kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۷۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷

کوتاه از انتخابات

ادامه دومینوی انصراف‌ها و حمایت‌هااز رئیسی
علیرضا افشار، نامزد انتخابات ریاست جمهوری پس از دیدار روز یکشنبه خود با حجت‌الاسلام رئیسی، طی صدور بیانیه‌ای با حمایت از کاندیداتوری رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد.
در بخشی از بیانیه وی آمده است: اکنون که آیت‌الله رئیسی با قرار گرفتن در صدر همه نظرسنجی‌ها و داشتن صلاحیت‌های مدیریتی برتر و الگو بودن در تواضع، ساده‌زیستی و مردمداری نوید شکل‌گیری دولتی کارآمد برای رفع مشکلات مردم، در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیت عمومی و دیپلماسی فعال می‌دهد، وظیفه خود می‌دانم ایشان را همراهی و مساعدت نمایم.
افشار افزود: لذا با تقدیم 50 برنامه ملی تحول‌آفرین در همه عرصه‌ها که محصول تجارب گذشته و جلسات متعدد کارشناسی هستند به محضر مقام معظم رهبری و دولت انقلابی آینده، انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌کنم.
همچنین محمد عباسی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پی دیداری با رئیسی، ضمن انتشار بیانیه‌ای مبنی بر حمایت از وی از ادامه رقابت‌های انتخاباتی انصراف داد.
در بخشی از این بیانیه آمده است: اکنون که حضور چهره وفادار ملت جناب آیت‌الله دکتر رئیسی کانون وحدت همه اقشار مردم را شکل داده و امید را بر چهره مستضعفین نشانده است، تکلیف بر حمایت از این اجماع انقلابی و مردمی است که در تقویت این انسجام مردمی تلاش کنیم، لذا ضمن اعلام انصراف از کاندیداتوری این دوره و تشکر از الطاف بزرگوارانه و صمیمی ‌همه شما عزیزان، به‌ویژه دوستان گرامیم در ستادهای شکل گرفته سراسر کشور، مخصوصاًًً جوانان مشتاق حضور و سایر گروه‌های اجتماعی از جمله؛ جمع کثیری از قهرمانان و ورزشکاران غیور، تعاونگران دلسوز، فرهنگیان و همکاران دانشگاهیم که با اعلام حمایت از این برادرشان دعوت به حضور کرده‌اند قدردانی نموده تأکید می‌نمایم در این شرایط حساس، همه ظرفیت‌های مردمی، انقلابی و اجتماعی جامعه باید متحد و منسجم در خلق حماسه‌ای پرشور و حمایتی بزرگ در این وفاق ولایتمدارانه حضور یابند. پیش از این نیکزاد و نامی ‌از دیگر داوطلبین سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری به نفع رئیسی انصراف داده بودند.

حسین دهقان به نفع آیت‌الله رئیسی انصراف داد
سردار حسین دهقان با انتشار پستی در فضای مجازی از حضور در انتخابات ۱۴۰۰ انصراف داد.
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: اینجانب حسین دهقان با توجه به حضور افرادی از جناح‌های سیاسی و افراد مستقل ضرورتی به ادامه حضور نمی‌بینم و انصراف خود را از کاندیداتوری اعلام و تمام ظرفیت خود را در خدمت نظام و انقلاب و کاندیدای جبهه انقلاب و در رأس آن جناب آقای سید ابراهیم رئیسی قرار می‌دهم.

سعید محمد: انصراف به نفع رئیسی به تأیید صلاحیت‌ها بستگی دارد
سعید محمد، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم در گفت‌وگویی در پاسخ به سؤالی درخصوص احتمال انصرافش از انتخابات به نفع رئیسی گفت: این موضوع به تأیید صلاحیت‌ها بستگی دارد.
وی افزود: عرصه را ببینم، بعد اعلام موضع می‌کنم.

حمایت ۵ هزار استاد دانشگاه از رئیسی
فارس در گزارشی نوشت: ۵ هزار نفر از اعضای هیئت علمی ‌دانشگاه‌ها با انتشار بیانیه‌ای از آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کردند.

جلسه مشترک شورای وحدت با رئیسی
حجت‌الاسلام رئیسی با اعضای هیئت‌رئیسه جامعه روحانیت و اعضای هیئت عالی شورای وحدت دیدار کرد
منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت ضمن تشریح جزئیات جلسه مشترک شورای وحدت با رئیسی گفت: آقای رئیسی با توجه و تقدیر از خدمات و دستاوردهای نظام در دهه‌های گذشته، بر ضرورت به‌کارگیری همه نیروهای ارزشی و انقلابی و ساماندهی شرایط گوناگون کشور تأکید و از انسجام و فعالیت‌های شورای وحدت و نقش‌آفرینی جامعه روحانیت مبارز در ایجاد همگرایی میان نیروهای انقلابی و ارزشی و تلاش برای برگزاری انتخاباتی پرشور و پرنشاط تشکر و تقدیر کرد.

امروز سه‌شنبه؛ زمان اعلام نتایج احراز صلاحیت‌ها
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پس از نشست دیروز این شورا در جمع خبرنگاران گفت: نتایج احراز صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری سه‌شنبه اعلام می‌شود.
وی اظهار داشت: ما در طول هفته گذشته به همراه اعضای شورای نگهبان ملاقات‌هایی داشتیم و همچنین به‌صورت مکتوب مطالبی را دریافت کردیم که در جلسات شورای نگهبان هم مطرح شده است.
کدخدایی افزود: خوشبختانه این دور با توجه به توضیحی که داده شده بود عموماً کاندیداها برنامه‌های خود را ارسال کرده بودند، و برنامه‌ها هم مؤثر بود. برنامه‌هایی که خودم دیدم و یا به اعضا ارائه کردیم، آقایان بر اساس همان برنامه‌ها اعلام نظر کرده بودند.

