ها کرد.
رئیسی با‌ اشاره به در پیش بودن تابستان و افزایش مصرف برق در این فصل تصریح کرد: این موضوع یکی از مصادیق اصلی حقوق عامه است و نباید نسبت به تضییع آن بی‌توجهی صورت گیرد.
وی همچنین در واکنش به گزارش رئیس سازمان بازرسی کل کشور درخصوص انتشار تصاویری از هزاران تن پیاز در شهر منوجان استان کرمان که صاحب آن به‌دلیل نبود مشتری اعلام کرده بود حاضر است این اقلام را به‌صورت رایگان توزیع کند، اظهار داشت: در مورد توزیع و فروش محصولات کشاورزی مانند پیاز، گوجه و هندوانه که در این فصل با افزایش تولید آنها مواجه هستیم، لازم است تدبیری عاجل صورت گیرد.
رئیس دستگاه قضا ادامه داد: این خیلی بد است که یک روز در تأمین این اقلام در سطح کشور مشکل داشته باشیم که مردم دچار مشکل شوند و یک روز هم با انباشت و مازاد آن مواجه باشیم که کشاورز ضرر کند.
رئیسی همچنین درباره برخی گرانی‌های اخیر خصوصاًً افزایش غیرقانونی قیمت نان در برخی نانوایی‌ها، سازمان بازرسی کل کشور را مأمور کرد بر اساس وظایف قانونی خود به این موضوع رسیدگی کرده و به مجموعه‎های خاطی تذکر داده و برخورد لازم را نسبت به آنها اعمال نماید.
انهدام باند کلاهبرداری در بهبهان
حجت‎الاسلام عبداللهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در این نشست از شناسایی و انهدام یک باند کلاهبرداری و ارتشاء در شهر بهبهان خبر داد و گفت: سردسته این باند ۴۸ هکتار زمین را که ارزش آن ۱۵۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود، به‎صورت غیرقانونی و با جعل سند، اغفال و ارتشاء در قالب قطعات کوچک به مردم فروخته که در راستای حمایت از مالباختگان و بازگرداندن اموال دستگیر و برای او و دیگر اعضای باند پرونده قضایی تشکیل شده است.
کار‌ها در قوه قضائیه
بدون هیچ سستی در حال انجام است
سخنگوی دستگاه قضا نیز در این جلسه با‌ اشاره به تأکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری بی‌وقفه اقدامات و مأموریت‎های قوه قضائیه در دوره انتخابات همچون ایام گذشته، گفت: مأموریت‎ها و کار‌ها در قوه قضائیه بدون هیچ سستی و بلکه در برخی موارد با اهتمام بیشتر در حال انجام و پیگیری است.
غلامحسین اسماعیلی با‌ اشاره به انتشار دستورالعمل نحوه انتشار احکام دادگاه‎ها و برگزاری دادگاه‎های علنی توسط رئیس قوه قضائیه در هفته گذشته به‌عنوان یکی از این اقدامات افزود: این دستورالعمل یک اتفاق بسیار مهم در عرصه شفافیت و شفاف‎سازی اطلاع‎رسانی درباره دادگاه‎ها و نظام قضایی کشور خواهد بود.
وی تأکید کرد که دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر عدم انتشار صوت و تصویر ایشان در رسانه ملی نباید موجب عدم انعکاس سایر اقدامات دستگاه بزرگ قضایی کشور در رسانه ملی و سایر رسانه‌ها شود.
افزایش قیمت نان
هیچ مصوبه‌ای ندارد!
رئیس سازمان بازرسی کل کشور هم با‌ اشاره به برخی نابسامانی‌ها در بازار آرد و نان گفت: در موضوع توزیع آرد یارانه‎ای متأسفانه به دلیل برخی بی‌نظمی‌ها و عدم نظارت بر توزیع عادلانه این اقلام با بازرسی‌های صورت گرفته در یکی از انبار‌های کشور، دو هزار و ۵۰۰ کیسه از آرد‌های یارانه‎ای کشف شد که با تعویض کیسه‎ها به‌صورت آزاد فروخته می‌شد که با عوامل مؤثر در این موضوع برخورد شد.
حجت‎الاسلام درویشیان درباره افزایش قیمت نان نیز تأکید کرد که برای این موضوع هیچ مصوبه‎ای وجود نداشته و این موضوع به‌صورت رسمی ‌هم به دستگاه مربوطه اعلام شده است.
وی همچنین درباره انتشار تصاویری مبنی بر رها کردن هزاران تن پیاز در یکی از شهر‌های استان کرمان توسط کشاورزان به‌دلیل نداشتن مشتری اعلام کرد: بررسی‌های سازمان بازرسی حاکی از آن است که این موضوع صحت داشته، اما این مشکل تنها مربوط به آن منطقه نیست، به‌دلیل عدم برنامه‌ریزی منظم و پایش میزان دقیق محصولات کشاورزی مورد نیاز و مناطقی که ظرفیت تولید این اقلام را دارند، هر ساله شاهد این نوع نابسامانی‌ها در تولید و عرضه برخی محصولات کشاورزی هستیم که بعضاً موجب کاهش شدید یا هدررفت دسترنج کشاورزان می‌شود.