kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۶۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱

تحرکات جریان‌های بانفوذ سیاسی برای به تأخیر انداختن مجدد انتخابات در عراق

منابع عراقی از مذاکرات محرمانه میان گروه‌های سیاسی و نخست‌وزیر این کشور با هدف عقب‌انداختن انتخابات و اعلام دولت فوق‌العاده خبر دادند.


منابع عراقی از مذاکرات برخی گروه‌های بانفوذ با دولت «مصطفی کاظمی» برای عقب‌انداختن انتخابات پارلمانی و تشکیل دولت فوق‌العاده خبر دادند. انتخابات عراق قرار است 20 مهر آینده برگزار شود.
به گزارش ایسنا، این منابع که نام آنها ذکر نشده است، گفتند که علت اقدام مذکور، ادامه ترورها و وجود سلاح غیرقانونی در دست برخی گروه‌ها است.
عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق، پنجشنبه گذشته گفت: گروه‌های سیاسی مشغول مذاکراتی برای اعلام تشکیل دولت فوق‌العاده هستند و بیشتر فراکسیون‌های سیاسی از آن اطلاع ندارند. گروه‌های سیاسی با طرف‌های با نفوذ دولتی برای عقب‌انداختن انتخابات و تشکیل دولت فوق‌العاده توافق کرده‌اند.
در مقابل نیز، الرکابی عضو« ائتلاف دولت قانون» گفت: رؤسای فراکسیون‌ها و احزاب سیاسی طی دیدار اخیر با نخست‌وزیر عراق، نسبت به عقب افتادن انتخابات، ابراز نگرانی کرده‌اند.
وی گفت: گروه‌های سیاسی تاکید دارند که انتخابات در موعد مقرر‌، یعنی ۱۰ اکتبر، برگزار شود و نمی‌توان آن را یک روز هم به تأخیر‌انداخت. این گروه‌ها تأکید کردند، دولت کاظمی باید شرایط امنیتی مناسب را برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر فراهم کند.
از سوی دیگر، «عدنان السراج»، تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: گزینه عقب‌انداختن انتخابات و تشکیل دولت فوق‌العاده، جزو احتمالات مطرح شده برای حل مشکلات در صورت رسیدن به بن بست است.