kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۱

اخبار ویژه

پاسکاری مقامات دولتی در مقابل گرانی‌های چراغ خاموش
«در حالی که اکثر کالاهای اساسی شاهد گرانی‌های چند باره بوده‌اند، مسئولان دولتی صرفاً مشغول پاسکاری مسئولیت هستند.
این موضوع را روزنامه اصلاح‌طلب آرمان مورد توجه قرار داده و می‌نویسد: بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی در اکثر کالاهای اساسی با سونامی افزایش قیمت مواجه هستیم که مسئولان دولتی تمامی تمرکز خود را به انتخابات و مذاکرات وین معطوف کرده‌اند و با وجود انباشت حدود ۶ میلیارد دلار کالای اساسی در گمرک همچنان روند رو به رشد قیمت‌ها در اکثر کالاهای اساسی ادامه دارد. بر این اساس بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد در روزهای اخیر روغن، شکر و نان افزایش قیمت چشمگیری داشتند. افزایش قیمت ۳۵ درصدی روغن مایع و ۳۰ درصدی روغن جامد به‌طور غیررسمی از سوی مسئولان تایید و در نهایت در سامانه ۱۲۴ که ملاک عمل بازرسان صنفی است اعمال شد اما هنوز هیچ مقام مسئولی حاضر به توضیح درباره چرایی این افزایش قیمت در رابطه با کالایی که همچنان ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت می‌کند نشده است. اما به‌هرحال روغن گران شد و قیمت مصوب هر بطری روغن مایع سرخ‌کردنی ۸۱۰ گرمی از ۹۶۵۰ تومان به حدود ۱۳ هزار تومان، روغن مایع آفتابگردان از ۹۹۰۰ تومان به حدود ۱۳ هزار و ۳۵۰ تومان، روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی از ۵۱ هزار تومان به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان و روغن نباتی ۱۶ کیلویی از ۱۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان به حدود ۲۳۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. مشاهدات میدانی نیز نشان می‌دهد که قیمت‌های جدید در بازار اعمال شده، اما همچنان روغن جامد کمیاب است. البته مشکلات بازار روغن محدود به افزایش قیمت نیست بلکه در ماه‌های اخیر بازارروغن بارها با تلاطم، کمبود و افزایش قیمت مواجه شد؛ تا جایی که حتی با تشکیل صف‌های طولانی و حواشی دیگر از جمله دریافت کارت ملی برای ارائه روغن در برخی فروشگاه‌ها مواجه شد و شواهد حاکی از این است که تامین بازار روغن جامد همچنان با مشکلاتی مواجه است. مشاهدات نشان می‌دهد قیمت شکر نیز در بسته‌های ۹۰۰ گرمی در مغازه‌ها به ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان رسیده است.
در این رابطه هر یک از نهادهای متولی نظارت بر بازار توپ را به زمین دیگری انداخته به‌گونه‌ای که مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت که مسئول نظارت بر بازار هستند، ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را متولی پاسخگویی معرفی می‌کنند و مسئولان این دو بخش نیز همچنان از اظهار نظر و شفاف‌سازی خودداری می‌کنند. گرانی نان نیز وضعیت مشابهی را طی می‌کند. در بحبوحه گرانی‌های چراغ خاموش در بازار هیچ مقام مسئولی درباره دلایل این سونامی افزایش قیمت کالاهای اساسی توضیحی ارائه نمی‌دهد که نارضایتی بیشتر جامعه به‌ویژه اقشار آسیب‌پذیر را به‌دنبال خواهد داشت.

