kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۶۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
طبق اظهارات سازمان بهداشت جهانی

شمار واقعی فوتی‌های کرونا در جهان 3 میلیون نفر نیست، 8 میلیون نفر است

یک مقام مسئول آمار در سازمان جهانی بهداشت، شمار واقعی فوتی‌های کرونا در جهان را تا سه برابر بیشتر از آمار رسمی دانست و آن را رقمی بین 6 تا هشت میلیون نفر تخمین زد.

داده‌های وبگاه«ورلد امترز» نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان تا عصر دیروز، از مرز 166 میلیون و 514 هزار نفر فراتر رفته و شمار فوتی‌ها نیز به بیش از 3 میلیون و 459 هزار نفر رسیده است. اما، بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد بسیار بیشتری به دلیل همه‌گیری جان خود را از دست داده‌اند. اینها شامل کسانی می‌شوند که یا مستقیماً به دلیل کرونا مرده‌اند و یا به خاطر وجود همه‌گیری، نتوانستند برای بیماری‌های دیگر مورد معالجه قرار بگیرند، جان داده‌اند.
«سمیر اسما» دستیار مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در امور داده‌ها، در این باره به خبرنگاران گفت: «آمار کلی فوتی‌ها، دست‌کم دو یا سه برابر بیش از آن چیزی است که رسماً اعلام می‌شود».در پایان سال ۲۰۲۰ و زمانی که آمار مرگ و میر جهانی ناشی از کرونا، یک میلیون و 800 هزار نفر بود، سازمان جهانی بهداشت در گزارشی اعلام کرده بود که دست‌کم سه میلیون نفر به طور مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط با این همه‌گیری، جان باخته‌اند.
این مقام سازمان جهانی بهداشت در پاسخ به سؤالی درباره آماری که امروز می‌توان به این بیماری نسبت داد، گفت: «با اطمینان خاطر فکر می‌کنم که حدود 6 تا هشت میلیون فوتی، تخمینی محتاطانه باشد.وی افزود سازمان جهانی بهداشت در حال کار با کشورها برای درک میزان واقعی تلفات انسانی همه‌گیری است، تا برای شرایط اضطراری بعدی بهتر آماده‌باشیم». طبق این گزارش، اختلاف آمارها، می‌تواند محصول چند عامل باشد؛ از جمله تاخیر در گزارش آمار فوتی‌ها در برخی کشورها، این مسئله که بسیاری پیش از آزمایش کرونا جان باختند و اینکه بسیاری به دلیل شرایط قرنطینه نتوانستند درمان لازم برای سایر بیماری‌ها را دریافت کنند.