kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۴۳
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲

فلسفه تشکیل خانواده (2)(پرسش و پاسخ)

 

پرسش:
از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام، تشکیل خانواده و پیوند زناشویی چه اهداف و فلسفه‌ای دارد؟
پاسخ:
در بخش نخست پاسخ به این سؤال به اهمیت و جایگاه تشکیل خانواده و نگاه تمدن جدید به زندگی خانوادگی و فلسفه تشکیل خانواده شامل: 1- مشخص بودن نسلها 2- نیاز عاطفی به روح متحد با خود پرداختیم. اینک در بخش پایانی دنباله مطلب را پی ‌می‌گیریم.
3- پرورش نسل آینده
تاسیس کانونی مناسب برای تربیت و پرورش نسل آینده که غریزه هم آن را تایید می‌کند یکی دیگر از اهداف تشکیل خانواده است. زیرا کاری که از والدین ساخته است مخصوصا از جنبه چاشنی دادن محبت به روح فرزندان، از هیچ کانون دیگر ساخته نیست. کودک تنها نیازمند به خوراک، پوشاک و تر و خشک کردن و آموزش و بهداشت و... نیست که گفته شود از پانسیون و دولت ساخته است، از همه بالاتر نیازمندی او به کانون پرمحبت خانوادگی و دامن پرمهر مادر است.
4- نیازمندی به کانونی آرامش‌بخش
مرد و هر کسی که کار فرساینده داشته باشد نیازمند به کانونی است که آسایش بخش روح او و فراموشخانه رنج‌های روزانه‌اش باشد. از منظر آموزه‌های وحیانی اسلام زن باید محیط خانواده را به این صورت درآورد. مرد به طبیعت خود علاقه‌مند به کار و تلاش فراوان است و زن علاقه‌مند به پرداختن به خود. مرد از کار سیر نمی‌شود اما خسته می‌شود، و زن از پرداختن به خود. اینکه می‌گویند: زن مرد را می‌سازد به دو صورت بوده است یکی اینکه فرزند را ساخته و تربیت کرده و تحویل اجتماع داده است و دیگر اینکه شوهر را مرد کامل کرده و روانه اجتماع نموده است. بنابراین کانونی آرامش‌بخش به نام تشکیل خانواده با قوانین و ضوابط مربوطه می‌تواند در پرتو مودت و رحمت طرفین هم به مرد و هم به زن آرامش لازم را به ارمغان آورد.
بحران خانواده در فرهنگ غرب
غربی‌ها که فلسفه خانوادگی را منحصر به مشخص بودن نسلها می‌دانند همه ممنوعیت‌های زوجین را لغو می‌کنند، حتی زنا و فقط ممنوعیت تولید فرزند از غیرشوهر قانونی خود را لغو نمی‌کنند. زن و مردی که عشق خود را در جایی جست‌وجو و دنبال می‌کنند و همسر قانونی خود را در جای دیگر، هرگز حاضر نخواهند شد فرزند خود را از غیررفیق مورد علاقه خود تولید کنند. جهان مسیحی زنا را نیز ممنوع کرده است ولی سایر التذاذات جنسی را تا حد رقص و در آغوش یکدیگر رفتن و بوسیدن لااقل در صحنه‌های هنری و به خاطر هنر اجازه داده است. بدیهی است که با این کار حصار خانوادگی را شکسته و عملا کاری کرده است که جهان اروپا و آمریکا از کثرت فرزندان نامشروع که خونخواران آینده و بیمار‌های روحی و صاحب عقده‌های آینده اجتماعند و آینده بشریت را تهدید می‌کنند فریادشان بلند است. ولی در منظر آموزه‌های وحیانی اسلام، مطلق التذاذات جنسی در غیر کانون خانوادگی ممنوع است و اسلام عملا موفقیت‌های فراوانی را در ارتباط با تحکیم خانواده و تولید نسل سالم و پاک و معتدل کسب کرده است.
از نظر اسلام محدودیت‌های خانوادگی یعنی ممنوعیت التذاذات جنسی. یعنی ذخیره کردن احساسات به ضمیمه تدبیرات عملی و قانونی برای این محدودیت، هم در پاک نگه داشتن نسل‌ها و هم در صفای خانوادگی میان زوجین و هم در تربیت صحیح فرزندان. زیرا عشق به پدر در علاقه به فرزند موثر است و هم در نگهداری روح مرد و در نتیجه در ساختن اجتماع موثر است.