روایت روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب از پیشتازی رای رئیسی
مدیرمسئول روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد می‌گوید: اقبال به آقای رئیسی بیشتر از سایر نامزدهاست.
منصور مظفری به نامه‌نیوز گفت: آیت‌الله رئیسی مورد اقبال مردم است. او چهار سال قبل 16 میلیون رای کسب کرد. از زمان ریاست‌ بر قوه قضائیه، دوره تحول در دستگاه قضا را آغاز کرد و شناخت مردم درباره او بیشتر شده است. تا اینجای کار هم اقبال به آقای رئیسی بیشتر از سایر کاندیداها بوده است.
(طبق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا نزدیک به دولت، که در تاریخ 27 تا 30 اردیبهشت‌ماه انجام شده، 36/7 درصد مردم گفته‌اند به سیدابراهیم رئیسی رای می‌دهند و آرای بقیه نامزدهای احتمالی نیز به این شرح بوده است. پزشکیان 2/1 درصد، جهانگیری 1/6 درصد، رضایی 2/8 درصد و لاریجانی 3/5 درصد.)
مدیرمسئول آفتاب یزد می‌افزاید: آقای جهانگیری در دولت‌های مختلف به عنوان استاندار و وزیر حضور داشت، 8 سال نیز معاون اول دولت آقای روحانی بود که طبق قانون اساسی اختیارات زیادی از سوی رئیس‌جمهور به معاون اول تفویض می‌شود بنابراین دارای اختیارات بوده و بالطبع عملکرد دولت دقیقا به پای آقای جهانگیری هم نوشته شده، در انتخابات نیز این مسئله مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.
این روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، با اشاره به سوابق علی لاریجانی یادآور شد: آقای لاریجانی وزیر ارشاد، رئیس سازمان صداوسیما، دبیر شورای عالی امنیت ملی و 12 سال رئیس مجلس بود. او در زمان ریاست بر صداوسیما برنامه عصر عاشورا، برنامه هویت و نحوه اصلاع‌رسانی درباره کنفرانس برلین را در کارنامه دارد. شخصا درباره آقای لاریجانی قضاوت نمی‌کنم، قطعا ایشان مورد قضاوت پایگاه رای جریان اصلاحات قرار خواهد گرفت، هرچند که حتی برخی بزرگان جریان اصلاحات نظر دیگری داشته و فراموشکار شده باشند.
وی افزود: آقای پزشکیان یک دوره وزیر و چند دوره نماینده مجلس بود. او فردی پاکدست است اما کار اجرایی کلان در سطح ریاست‌جمهوری نداشته و همین مسئله مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.
مظفری درباره دیگر نامزدها یادآور شد: آقای محسن رضایی در چند دوره نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود. آقای رستم قاسمی نیز یک دوره وزیر نفت بود. عملکرد او در حوزه دور زدن تحریم‌ها و اینکه نگذاشت اقتصاد کشور روی زمین بماند، مورد قضاوت مردم قرار خواهد گرفت.

«لبه پرتگاه» نمی‌دانید یعنی چه؟ یا می‌خواهید پاسخگو نباشید؟
علی لاریجانی در توییتر نوشت نگذاشتیم تندروها کشور را به لبه پرتگاه ببرند(!)
اخیراً اکانت توییتری سعید جلیلی به نقل از وی تصریح کرده بود: کشور با علی لاریجانی در پاسخ به این توییت جلیلی نوشت: احتراماً باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.
این موضع‌گیری به نام علی لاریجانی در توییتر در حالی است که نیمی از قطعنامه‌های صادر شده در شورای امنیت علیه ایران، قبل از دبیری سعید جلیلی در شورای عالی امنیت ملی و در دوره مذاکرات آقای لاریجانی صادر شده است. ثانیاً تعبیر غلط‌انداز «لبه پرتگاه» بیش از این که زیبنده عملکرد سعید جلیلی باشد، متناسب با عملکرد ائتلاف حاکم بر دولت و مجلس نهم (پسابرجامی) و دهم است که آقای لاریجانی جزو ارکان آنست و هم اینک رکوردهای تورم بالای 40 درصد، ریزش‌های سرسام‌آور بورس، گرانی 680 درصدی مسکن، افزایش چند روز یک بار کالاهای اساسی، افزایش شکاف طبقاتی، افول 6 پله‌ای رتبه اقتصادی ایران، مفاسد اقتصادی سیزده‌هزار میلیاردی و حیف و میل بیت‌المال برنامه خصوصی‌سازی، تشدید بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و... را روی دست مردم گذاشته است. اما عجیب است که آقای لاریجانی و تیم تبلیغاتی (بخوانید عملیات روانی فراهم آمده به دور وی) به جای پرداختن به این مصایب حاصل از ائتلاف مدعی اعتدال و اصلاحات، اصرار دارد با آقای جلیلی گلاویز شود و ادعا هم بکند که نگذاشتیم شما کشور را به لبه پرتگاه ببرید!