کنایه سعید جلیلی به بهانه‌جویی‌های دولت
سعید جلیلی، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در توییتر نوشت: هشت سال عمر یک ملت را با این نگاه که حالا یک تنفسی داشته باشید، هدر دادید. این نگاه نباید ادامه یابد. هنر دولت آینده باید این باشد که علاوه بر حل مسائل، کشور را ارتقا و بلکه جهش دهد. نباید معطل حوادث سیاسی و اقتصادی و حتی طبیعی ماند. وی افزود: دولتی که مفتخر بود تا «بقیه» تحریم‌ها را بردارد، اعتراف کرد که بیشترین تحریم را به ارمغان آورده است. هر ایرانی باید سهم انرژی برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند، بایستی معادل آن را دریافت کند. نامزدهای انتخابات مواضعشان را نسبت به طرح «وان» مشخص کنند و بگویند اگر موافق نیستند، طرح جایگزین چیست؟

باهنر: رقابت‌ها سه قطبی خواهد شد
محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی گفت: رقابت‌ها به‌احتمال‌زیاد سه‌قطبی خواهد شد و آقایان رئیسی، لاریجانی و یک نفر از اصلاح‌طلبان (جهانگیری یا پزشکیان) رقابت‌کنندگان اصلی این دوره خواهند بود.

نماینده مجلس مطرح کرد؛ حمایت طیف‌های مختلف مجلس از لاریجانی
غلامرضا نوری قزلچه، نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس یازدهم در گفت‌وگویی اظهار داشت: فراکسیون مستقلین بعد از انتخابات هیئت‌رئیسه وارد مقوله انتخابات ریاست جمهوری می‌شود اما در مجلس از طیف‌های مختلف و گرایش‌های سیاسی متفاوت بیان کرده‌اند که از علی لاریجانی حمایت خواهند کرد.
نوری قزلچه افزود: نمایندگان اذعان دارند که لاریجانی در شرایط کنونی مناسب‌ترین گزینه برای ریاست جمهوری است، چنین ادبیاتی در مجلس بسیار تکرار شده است. علی لاریجانی ۱۲ سال رئیس مجلس بوده و همه نمایندگان می‌دانند این فرد که ۱۲ سال بر کرسی ریاست مجلس تکیه زده خیلی راحت می‌تواند با مجلس تعامل بگیرد و کارها را پیش برد و شأن، جایگاه و منزلت نمایندگان را بهتر درک می‌کند. او مضیقه‌ها و تنگناهای نمایندگان و وظایف دولت در برابر نمایندگان را می‌داند و برایش برنامه خواهد داشت و همچنین از توقعات مردم از مجلس آگاه است.

آخوندی: مشکلات کشور نشانه نبود دولت و یا بی‌دولتی است
عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که دیروز یکشنبه در ایرنا حضور یافت، درخصوص اهداف و انگیزه‌های خود از حضور در انتخابات گفت: ما دو مسئله بنیادین در ایران داریم که انگیزه‌های من برای حضور در انتخابات است. ما در ایران دچار بی‌دولتی یا چند دولتی هستیم. عملاًً مسئله‌ای در ایران حل و فصل نمی‌شود و هر مسئله‌ای که سر باز می‌کند سر جای خود می‌ماند. نمونه‌های اخیر آن برجام و FATF،‌ کرونا هستند و تمام این مشکلات از نظر من نشانه نبود دولت و یا بی‌دولتی است.
وی اضافه کرد: اگر دولتی وجود داشت عملاًً امکان حل کردن مسائل نیز به‌وجود می‌آمد. سیاست‌گذاری به همین واسطه در ایران دچار امتناع شده و مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند. هر روز قیمت ارز و مواد خوراکی تغییر می‌کند و تورم وضعیت ناشایستی دارد. میانگین تورم ۵۰ ساله در کشور ما بالای ۱۹ درصد است و این در جهان نادر است.

با هیچ متری نمی‌توان عدم صلاحیت من را احراز کرد!
وزیر پیشین راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: من سه انتخابات در کشور برگزار کردم و با هیچ متری نمی‌توان عدم صلاحیت من را احراز کرد. من ۵ مرتبه از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفتم و این بزرگ‌ترین معیار سنجش است.

دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد
مصوبات هفتادمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا با محوریت تشریح دستورالعمل‌های بهداشتی انتخابات 28 خرداد، اعلام شد.
مصوبات هفتادمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در رابطه با انتخابات ۲۸ خرداد در ۱۵ بند اعلام شد.
در بندهایی از این مصوبات آمده است:
برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم رو باز، فضای باز مدارس و مراکز آموزشی عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان‌ها مطابق با شیوه‌نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است:
۳-۱- رعایت فاصله مناسب بر اساس (۸) متر مربع فضای باز برای یک نفر
۳-۲- رعایت سقف شرکت‌کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده
۳- ۳- همه شرکت‌کنندگان و برگزار‌کنندگان ملزم به استفاده از ماسک هستند.
۳-۴- مسئولین مراسم به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به‌وجود نیاید.
همچنین در بند دیگری آمده است: هرگونه تجمع در محیط‌های بسته ممنوع است. در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستادها در فضای بسته، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند (رنگ‌بندی شهرها) و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است.