kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۹۹
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰

کوتاه از انتخابات

 

باهنر خبر داد
حمایت جامعه اسلامی مهندسین از رئیسی
نشست مشترک دبیران استانی و اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین با حضور محمدرضا باهنر دبیرکل این حزب شنبه‌شب به‌صورت مجازی برگزار شد.
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت رقابت‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۱۴۰۰، اظهار داشت: این رقابت‌ها به‌ احتمال ‌زیاد سه‌قطبی خواهد شد و آقایان رئیسی، لاریجانی و یک نفر از اصلاح‌طلبان (جهانگیری یا پزشکیان) رقابت‌کنندگان اصلی این دوره خواهند بود.
وی ادامه داد: به طور رسمی اعلام کردم که جامعه اسلامی مهندسین و جبهه پیروان خط امام و رهبری ذیل شورای وحدت اصولگرایان در انتخابات نقش‌آفرینی خواهد داشت و بحمدالله با حضور جناب آقای رئیسی وحدت اصولگرایان رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت و همه جریان‌های اصولگرایی از ایشان حمایت خواهند نمود.
همکاری جامعه اسلامی مهندسین
با ستادهای رئیسی
باهنر گفت: جامعه اسلامی مهندسین در این دوره با احترام به همه کاندیداها از جناب رئیسی حمایت می‌کند و لازم است تمامی شعب استانی این تشکل با ستادهای مردمی ایشان همکاری داشته و خود نیز برای پیروزی جبهه اصولگرایی تمام تلاش و امکانات خود را در استان‌ها به‌کار گیرند.
اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری
کامل شده است
دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین در پاسخ به سوالی مبنی بر اجماع شورای وحدت و شورای ائتلاف در انتخابات شوراها نیز اشاره کرد: حال که اجماع اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری کامل شده است، باید تمام تلاش خود را برای به اجماع رساندن این دو شورا در انتخابات شوراها معطوف کرد و از پیشنهادهای عملی دوستان در این زمینه استقبال خواهیم کرد.
کدخدایی: اخبار درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها صحت ندارد
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در برنامه زنده «نگاه یک» شبکه یک سیما با بیان اینکه «احتمال اینکه زودتر از پایان ۵ روز دوم، اسامی نهایی کاندیداها را اعلام کنیم، وجود دارد» گفت: هر وقت به نتیجه برسیم، اعلام خواهیم کرد
وی با اشاره به اینکه «هیچ‌کدام از اخبار منتشره درباره نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، صحت ندارد» گفت: خود من هم هنوز نمی‌دانم چه تعداد از داوطلبان ریاست‌ جمهوری، صلاحیتشان احراز می‌شود
شیوه رأی‌گیری در شورای نگهبان
مخفی و کتبی است
کدخدایی گفت: شیوه رأی‌گیری در شورای نگهبان مخفی و کتبی است؛ برای هر داوطلب، از ۱۲ نفر باید ۷ نفر رأی مثبت بدهند تا صلاحیت فرد، احراز شود
سخنگوی شورای نگهبان همچنین افزود: احتمال اینکه بتوانیم تعیین کنیم که چند نفر تائید صلاحیت می‌شود هم برای ما وجود ندارد، حتی نمی‌توان درباره تعداد کاندیداهای نهایی حدس هم زد.
نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران؛
اختلاف 30 درصدی رئیسی با دیگر کاندیداها
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) موج ششم نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری را با جامعه آماری افراد بالای ۱۸ سال کل کشور و اندازه نمونه ۱۵۶۴ از طریق مصاحبه تلفنی در تاریخ ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ اجرا کرده است.
۴۳.۷ درصد کل پاسخگویان گفته‌اند قطعاً در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و ۹.۳ درصد گفته‌اند به ‌احتمال ‌زیاد شرکت خواهند کرد.
در نظرسنجی دیگر، سؤال شد از بین این کاندیداها
به کدام‌یک رأی خواهید داد؟
پاسخ برحسب مشارکت‌کنندگان و کسانی که هنوز تصمیم به مشارکت نگرفتند: پزشکیان 2/1؛ جلیلی 0/9؛ جهانگیری 1/6؛ رضایی 2/8؛ رئیسی 36/7 و لاریجانی 3/5.
دوقطبی رئیسی - لاریجانی برحسب مشارکت‌کننده و مردد: رئیسی 55/3؛ لاریجانی 7/9؛ هیچ‌کدام 14/3؛ نمی‌دانم و بدون پاسخ: 22/5.
