kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۰۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۲

دولت سود کرد اما بازار بورس را به‌هم ریخت(خبر ویژه)

کارشناسان برخلاف نظر آقای روحانی معتقدند تصمیمات و دخالت‌های غیرکارشناسانه دولت، بازار بورس را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است.


به گزارش روزنامه جام‌جم، آقای روحانی، رئيس‌جمهوری هفته گذشته در جلسات هیئت دولت اعلام کرد دولت از بازار سرمایه فقط حمایت کرده و دخالتی نداشته، اما کارشناسان بورس معتقدند این اظهارات به دور از واقعیت است و دولت در سال گذشته درآمدهای زیادی از طریق واگذاری سهام خود و همچنین اعطای کدبورسی کسب کرد تا بخشی از کسری بودجه خود را جبران کند.
این در حالی است که رئیس‌جمهوری در 16 مرداد سال گذشته صریحا اعلام کرده مردم همه چیزشان را به بورس بسپارند اما کمتر از دو هفته پس از این اظهارنظر ریزش بازار سرمایه شروع شد و این روند ادامه داشت. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاده هم به نفع دولت بوده و هم به نفع برخی سهامداران. اقداماتی هم که اکنون از بازار سرمایه می‌شود به نوعی برداشت از جیب همه مردم به نفع عده‌ای خاص است که این روند باید اصلاح شود.
جام‌جم همچنین از قول کارشناسان اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر دولت موجب رشد شاخص بورس شده اقدام غیرکارشناسی انجام داده اما اتفاقی که در واقع روی داده، انفعال دولت و وزارت اقتصاد در رشد افسارگسیخته بورس به تبع آن هجوم مردم به این بازار در قیمت‌های بسیار گران بوده است. دولت خواسته یا ناخواسته بخشی از سهام خود را در قله شاخص گران به مردم فروخته و موجب زیان بسیار گسترده مردم شده است. بیمه‌گری کلان، دعوت بی‌منطق مردم به بورس، انفعال و ضعف وزارت اقتصاد موجب رشد حباب شاخص در نیمه اول سال 99 شد و از سوی دیگر، سوءمدیریت و حمایت‌های غلط دولت از بازار سرمایه در نیمه دوم سال 99 هدررفت منابع عمومی را به‌دنبال داشت، حمایت‌هایی که ذی‌نفعان انگشت‌شمار داشت و موجبات زیان مضاعف مردم را
فراهم کرد.
پوشیده نیست که دولت سال گذشته درآمد زیادی از بازار سرمایه کسب کرد و بخشی از سهام دولتی به مردم واگذار شد. عرضه و تقاضا بهترین ملاک برای تعیین قیمت است و بازار سرمایه این موضوع را به خوبی درک کرده بود اما یک‌باره دولت با دخالت‌های مستقیم در بازار به نیتجه رسید که قیمت‌ها پایین است و یک‌باره تصمیماتی اتخاذ کرد که باعث به‌هم‌ریختگی بازار شد. دلیل اصلی این دخالت‌ هم جبران کسری دولت بود و از افزایش قیمت سهام نفع می‌برد.
دولت در بازار دو نقش دارد که یکی سیاست‌گذاری و دیگری نقش بازیگر به عنوان سهامدار است که در هر دوی اینها اتفاقاتی افتاد که خوب نبود. در بخش سیاست‌گذاری بازار سرمایه آماده این همه مهمان نبود و نرم‌افزار بازار سرمایه کم آورده بود. از سوی دیگر هزینه کارمزد معاملات حدود یک درصد است که نسبت به حجم بالای معاملات در سال گذشته رقم بسیار بالایی است.