دولت روحانی دقیقا با بورس چه کرد؟
در حالی که دولت روحانی سال گذشته، حداقل 60 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق بورس کسب کرد، این بازار با سقوط تاریخی 40 درصدی و زیان سهامداران روبه‌رو بوده است.
به گزارش روزنامه فرهیختگان، آقای روحانی اخیرا باز هم روی اعصاب سهامداران و فعالان بازار بورس راه رفت و بدون آنکه شوخی کند، از موفقیت دولتش در به‌اوج رساندن بورس و حمایت از آن سخن گفت. روحانی حتی در لحظه ایراد جمله دولت کار بسیاری در بورس انجام داده است خنده‌ای روی لب نداشت. منظور از موفقیت، ریزش ۴۵ درصدی شاخص و ضرر ۵۰ درصدی مردم است؟ یا مثلا فراری دادن ۷۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی و فرصت‌سوزی بزرگ برای تامین مالی بنگاه‌ها را موفقیت خود می‌داند. روحانی گفته است که دولت در بازار دخالت نکرده و فقط آن را یاری کرده است؛ قابل‌باور است که تامین مالی ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای رفع کسری بودجه خود بدون مداخله در بازار رقم خورده باشد؟ ۹۵ درصد دارایی صندوق تثبیت بازاری هم که از آن حرف می‌زنید صرفا در صنایع بزرگ در حال فعالیت است، در حالی ‌که عمده ضرر سهامداران خرد در سهم‌های کوچک و متوسط رقم خورده است؟ قابل ‌توجه رئیس‌جمهور باید عنوان کرد که اتفاقات بازار بورس در یک‌سال اخیر به بدنه اجتماعی و اعتماد مردم به سیاستگذاران لطمه جدی وارد کرده و نگاه خرد دولت به بورس ممکن است انتفاع کلان و بلندمدت از آن را برای همیشه از دولت‌های بعدی سلب کند.
روحانی راست می‌گوید، دولت کار بسیار عظیمی در بازار سرمایه انجام داد و نگرش‌های جدیدی به بازار مالی تزریق کرد که می‌تواند الگویی برای دیگر کشورها باشد. اقدامات عظیم دولت و پیامدهای آنها در بازار سرمایه شامل ۱۰ مورد است؛ ۱- سقوط ۴۵ درصدی شاخص کل (شدیدترین سقوط) در حد فاصل ۱۹ مرداد ۹۹ تا روز گذشته ۲- از دست رفتن در حدود ۴۰ درصد از دارایی ۴۶ درصد از مردم ۳- بی‌اعتمادی عمیق و از بین رفتن سرمایه اجتماعی در مواجهه با سیاستگذاری‌های اقتصادی ۴- ترویج فرهنگ سفته‌بازی و تشویق مردم به دوری از فعالیت‌های مولد و ارزش‌زا ۵- درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه و تامین بخشی از کسری بودجه ۶- عدم تامین مالی مولد و فروش شرکت‌های دولتی با سازوکار مناسب ۷- آزادسازی غیرهدفمند سهام عدالت و تهییج بازار در روزهای حیاتی ۸- دخالت‌های خلق‌الساعه و شبانه مدیران و اعضای هیئت دولت در بازار سرمایه ۹- عدم کمک صندوق تثبیت بازار با وجود الزام در متن قانون ۱۰- خلق نقدینگی از طریق پرداخت تسهیلات کلان بانکی به کارگزاران و افراد حقیقی و حقوقی خاص.
بر اساس برآوردها دولت در تامین ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بودجه خود در سال ۹۹ با چالش‌های جدی روبه‌رو بوده است که به نظر می‌رسد از این مقدار کسری؛ ۲۱۰ هزار میلیارد تومان آن از طریق بازار سرمایه و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز از پایه پولی تغذیه شده است. از ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی که دولت از بازار بورس در سال ۹۹ درآمد داشته؛ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بدهی و ۶۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز با مالیات و فروش شرکت‌های دولتی تامین شده است.
یادآور می‌شود بورس، روز اول هفته جاری را نیز با ریزش 27 هزار واحدی شاخص پشت‌سر گذاشت.