فائزه هاشمی: رئیسی برنده است
فائزه هاشمی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگویی اظهار داشت: اگر یک اصولگرای عاقل مانند لاریجانی رئیس‌جمهور شود مشکلات کشور قابل‌حل است. وی افزود: بین آقای لاریجانی و آقای رئیسی به نظر می‌آید آقای رئیسی برنده است اما باز نمی‌شود قطعی گفت چون آقای لاریجانی وارد رقابت شده است.
مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد:
رئیسی مورد اقبال مردمی هستند
منصور مظفری، مدیرمسئول روزنامه آفتاب یزد در گفت‌وگویی اظهار داشت: لاریجانی قطعاً مورد قضاوت پایگاه رأی جریان اصلاحات قرار خواهد گرفت، هرچند که حتی برخی بزرگان جریان اصلاحات نظر دیگری داشته و فراموشکار شده باشند وی همچنین اظهار داشت: اقبال به آقای رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست.
نامی به نفع رئیسی انصراف داد
محمدحسن نامی، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هم ضمن انصراف از اعلام رقابت‌ها به نفع حجت‌الاسلام رئیسی گفت: اگرچه نمی‌دانم شورای نگهبان مرا تأیید خواهد کرد یا نه اما با توجه به اینکه قبلاً گفته بودم در صورت نامزدی آیت‌الله رییسی در انتخابات ریاست جمهوری، از صحنه رقابت‌ها کنار خواهم رفت، اکنون به قول خودم عمل می‌کنم.
مخالفت لاریجانی
با شایعه حذف پخش زنده مناظره‌ها
علی لاریجانی، رئیس سابق صداوسیما و داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در توییتر نوشت: شنیده‌ام عده‌ای به دنبال حذف پخش زنده مناظرات هستند؛ امیدوارم این خبر نادرست باشد. تحقق این قبیل بدعت‌ها با ادعای مشارکت حداکثری نمی‌خواند و انتخابات را از اراده مردم خالی خواهد کرد.
مخالفت لاریجانی با تعجیل در مذاکرات هسته‌ای
علی لاریجانی در مصاحبه با شبکه المیادین با بیان اینکه «اگر کاخ سفید درست انتخاب کند، امکان همکاری تهران- واشنگتن وجود دارد» گفت: اینکه آمریکا در وین نشان بدهد می‌خواهد مسیر جدیدی را دنبال کند، روی روابط دو کشور در آینده تأثیر می‌گذارد.
وی افزود: آمریکایی‌ها نشان دادند که بعد از توافق به‌راحتی آن را از بین می‌برند، مثل توافق هسته‌ای که انجام شد
لاریجانی گفت: موافق با توافق هسته‌ای بودم و الان هم موافق هستم این کار صورت بگیرد و عقب هم نیفتد ولی موافق با تعجیل نیستم که یک‌وقتی منافع کشور هدر برود.
الیاس حضرتی رئیس ستاد پزشکیان شد
مسعود پزشکیان طی احکامی الیاس حضرتی را به‌عنوان رئیس ستاد و علی تاجرنیا را به‌عنوان جانشین رئیس ستاد انتخاباتی و کمال‌الدین پیرمؤذن را هم به‌عنوان معاون امور استان‌های ستاد انتخاباتی خود تعیین کرد.
علی تاجرنیا، قائم‌مقام ستاد انتخاباتی پزشکیان در گفتگو با فرهیختگان بیان کرد: شعارهای پزشکیان مبتنی بر عدالت، انصاف، مقابله با نابرابری و تبعیض خواهد بود.
فعال سیاسی اصلاح‌طلب:
لاریجانی 30 سال علیه اصلاح‌طلبان بوده است
ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با «جهان‌صنعت» اظهار داشت: اینکه پزشکیان می‌تواند گزینه مورد اجماع باشد یا خیر، اطمینان ندارم اما اگر لاریجانی در صحنه نباشد و پزشکیان باشد، اصلاح‌طلبان چاره‌ای غیر از حمایت از وی ندارند. لاریجانی که خودش هم گفته نه اصولگراست و نه اصلاح‌طلب؛ البته من از اینکه خودش را اصولگرا نمی‌داند تعجب می‌کنم چون سی سال است که این راه را رفته و علیه اصلاح‌طلبان بوده است و قطعاً یک‌شبه نمی‌تواند تغییر جهت دهد
وی افزود: بین پزشکیان و لاریجانی اما عقل اقتضا می‌کند که اصلاح‌طلبان از پزشکیان حمایت کنند.
