kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۳

بازجویی از 200 شخصیت دانشگاهی چینی از سوی مراکز اطلاعاتی انگلیس

 

سرویس خارجی-
در ادامه تنش‌های همه‌جانبه بین چین و غرب خبر رسیده انگلیسی‌ها این بار «تحقیقاتی بزرگ علیه اتباع دانشگاهی چین» به بهانه فعالیت‌های جاسوسی آغاز کرده‌اند و تعدادی از دانشگاهیان چینی در چند هفته اخیر بازداشت شده و ۲۰۰ دانشگاهی نیز مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
وزارت خارجه انگلیس و اداره گمرکات و درآمد این کشور می‌گوید، فهرستی از دانشگاهیان چینیِ مظنون به ارائه اطلاعات حساس به پکن از جمله فناوری پیشرفته انگلیس به چین را تهیه کرده‌اند که این اطلاعات، به ادعای این روزنامه، می‌تواند به دولت پکن برای سرکوب اقلیت‌ها و مخالفان کمک کند!
به نوشته روزنامه «میل» در روز یکشنبه، دولت انگلیس گفته متوجه شده‌ که بین دانشگاه‌هایی که از دانشجویان چینی هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای می‌گیرند و فعالیت‌های کارمندانی که شک برانگیز است، ارتباطاتی وجود دارد. این تحقیقات منجر به بازداست تعدادی از دانشگاهیان شده است و همچنین در این گزارش مشخص شده که ۲۰۰ دانشگاهی هم به ظن کمک ناخواسته به دولت چین برای ساخت تسلیحات کشتار جمعی مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.
دانشگاه‌هایی که زیر ذره بین این تحقیقات قرار دارند شامل منچستر و کالج سلطنتی هستند که ۲۶ درصد از درآمدهایشان از دانشجویان چینی است؛ دانشگاه‌های لیورپول و شفیلد ۲۸ درصد و آکسفورد و کمبریج هم ۱۰ درصد است. به گزارش ایسنا، سال گذشته میلادی هم اعلام شده بود که یک سوم از دانشجویان غیر از اتحادیه اروپا در انگلیس از چین هستند که هر کدام ۱۲۰ هزار پوند برای تحصیل پرداخت می‌کنند که در مجموع ۲.۱ میلیارد پوند می‌شود.
گفتنی است، این بازداشت‌ها را باید ذیل نبرد امنیتی-اطلاعاتی غرب و شرق که چند سالی است دوباره شعله‌ور شده تحلیل کرد. چند ماه پیش بود که‌اندیشکده «سیویتاس» ۱۴ دانشگاه طراز اول از ۲۴ دانشگاه انگلیس را به داشتن روابط با مراکز تحقیقاتی مرتبط با ارتش و کمپانی‌های تسلیحات ‌سازی چین متهم کرد. غربی‌ها به شدت نگران رشد و توسعه همه‌جانبه چین هستند؛ توسعه‌ای که به اعتقاد آمریکایی‌ها، می‌تواند این کشور را تا یکی دو دهه آینده، به ابرقدرتی تبدیل کند و از آمریکا عبور دهد. همچنین باید افزود، این درگیری‌ها در حالی است که انگلیس برای دوره پسابرگزیت قصد داشت و همچنان هم دارد که به بزرگترین شریک تجاری چین در اروپا تبدیل شود. در جریان آخرین سفر رئیس‌جمهوری چین به انگلیس، یک بسته سرمایه‌گذاری به ارزش ۶۲ میلیارد دلار میان دو طرف تکمیل شد تا انگلیس به بزرگترین شریک تجاری اروپایی چین تبدیل شود. می‌گویند «اقتصاد همه چیز را واقعی می‌کند»، اما باید توجه داشت که اگر درگیری بین انگلیس و چین به یک نبرد ایدئولوژیک تمام عیار تبدیل شود، واقعیتِ اقتصاد هم می‌تواند تَرَک بردارد.
حمله انگلیس به روسیه
انگلیس –در فضای کلیِ جنگِ سردِ جدیدِ غرب و شرق– تنها با چین نیست که درگیر است. خبر دیگر از نبرد همه‌جانبه غرب و شرق این‌که «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس در مصاحبه با روزنامه «ساندی تلگراف» این کشور، روسیه را «تهدید متخاصم شماره یک» علیه کشور خود توصیف کرده است.
به گزارش فارس از خبرگزاری «تاس» روسیه، وزیر دفاع انگلیس مدعی شده، «ما کاهش تنش را امتحان کرده‌ایم، روش‌هایی را امتحان کرده‌ایم اما در حال حاضر تا زمانی که روسیه نگرش خود را تغییر دهد، درک اینکه کجا می‌خواهیم برویم، کاملاً دشوار است». والاس همچنین ادعا کرده کشتی‌های روسیه به طور فزاینده‌ای در مجاورت مرزهای انگلیس فعال هستند.
گفتنی است، از زمان پایان جنگ سرد به این سو هیچ یک از دو کشور انگلیس و روسیه، دیگری را به عنوان اولویت در نظر نگرفته است و روابط دو طرف بیشتر در چارچوب مناسبات میان روسیه و اتحادیه اروپا و ناتو تنظیم می‌شد. در این میان، پندار دو طرف از یکدیگر در چارچوب رقابت و ستیزه شکل گرفته است. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حالا یکی از محورهای چالشی در روابط دو کشور شده و چارچوب رقابت و ستیزه را پررنگ‌تر کرده است. هم اکنون روابط دیپلماتیک دو جانبه میان انگلیس و روسیه از زمان پایان جنگ سرد به این سو در پایین‌ترین سطح ممکن خود قرار دارد.