kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۱

استقراض از مردم یا تحمیل تورم به مردم؟!(خبر ویژه)

آیا دولت، جیب مردم را هم جزو ردیف‌های بودجه‌ای خود حساب کرده است که وزیر اقتصاد می‌گوید به جای استقراض از بانک مرکزی، از مردم استقراض کردیم؟!

 


روزنامه جوان با طرح این سؤال نوشت: در حالی که طی هشت سال فعالیت دولت روحانی حجم نقدینگی از مرز 500 هزار میلیارد تومان به مرز 3 هزار و 700 هزار میلیارد تومان رسیده و این رشد حجم نقدینگی بدون رشد اقتصادی بوده و به همین دلیل تورم بسیاری از تعادل‌ها را در اقتصاد به هم زده، وزیر اقتصاد مدعی شد که دولت در این سال‌ها هیچ استقراضی از بانک مرکزی نداشته است. در سایه کوتاهی مراکز آماری در انتشار آمارهای اقتصادی هر روز روایت‌های جدید و ضد و نقیضی در رابطه با عملکرد مالی دولت منتشر می‌شود، اما افکار عمومی این موضوع را می‌فهمد که هزینه‌های معیشت به شدت بالا رفته است، به طور نمونه اگر مردم در سال‌های ابتدایی دهه 90 می‌توانستند به واسطه کمی پس‌انداز و قرض یک خانه در مناطق جنوبی شهر خود خریداری کنند، این امکان دیگر از آنها سلب شده است و حتی خرید خودرو نیز برای بسیاری از خانوارها امری غیرممکن است.
در هشت سال اخیر آنقدر حجم نقدینگی بالا رفت که 60 میلیون نفر از مرم سال گذشته از منظر مجلس مشمول اخذ یارانه معیشتی شناخته شدند.
دراین میان هر چند وزیر اقتصاد مدعی است دولت در این سال‌ها استقراضی از بانک مرکزی نداشته، اما چه دولت مستقیم از بانک مرکزی استقراض کند و چه از نظام بانکی و مالی استقراض کند و این منابع را باز نگرداند، نتیجه آن می‌شود که حجم نقدینگی بدون پشتوانه جهش می‌کند و آثار منفی این رویداد در زندگی مردم نمایان می‌شود، از این رو اگر دولت اثبات هم کند که از بانک مرکزی استقراض نداشته فرقی به حال مردم نمی‌کند.
برخی از تحلیلگران می‌گویند پایه پولی طی سه سال و نیم اخیر که تحریم‌ها بازگشت حدود صد درصد رشد کرده است، این رشد هم تورم ایجاد کرد و هم اینکه پول زیادی را در بازارها روانه کرد و دولت از سال 98 تا مرداد 99 این نقدینگی را به بازار سهام هدایت کرد، سپس این نقدینگی با افزایش عرضه سهام نصیب شرکت‌های حقوقی شد و به نظر می‌رسد این شرکت‌ها از مرداد ماه سال 99 خرید اوراق بدهی را کلید زدند.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه برای تأمین منابع بودجه سال 99 یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نشد، گفت: اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم.
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در جمع خبرنگاران در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی اظهار داشت: سال 99 از نظر تأمین مالی بحرانی‌ترین و موفق‌ترین سال بوده و از بودجه 571 هزار میلیارد تومانی فقط 12 هزار و 600 میلیارد تومان را از طریق فروش نفت تأمین کردیم. وزیر اقتصاد با بیان اینکه بدون یک ریال استقراض از بانک مرکزی توانستیم بودجه سال 99 را تأمین کنیم، گفت: به جای اینکه از بانک مرکزی قرض بگیریم،‌اوراق فروختیم و از مردم برای تأمین مالی استقراض کردیم. همچنین در بخش مالیات در سال گذشته تحقق 107 درصدی داشتیم.