مصطفی درایتی، عضو حزب اتحاد ملت هم در گفت‌وگویی با بیان اینکه «اگر جهانگیری واقعاً رد صلاحیت شود، اصلاح‌طلبان باید ببینند که یک نامزد اصلاح‌طلب قابل‌قبول با ویژگی‌های حداقلی دارد یا خیر» گفت: اجماع روی پزشکیان را رد نمی‌کنم.
روزنامه اصلاح‌طلب: لاریجانی
در هر صورت چهره‌ای اصولگراست
روزنامه آرمان ملی در گزارشی با عنوان «تغییر دیرهنگام و مبهم علی لاریجانی» نوشت: لاریجانی از قرار معلوم این‌بار در محاسبات انتخاباتی دچار دو اشتباه فاحش شده است. یکی آنکه گذشته لاریجانی بنا نیست با اظهارات امروزش به‌طورکلی فراموش شود. او در هر صورت چهره‌ای اصولگراست که شوربختانه در سال‌های نه‌چندان دور بعضاً اظهارات تندی را نیز مطرح کرده که شاید بعضی از تندروهای اصولگرا چنین نکرده‌اند. بنابراین او باید پاسخگوی بعضی اعمالش باشد.
نکته بعدی اما استراتژی غلط و نخ‌نماشده امروز وی و استفاده از کلیدواژه‌های قدیمی قبلاً کارآ ولی ناکارآمد کنونی است.
دیگر دوران 92 به سرآمده؛ دورانی که روحانی با واژه‌سازی کلید و گازانبر و در 96 با سخن گفتن از رفع حصر توانسته بود نظرات را به خود جلب کند.
مردم به لاریجانی اقبال ویژه‌ای نشان نمی‌دهند
اسماعیل گرامی‌مقدم، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی بیان کرد: بعید است لاریجانی بتواند تحریمی‌ها را پای صندوق بیاورد.
وی گفت: الگوی انتخاباتی لاریجانی هم، روحانی است اما فضا نسبت به هشت سال پیش متفاوت است. فعال سیاسی اصلاح طلب افزود: چه در اصلاح‌طلبی و چه در اصولگرایی اگر قرار باشد اتفاق ویژه‌ای رخ دهد، بر چهره‌های جدید و به‌نوعی پدیده انتخاباتی به وجود می‌آید و نباید انتظار داشت مردم ناگهان اقبال ویژه‌ای به نیرویی که اندیشه و سابقه‌اش مشخص است، نشان دهند.
کواکبیان: باید با آمریکا رابطه داشته باشیم!
مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگویی بیان کرد: باید با آمریکا رابطه داشته باشیم.
وی با بیان اینکه «خودم را اصلح می‌دانم» گفت: اگر ردصلاحیت شوم، ککمان هم نخواهد گزید.
دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به اینکه «هیئت دولت نباید مجمع‌الجزایر باشد» گفت: دلار از دولت میرحسین موسوی تاکنون ۵۰ برابر شده است.
هاشمی: در شرایط مشابهی با دوم خرداد 76
قرار داریم!
محسن هاشمی طی مطالبی درباره سالروز دوم خرداد اظهار کرد: در شرایط مشابهی با دوم خرداد 76 قرار داریم.
وی مطرح کرد: اگر در دوم خرداد، تردید به‌سلامت صندوق‌های رأی، مانع مشارکت بود، امروز ناامیدی بخشی از جامعه نسبت به مؤثر بودن صندوق‌های رأی برای حل مشکلاتشان، موجب سرخوردگی و رکود فضای کشور در آستانه انتخابات شده است.
انصراف علیرضا افشار به نفع آیت‌الله رئیسی
علیرضا افشار داوطلب انتخابات ریاست جمهوری پس از دیدار دیروز با آیت‌الله سید ابراهیم رئيسی و تقدیم ۵۰ برنامه ملی وتحول‌آفرین به رهبر معظم انقلاب ودولت انقلابی آینده، طی صدور بیانیه‌ای با حمایت از آیت‌الله رئیسی از انتخابات ریاست جمهوری کناره‌گیری کرد.
