kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۶۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۰

مسکو: در تجهیزات مدرن راهبردی قدرتمندترین ارتش جهان را داریم

در بحبوحه جنگ دیپلماتیک و تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه، وزیر دفاع این کشور اعلام کرد، سهم تجهیزات مدرن در نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه، ۸۶ درصد و در کل نیروهای مسلح هم بیش از ۷۰ درصد است. به همین خاطر، ارتش روسیه، قدرتمندترین ارتش در جهان است.

تهدید آمریکا و ناتو علیه روسیه، در چند ماهه اخیر تشدید شده است. در یک چنین فضایی،«سرگئی شایگو»، وزیر دفاع روسیه، روز جمعه اعلام کرد که سهم نیروهای راهبردی ارتش این کشور از برخورداری تجهیزات مدرن، قدرتمندترین ارتش در جهان به شمار می‌رود. او با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم تجهیزات مدرن در نیروهای هسته‌ای راهبردی روسیه، 86 درصد است، گفت: «چنین سطحی از تجهیزات مدرن در هیچ‌یک از ارتش‌های جهان مشاهده نشده و شاخص بسیار بالایی برای نیروهای مسلح کشور است.» گفتنی است، این سخنان گرچه در خود تهدیدی صریح ندارد، اما متضمن یک تهدید برای دشمنان روسیه است.
شایگو یادآور شد که توان بالقوه ارتش روسیه به خاطر توسعۀ صنایع نظامی این کشور، در حال افزایش است. به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: «مسلماً یک جهش اساسی در این عرصه آغاز شده است، و البته زمان چندان زیادی هم از آن نمی‌گذرد و این پیشرفت در واقع، مدیون اقدامات اساسی در نظر گرفته شده در برنامه عظیم اصلاحات در ارتش ماست که اکنون نتایج آن مشخص شده است.»
این سخنان در حالی مطرح می‌شود که آمریکا روز جمعه سه نهاد و 13 کشتی روسی را به دلیل مشارکت در پروژه خط لوله گازی «نورد استریم 2»، تحریم کرده بود. به گزارش فارس، سه نهاد روس تحریم شده عبارتند از: «خدمات امداد و نجات دریایی روسیه»، «مورترن سرویس» و «صندوق منابع انرژی و گرمایی سامازا».
گفتنی است، هزینه نظامی روسیه طی دو دهه گذشته رشد قابل توجهی داشته است. هزینه یادشده بین سال‌های 2010 تا 2019، حدود 30 درصد افزایش داشته است. اگرچه هزینه نظامی روسیه طی سال‌های 2017 و 2018 کاهش یافته، ولی در سال 2019‌، بار دیگر تا رقم 1/65 میلیارد دلار افزایش یافته است.
در دهه گذشته روسیه همواره در فهرست پنج کشور اول دنیا از حیث هزینه‌کرد نظامی قرار داشته است. روسیه در سال 2018، پنجمین کشور بزرگ دنیا از حیث هزینه‌های نظامی بوده و در سال 2019 بعد از کشورهای آمریکا، چین و هند در رتبه چهارم قرار گرفته است. اما کارشناسان می‌گویند، ارتش روسیه بسیار قوی‌تر از آن چیزی است که هزینه‌های نظامی این کشور نشان می‌دهد و هزینه نظامی را به تنهایی نمی‌توان به‌عنوان شاخص ظرفیت یا قدرت نظامی در نظر گرفت.