kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

احتمال تمدید یک‌ماهه تفاهم ایران و آژانس اطلاعات دوربین‌های آژانس باید پاک شود

یک منبع مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از احتمال تمدید تفاهم سه‌ماهه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌برای مدت یک ماه دیگر خبر داد.

 


یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز یکشنبه گفت که با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال تمدید مشروط تفاهم قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.
این منبع مطلع به نورنیوز گفت: بررسی این موضوع ناشی از حُسن‌نیت ایران برای فرصت دادن به روند مذاکرات جاری در وین است و در صورت قطعی شدن این تصمیم انتظار می‌رود طرف‌های مذاکره‌کننده از فرصت مجددی که ایران در اختیارشان قرار خواهد داد استفاده کنند و با پذیرش مطالبات قانونی ایران روند دستیابی به توافق را تسهیل کنند.
بر اساس تفاهم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌و سازمان انرژی اتمی ‌ایران که در سفر اسفندماه سال گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس به ایران به دست آمد مقرر شد، دوربین‌هایی که نظارت‌های فراپادمانی را پشتیبانی می‌کنند تا اول خردادماه ۱۴۰۰ روشن بماند، اما فیلم‌ دوربین‌ها در داخل کشور حفظ شود.
در چارچوب این تفاهم فیلم دوربین‌ها تنها در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات وین به آژانس انرژی اتمی ‌تحویل می‌شود و در غیر آن تصاویر فیلم‌ها برای همیشه پاک خواهد شد.
پایان فرصت 3 ماهه
حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی‌ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌سه ماه فرصت داشت که به تعهدات خود عمل کند اما این‌گونه نشد و روز شنبه فرصت قانونی آنها به اتمام رسید.
وی بیان کرد: بر اساس قانون باید کلیه تصاویر و فیلم‌هایی که توسط دوربین‌های سازمان انرژی اتمی ‌ضبط شده است، پاک شود و انتظار ما از رئیس سازمان انرژی اتمی ‌این است که هرچه سریع‌تر خبر دهد که فرصت آژانس تمام شده و ذخیره تصاویر و فیلم‌ها پاک شده است.
عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به هیچ وجه نباید اجازه دهیم که نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مانند قانون اقدام متقابل در اجرای برجام شود چرا که آن قانون به خوبی اجرا نشد.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی خطاب به قالیباف، گفت: به رئیس سازمان انرژی اتمی‌ بگویید در این زمینه تأخیر نکند و باید ذخایر فیلم‌ها و تصاویر در دوربین‌های سازمان انرژی اتمی‌ حذف شود و همه باید بدانند مجلس به اجرای قانون تأکید دارد و مجلس یازدهم مانند مجلس قبلی نیست.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: ما مصمم هستیم که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران در زمان‌های مشخص و بر اساس مصوبات اجرا شود و مقام معظم رهبری هم بارها بر این موضوع تأکید فرمودند.
وی بیان کرد: فرصت سه ماهه آژانس تا اول خردادماه بود و بر این اساس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌حق دسترسی به تصاویر و اطلاعات سازمان انرژی اتمی‌ را ندارد و روز شنبه هم در این‌باره بحث و تصمیم‌گیری شد.
تذکر به سازمان انرژی اتمی
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری به سازمان انرژی اتمی، گفت: بر اساس مصوبه مجلس، در قانون اقدام راهبردی از اول خرداد باید اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی متوقف شود. علاوه بر این نظارت‌های داوطلبانه و فراتر از پروتکل نیز متوقف شود.
وی افزود: نظارت‌ها از این به بعد منحصر به پادمان خواهد بود و نه بیشتر، علاوه بر این ذخیره‌سازی اطلاعات باید متوقف شده و آژانس به‌صورت رسمی ‌از طریق سازمان انرژی اتمی ‌همه این موارد را اعلام کند.
نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: اطلاعاتی که در دوربین‌ها ذخیره‌سازی شده است نیز باید پاک شود.
پژمانفر خطاب به تیم مذاکره‌کننده، گفت: کلیه مباحثی که در وین مطرح است، در صورتی که به تأیید مجلس برسد قابل اجرا است، در غیر این صورت رسمیت نداشته و قابل اجرا نمی‌باشد.
پاک کردن اطلاعات دوربین‌ها
عباس گلرو، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با تأکید بر ضرورت اجرای کامل و دقیق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران، اظهار داشت: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران قانونی بسیار روشن و واضح است و این قانون ۹ بندی کاملاًً تکالیف دولت و طرف‌های مذاکره‌کننده ما در برجام یعنی گروه 1+4 را روشن کرده است.
گلرو تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی ذره‌ای در پیگیری برای اجرای قانون مذکور کوتاهی نخواهد کرد. این قانون دقیق نوشته شده است و باید دقیق و سر موقع هم اجرا شود.
وی تصریح کرد: ضعف در موضع‌گیری‌های ما تاکنون باعث شده است که صدمات پی‌درپی و زیادی از غربی‌ها متحمل شویم و این تصور هم در آنان ایجاد شده است که همیشه می‌توانند از ما امتیاز بگیرند، هیچ امتیازی به ما ندهند و از سوی دیگر هم منتظر اقدام متقابل از ما نباشند چرا که متأسفانه این روند همیشه تکرار شده است.
رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به سؤالی مبنی بر اینکه فرصت سه ماهه ایران به آژانس برای ذخیره تصاویر دوربین‌های آفلاین فراپادمانی به پایان رسیده است، ما باید در مقابل چه اقدامی انجام دهیم؟ گفت: مجلس شورای اسلامی قطعاً سازمان انرژی اتمی ‌را مکلف خواهد کرد که سریعاً این اطلاعات را پاک کند و هیچ اطلاعات و داده‌ای نباید باقی بماند.
گلرو ادامه داد: این اطلاعات باید نزد خودمان باقی بماند و به هیچ وجه نباید در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌قرار گیرد. بر این اساس، سازمان انرژی اتمی ‌یا باید این اطلاعات را پاک کند یا اینکه این اطلاعات صرفاً نزد طرف ایرانی باقی بماند.
وی تأکید کرد: قرار بر این بود در صورتی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌به تکالیف خودش عمل کند این اطلاعات ذخیره شده و در اختیار آنان قرار گیرد اما چون آنان به تکالیف خود عمل نکردند، این اطلاعات باید نزد خودمان باقی بماند یا اینکه پاک شود و نباید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به این اطلاعات هیچ‌گونه دسترسی داشته باشد.
گستاخی مقام دولت بایدن
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در اظهارنظری گستاخانه مدعی شد این کشور هنوز نشانه‌ای ندیده که آیا ایران برای بازگشت به تعهداتش ذیل برجام کاری را که لازم است انجام دهد، انجام خواهد داد تا تحریم‌ها برداشته شود یا خیر.
به گزارش خبرگزاری رویترز، بلینکن در این خصوص به «ای‌بی‌سی نیوز» گفت: فکر می‌کنم ایران می‌داند چه کاری لازم است برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای انجام دهد. و چیزی که هنوز ندیده‌ایم این است که آیا ایران آماده است و تمایل دارد تصمیم بگیرد که کاری را که لازم است، انجام دهد.  آزمون این است و ما هنوز جوابی برای آن نداریم. 
این ادعا در حالی است که ایران بارها اعلام کرده آمریکا طرفی بوده که توافق را‌ترک کرده و باید ابتدا همه تحریم‌ها را لغو کند و پس از راستی‌آزمایی توسط ایران، تهران اقدامات جبرانی خود را برای بازگشت کامل به برجام انجام دهد.
مسائل مهمی
‌در مذاکرات برجام باقی‌ مانده
الکساندر شالنبرگ، وزیر امور خارجه اتریش با تأکید بر اینکه زمان برای تکمیل مذاکرات «وین» برای احیای برجام رو به اتمام است، گفت که همچنان مسائل مهمی ‌در مذاکرات به‌صورت حل نشده باقی مانده است.
شالنبرگ ادامه داد: زمان رو به اتمام است و نکات و مسائل مهمی‌ همچنان به‌صورت حل‌نشده باقی مانده است. مدت‌ها است که اتریش میزبان خوبی برای مذاکرات درباره ایران بوده است.