مهمان‌پرست: از جهانگیری برای مناظره
دعوت می‌کنم
رامین مهمان‌پرست، نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در نشست خبری گفت: دولت ائتلافی راه برون‌رفت از وضعیت فعلی است
وی با بیان اینکه به‌عنوان تشکیلات ائتلاف وحدت ملی یک بانک اطلاعاتی ۵ هزارنفره را جمع‌آوری کرده‌ایم، اظهار داشت: فرق ما با باقی نامزدها این است فراجناحی هستیم و از همه نیروها استفاده می‌کنیم و همین الان فضا دوقطبی و تخریب‌ها شروع شده و انواع تهمت و رو کردن پرونده‌ها را اکنون می‌بینیم
مهمانپرست گفت: از معاون اول رئیس‌جمهور برای انجام مناظره دعوت می‌کنم. نامزد انتخابات ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: یارانه سوخت باید عادلانه بین مردم تقسیم شود. به‌جای پرداخت سهمیه سوخت روی کارت ماشین، این یارانه روی کارت ملی داده شود و برای کاهش مصرف سوخت و کمک معیشتی هر لیتر را دولت از آن فرد خریداری کند که به‌عنوان ماهیانه ۶۰۰ هزار تومان برای هر فرد ارزش دارد. برای کمک به تولید داخل در سال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان کالای داخلی خریداری می‌شود.
علاوه بر این، عزت‌الله ضرغامی هم در توییتی در پاسخ به جهانگیری نوشت: «از مناظره با شما در همه زمینه‌ها استقبال
می‌کنم.»
برخی با تَکرارهای گمراه‌کننده و اشک تمساح
طلبکار شده‌اند!
فریدون عباسی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در توییتی در پاسخ به اسحاق جهانگیری نوشت: از الزامات تحول #الگوی_حکمرانی در کشور، پایان دادن به حاکمیت طبقه ویژه‌ای است که با تفرعن‌های بی‌مانند، تَکرارهای گمراه‌کننده و اشک تمساح؛ به‌جای پاسخگویی برای بندهایی که به‌پای زندگی مردم زده‌اند، طلبکار هم شده‌اند. «#بازگشت_دولت_به_مردم»
رئوفیان: حتماً و قطعاً از مصادیق رجل سیاسی هستم
ابوالقاسم رئوفیان، داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در نشست خبری اظهار داشت: من نامزدهای دیگر را به مناظره فرا می‌خوانم.
وی با بیان اینکه «آمدم که دستم در دست مردم باشد» گفت: شعار ما همه باهم برای تأمین منافع ملی است و اسم دولت ما عمل‌گرا است
رئوفیان گفت: من یک چهره شاخص سیاسی هستم و حتماً و قطعاً از مصادیق رجل سیاسی هستم.
داوطلب انتخابات ریاست جمهوری همچنین گفت: آقای رئیسی یکی از چهره‌های موفق نظام است، اگر رأی بیاورد ما کمک خواهیم کرد، البته حزب اسلامی ایران‌زمین به هرکسی که رأی بیاورد، کمک می‌کند.
حرف‌های سعید جلیلی درباره طرح «وان»
در ادامه جلسات روایت موضوعات مختلف در صفحات مجازی متعلق به سعید جلیلی داوطلب انتخابات ریاست جمهوری، بخشی از برنامه روایت «معیشت» به ارائه طرح پیشنهادی این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره یارانه‌های حوزه انرژی اختصاص یافت.
جلیلی در این گفت‌وگو اظهار داشت: کارشناسان دولت سایه از سال ۹۷ بر روی طرحی در حوزه یارانه‌های انرژی کار کردند که استقبال مردم را به همراه داشته باشد. این طرح در سال ۹۸ نیز به سران قوا ارائه شد. نامزدهای انتخابات باید مواضعشان را نسبت به چنین طرح‌های عملیاتی بیان کنند.
با طرح این سؤال که چرا باید در کشوری که منابع انرژی دارد آحاد جامعه از حقشان محروم باشند، گفت: هر ایرانی باید سهم برابر با دیگری داشته باشد و اگر نمی‌خواهد استفاده کند، معادل آن را دریافت کند.
به گزارش فارس جلیلی درباره طرح وان گفت: ما مدعی هستیم این طرح قابل دفاع است و در جلسات مختلف هم کارشناسان ما از منظر تعیین الگوی مصرف، روش اجرا و... از آن دفاع کرده‌اند. کسانی که نامزد انتخابات هستند باید مواضعشان را نسبت به این طرح‌ها مشخص کنند و بگویند اگر موافق نیستند طرح جایگزینشان چیست؟
باید گفت‌وگوها از بحث‌های کلی و انتزاعی به بحث درباره طرح‌های واقعی تغییر پیدا کند.