kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷

خطیب‌زاده: تمدید تفاهم، دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی‌دهد

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه گفت‌وگوها درباره تمدید توافق ایران و آژانس در شورای‌ عالی امنیت ملی انجام می‌شود،‌ گفت: تمدید تفاهم، دسترسی فراپادمانی به آژانس نمی‌دهد.


سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه که به ‌شکل مجازی برگزار شد، درباره تمدید توافق ایران و آژانس خاطرنشان کرد: درباره تمدید توافق ایران و آژانس باید دو نکته گفته شود. گفت‌وگو درباره این موضوع در شورای ‌عالی امنیت ملی انجام شده و در پروسه نهایی شدن است. با نهایی شدن، دبیرخانه یا سازمان انرژی اتمی خبر آن را اعلام می‌کنند.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس را نمی‌دهد، ابراز داشت: یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم‌برداری‌ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شود ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود، بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی‌شود، تصمیم در این‌باره نهایتاً اعلام می‌شود.
خطیب‌زاده درباره احتمال توافق درباره احیای برجام و اظهارات دوگانه طرف‌های ایرانی و غربی در این خصوص ابراز داشت: دوگانه‌ای وجود ندارد، کاملاً روشن است که پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشتیم و فکر می‌کنیم تفاهم در دسترس است. آنچه باقی مانده قابل توجه هستند، آنها باید مورد مداقه قرار گیرند و پیگیری شوند.
وی افزود: اگر تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود و از ادبیات و رفتار و منش دولت قبلی فاصله گرفته شود و از کمپین فشار حداکثری دور شوند، آنچه باقی مانده است، می‌تواند به‌راحتی به نتیجه برسد. اگر این اتفاق رخ دهد، توافق با مداقه قابل تفاهم است ولی اگر آمریکا برای حفظ آن میراث شکست‌خورده به وین برگردد، آنچه باقی مانده است، می‌تواند طولانی شود.
رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه «ملاک ما متن برجام است»، عنوان کرد: آنچه نوشته می‌شود باید نعل به نعل اجرا شود و منافع ایران تأمین شود. بعد از رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی‌ها ایران آماده متوقف کردن اقدام جبرانی خود است.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: کسی فراموش نکند برجام به‌خاطر صبر راهبردی و اقدامات باتدبیر ایران زنده است و نه اقدامات آنها. آمریکا با تمام توان سعی کرد برجام از بین ببرد و اروپا با بی‌عملی امکان انتفاع ایران از برجام را از بین برد، بنابراین طرف مقابل از این فرصت استفاده کند، این پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره توافق تهران و دوبلین برای بازگشایی سفارت ایرلند در ایران یادآور شد: درباره این موضوع هم در سفر ظریف به ایرلند و هم سفر وزیر خارجه ایرلند به تهران گفت‌وگو و توافق شده است. گفت‌وگوهای اجرایی آغاز شده است. دوستان در بخش اروپای وزارت خارجه باید با همتایان خود درباره اقدامات اجرایی به نقشه راه برسند، این تصمیم گرفته شده است و باید اجرا شود.
به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین عنوان کرد: درخصوص آنچه در وین اتفاق می‌افتد، با دقت و رعایت تمامی ابعاد اظهارنظر کردیم، تنها وقتی توافق خواهیم کرد که همه آنچه مدنظر ایران است و همه آنچه باید توافق شود، درباره آنها توافق شود. ممکن است یک هفته، دو هفته و یک ماه طول بکشد، مداقه و دقت برای ما اولویت است.
اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نمی‌دهیم
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه «اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نمی‌دهیم»، گفت: این‌که روزانه به مقامات عالی نظام گزارش داده می‌شود هم به‌خاطر این است تا از مسائل آگاه باشند و هم اگر نظری دارند، مطرح کنند، بنابراین پاسخ اینکه آیا گفت‌وگوها قفل شده، خیر است و پیشرفت قابل‌توجهی شده است.
خطیب‌زاده اضافه کرد: درباره تحریم‌های بخشی، اقتصادی و موضوعات اصلی توافق شده است. پرانتزها در متن رفع تحریم‌ها تا حد زیادی پاک شده و چند موضوع باقی مانده است.
وی با بیان اینکه درباره اقدامات هسته‌ای متن به توافقات خوبی رسیده است، اظهار داشت: دوستان سازمان انرژی هسته‌ای گفت‌وگوها را پیش بردند و بقیه موضوعات حل شده است. درباره ترتیبات اجرایی از جمله راستی‌آزمایی موضوعاتی باقی مانده ولی آنها هم پیشرفت خوبی داشته است.
توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی
در واشنگتن است
سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: توافق در وین نیازمند تصمیم سیاسی در واشنگتن است. آمریکا به‌جای استفاده از وقت و انرژی وین برای دفاع از میراث شکست‌خورده ترامپ مسیر را عوض کند و به مسیر تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه 2231 برگردد، در این صورت مسیر پیشِ‌رو طولانی نخواهد بود.
این دیپلمات ارشد در پاسخ به این سؤال که «شنیده شده تحریم‌ها هر 180 روز یک بار تمدید می‌شود، آیا این به‌معنای آن است که بعد از این 180 روز، ایران برای تمدید نیازمند مذاکرات مجدد برای رفع تحریم‌ها است؟» بیان کرد: برجام متنی است که باید مورد اجرا قرار بگیرد. آنچه در برجام درخصوص تعلیق تحریم‌ها در 120 روز و 180 روز گفته می‌شود، مربوط به کنگره است و در برجام هم آمده است که بعد از هشت سال باید تمامی تحریم‌ها رفع شود.
خطیب‌زاده با تأکید به اینکه آمریکا باید به‌طور مؤثر تحریم‌ها را رفع کند، یادآور شد: ما گفت‌وگو نمی‌کنیم تا بعد از 180 روز مذاکره کنیم. ما درباره لغو مؤثر تحریم‌ها و طی شدن نقاط زمانی در برجام مذاکره می‌کنیم. اجازه نمی‌دهیم اقتصاد ایران و مراودات عادی آن در حالت برزخی قرار بگیرد؛ کما اینکه هیچ‌گاه این اجازه را ندادیم. برجام سندی است که درباره آن صحبت می‌کنیم. من توصیه می‌کنم دوستان این سند را یک‌ بار به‌صورت دقیق مطالعه کنند.
منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم
وی درباره آخرین وضعیت مذاکرات ایران و عربستان عنوان کرد: درخصوص مسائل دوجانبه، منطقه و بین‌المللی گفت‌وگوهایی در عراق شروع شده است و تماس‌ها ادامه دارد، باید دید گفت‌وگوها به جای خوبی خواهد رسید یا خیر. عربستان سعودی واقعاً باید تصمیم بگیرد که آیا واقعاً می‌خواهد از ادبیات و کلام ملال‌آور گذشته استفاده کند یا اینکه می‌خواهد یک شریک سازنده کنار کشورهای دیگر منطقه باشد و از آن سیاست‌های توسعه‌طلبانه و جنگ‌افروزانه فاصله بگیرد.
خطیب‌‌زاده افزود: ما منتظر اقدامات و تغییر رفتار ریاض هستیم. البته سیاست‌های ایران درخصوص گفت‌وگوها و ترتیبات منطقه‌ای جدید نیست و از حضور عربستان سعودی هم استقبال کرده‌ایم.