kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵

تا ۹۰ درصد از هزینه‌های درمان ناباروری تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌گیرد

 


مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای برای زوجین نابارور فاقد بیمه فراهم می‌باشد، گفت: در سال جاری پوشش خدمات درمان ناباروری توسعه می‌یابد.
به گزارش وبدا، محمد مهدی ناصحی درباره خدمات درمان ناباروری اظهارداشت: در حال حاضر تعدادی از داروها و خدمات درمان ناباروری در بخش‌های سرپایی و بستری تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار داشته و سازمان بیمه سلامت بین 70 الی 90 درصد از هزینه موارد تحت پوشش را پرداخت می‌نماید و در سال جاری نیز پوشش خدمات درمان ناباروری توسعه می‌یابد.
ناصحی افزود: درمان ناباروری با توجه به اختلالات موجود در هر یک از زوجین، تنوع زیادی دارد و خدمات اولیه‌ای نظیر درمان‌های دارویی تا خدمات پیچیده‌ای مانند IVF که فقط در مراکز تخصصی ارائه می‌شود را در بر می‌گیرد. هم اکنون بخش قابل توجهی از داروها مانند فولی تروپین، اچ سی جی، اچ ام جی، خدمات پاراکلینیک مرتبط به درمان ناباروری مانند سونوگرافی Infertility در آقایان یا آزمایش‌هایی مانند Semen Analysis،‌اندازه گیری کمی FSH, LH و تستوسترون و همچنین برخی خدمات جراحی نظیر اعمال جراحی برای باز کردن لوله‌ها در کسانی که قبلا سابقه توبکتومی یا وازکتومی داشته‌اند یا اعمال جراحی مربوط به رفع چسبندگی‌های رحمی در بانوان تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار دارد. در همین رابطه و در سال ۱۳۹۹ نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان صرفا برای داروهای مربوط به درمان ناباروری از طرف سازمان بیمه سلامت ایران هزینه شده است.
وی ادامه داد: دنبال کردن سیاست‌های جمعیتی ابلاغی رهبر معظم انقلاب یکی از دغدغه‌های جدی سازمان بیمه سلامت محسوب و از اولویت و اهمیت بالایی برخوردار است.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه برخی خدمات درمان ناباروری ستاره داربوده و در تعهد بیمه‌های درمانی نیستند، گفت: بر اساس بند «ح» تبصره 17 ماده واحده قانون بودجه سال۱۴۰۰ و در راستای سیاست‌های کلی جمعیت، دولت مکلف شده است اعتباراتی را ذیل ردیف‌های وزارت بهداشت تحت عنوان حمایت از هزینه‌های درمان ناباروری متمرکز نماید. اعتبار این حساب مطابق نظر کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان‌های بیمه گر پایه، جهاد دانشگاهی و معاونت درمان وزارت بهداشت و درخصوص مواردی نظیر پوشش 90 درصد کل هزینه‌های سه دوره کامل یکی از روش‌های کمک باروری (آی.سی.اس.آی) و (آی.وی.اف) برای هر زوج نابارور و همچنین پوشش هزینه‌های دارویی و پاراکلینیک و سایر روش‌های درمان ناباروری هزینه خواهد شد.
ناصحی بیان داشت: بر اساس قانون، افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند، می‌توانند بسته به شرایط خود تحت پوشش سازمان بیمه سلامت قرار گیرند. بدین ترتیب امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای برای زوجین نابارور فاقد بیمه نیز مشابه سایر افراد جامعه فراهم می‌باشد.