آفتاب یزد: جهانگیری این بار هم نامزد پوششی است
یک روزنامه اصلاح‌طلب می‌گوید؛ اسحاق جهانگیری نامزد مهیای اصلاح‌طلبان نیست.
سردبیر آفتاب یزد در سرمقاله‌ای نوشت: من هم دل خوشی از اسحاق جهانگیری ندارم. او وقتی فهمید جایگاه قبلی را در دولت دوم روحانی ندارد و حلقه واعظی قدرت بیشتری گرفته باید عطای معاون اولی را به لقایش می‌بخشید. اما وی ماند و اکنون بخش اعظم سوء مدیریت‌ها در دولت به نام او نوشته می‌شود. به هر حال این روزها رسانه‌های دست راستی سیبل خوبی پیدا کردند و تصور می‌کنند اسحاق جهانگیری پله‌ای است برای رسیدن به عرش. در واقع اینگونه عنوان شده هر چقدر بهتر و سنگین‌تر معاون اول زده شود نظر بیشتری از مردم را می‌توان جلب کرد و تمام!
چندی پیش در گزارشی عنوان کردیم که لازم است اسحاق جهانگیری کاندیدا شود و از کارنامه دولت در مناظره‌ها دفاع نماید.
از همین رو او اکنون پا به میدان گذاشته تا همین اقدام را انجام دهد ولی سؤال اینجاست آیا او کاندیدای هدف اصلاح‌طلبان است و یا مانند سال 1396 بناست در قامت یک کاندیدای پوششی باشد؟
صاحب این قلم تصور می‌کند اسحاق جهانگیری کاندیدای اصلی و هدف جریان اصلاحات نیست و تقریباً همان نقش پوشش را بازی خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد این موضوع محتوم نیست ولی اگر شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند حضور جهانگیری دو حسن را می‌تواند داشته باشد. اول برداشتن باری از روی دوش کاندیدای اصلی و هدف و دوم گیج کردن رسانه‌های پرمدعا و بی‌ادب دست راستی. تا اینجای کار او حداقل توانسته هدف دوم را محقق سازد. غالب انرژی استراتژیست‌های رسانه‌ای محافظه‌کاران درگیر اسحاق جهانگیری شده این یعنی تنفس و فرصت کاندیدای هدف.
در سال 1396 نیز اسحاق جهانگیری در قامت پوششی به خوبی توانست از رئیس دفاع کند و به نظر می‌رسد در 1400 نیز بتواند هم محذوریت‌های دولت را بگوید و هم میدان بازی را به میل اصلاح‌طلبان تغییر دهد.

سازندگی: رأی رئیسی 30 درصد از بقیه نامزدها بیشتر است
ارگان حزب اشرافی کارگزاران می‌گوید با وجود تبلیغات اندک و کمرنگ آیت‌الله رئیسی، وی پیشتاز رأی مردمی در نظرسنجی‌هاست.
روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «ضعیف در تبلیغات» نوشت: رئیسی در زمان ثبت‌نام گفت که باید شرایط تغییر کند و بانیان و شرکای وضع موجود نمی‌توانند تغییردهنده اوضاع باشند. با این وجود تا این لحظه رئيسی با ثبت‌نام و تشکیل منسجم ستاد و تبلیغ شعارهایش نشان داده که می‌داند دست برتر را دارد؛ هم سبد رأی اصولگرایان را در اختیار دارد و هم این که نماد مبارزه با ناکارآمدی و فساد نشان داده می‌شود.
رئيسی که در سال 96 با شعار دولت کار و کرامت در عرصه انتخابات حاضر شده بود این بار در بیانیه در زمان انتخابات بر موضوع تحول تمرکز داشت. برخی منابع از همان زمان ثبت‌نام تاکید کردند که رئیسی با شعار «مبارزه با فساد» و «دولت کارآمد» در انتخابات حاضر می‌شود.
مشخصا بیش از این که ابراهیم رئیسی اصراری بر نزدیک شدن به اصولگرایان داشته باشد اصولگرایان اصرار به نزدیک شدن به او دارند.
فارغ از تقسیم‌بندی فردی و جناحی در شرایط فعلی رئیسی در نظرسنجی‌ها صدرنشین است. براساس تازه‌ترین نظرسنجی ایسپا در تاریخ 27 تا 30 اردیبهشت ماه رئيسی با اختلاف سی ‌درصدی از دیگر کاندیداها جلوتر است.
در بررسی آرای منفی کاندیداها نیز جهانگیری 21 درصد، لاریجانی 8 درصد، احمدی‌نژاد 6 درصد و رئیسی 4/7 درصد آرای منفی را به خود اختصاص داده‌اند.
سیدابراهیم رئیسی، در هنگام ثبت‌نام در بیانیه‌ای با نفی «تعارفات سیاسی و زد و بندهای جناحی»، گفت که برای رسیدن به «ایران قوی» به «تحول همه‌جانبه و نظام‌مند» نیاز است. او در این بیانیه سیاهه‌ای از انتقادهای شدید خود به عملکرد دولت را این‌گونه آورده است: «ضعف مدیریت اجرایی، تقلیل توجه به آرمان‌های مبنایی یا انحراف از آن، بخشی‌نگری، گم ‌کردن اولویت‌ها، تن ‌دادن به ساختار فرسوده، جهت‌گیری‌های چندگانه و متعارض، بوروکراسی ناکارآمد و مزاحم، سیاست‌زدگی، چشم دوختن به بیرون و تحقیر توان داخلی.»