kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
با چراغ سبز اسلام آباد

آمریکا در مرز افغانستان و پاکستان پایگاه هوایی می‌سازد!

بر اساس گزارش منابع رسانه‌ای، آمریکا در حال ساخت یک پایگاه هوایی در منطقه مرزی «کرم» افغانستان و پاکستان است.

برخی رسانه‌ها در افغانستان اعلام کردند، آمریکا در حال ساخت یک پایگاه هوایی در منطقه قبایلی کرَم است این منطقه در مرز افغانستان و پاکستان قرار دارد.
خبرگزاری فارس به نقل از این رسانه‌ها گزارش داد، روزانه حدود هشت تا 10 بالگرد به این منطقه رفت و آمد می‌کنند و مردم نیز اجازه ورود به آنجا را ندارند.
پیش از این، ژنرال «کنت مکنزی» فرمانده تروریست‌های «سنتکام»،‌ گفته بود که آمریکا فعلاً با همسایگان افغانستان توافقی برای ایجاد پایگاه نظامی، امضاء نکرده است، اما قصد دارد در این زمینه، به توافقاتی دست یابد. یک‌شنبه گذشته نیز از پاکستان خبر رسیده بود که اسلام آباد به پنتاگون اجازه رفت و آمد از آسمان پاکستان را داده است و هدف از این اقدام نیز، حمایت از صلح در افغانستان ذکر شد!
فقر غذایی 14 میلیون شهروند افغانستانی
براساس یافته‌های «سازمان غذایی جهان» (WFP) و «سازمان غذا و کشاورزی» (FAO)، بیش از چهار میلیون شهروند افغانی در حالت اضطراری عدم مصونیت غذایی قرار دارند.
افزون بر این، کمبود غذا زندگی حدود ۱۰ میلیون شهروند افغانستانی را تهدید می‌کند. در این میان، تنها حدود ۱۱ میلیون شهروند افغانستانی از نظر غذا، احساس امنیت می‌کنند. طبق گزارش این دو نهاد، شرایط از این پس بدتر هم می‌شود.
تلفات سنگین طالبان
نیروهای ارتش افغانستان طی عملیاتی گسترده، 140 عضو گروه طالبان را کشتند و 75 تن از آنها را زخمی کردند. این عملیات طی روز یک‌شنبه و شب قبل از آن انجام شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد، عملیات نظامیان افغان در استان‌های «ننگرهار»، «زابل»، «قندهار»، «هرات»، «بادغیس»، «بلخ»، «فاریاب»، «جوزجان»، «سرپل»، «هلمند»، «بغلان»، «کاپیسا» و «کابل» انجام شد. در این عملیات همچنین، 121 حلقه مین کارگذاشته شده، کشف وخنثی شد.
خبر دیگر اینکه، «حنظله» مشهور به «مخلص»، یکی از سرکردگان مهم طالبان، به همراه هفت عضو این گروه، در حمله نظامیان افغان در شهرستان «فیض آباد» استان «جوزجان»، کشته شدند.
«نیک محمد نظری» سخنگوی استاندار «بدخشان» نیز دیروز گفت، عناصر طالبان به صورت گسترده و همزمان، به شش شهرستان استان «بدخشان» حمله کردند، اما این حملات با مقاومت نظامیان افغان دفع شد. همزمان با تشدید جنگ و درگیری در افغانستان، شماری از شهرستان‌های این کشور در معرض سقوط به دست طالبان قرار گرفته‌اند، به گونه که طی دو هفته اخیر، چهار شهرستان، از جمله دو شهرستان در استان «وردک»، به دست طالبان افتاد. دولت افغانستان، سقوط برخی شهرستان‌های این کشور را «عقب‌نشینی تاکتیکی» نیروهای دولتی دانست.