kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۱۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
منابع آگاه از مذاکرات جاری در وین خبر دادند

آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌ها را ندارد

منابع آگاه از مذاکرات جاری در وین میان ایران و طرف‌های برجام می‌گویند، آمریکا نه تنها مدت زمان شش ماهه ایران برای راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها را نپذیرفته، بلکه قصد «لغو کامل» تحریم‌های ایران را هم ندارد.


شبکه «پرس‌تی‌وی» به نقل از منابع آگاه گزارش کرد که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های بانکی، مالی و انرژی را ندارد.
طبق این گزارش، در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای وین، شبکه پرس‌تی‌وی مطلع شده است که آمریکا قصد لغو کامل هیچ‌یک از تحریم‌های نفتی، بانکی، مالی و انرژی را ندارد و دستورالعمل آمریکا صرفاً توقف موقت این تحریم‌ها است.
بر اساس اطلاعات موثق پرس‌تی‌وی آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی، انرژی و... را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه
و ۱۸۰ روزه کند.
طبق این گزارش، آمریکا هنوز لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را نپذیرفته است که در صورت عدم لغو، ایران هیچ سود اقتصادی از برجام نخواهد برد، دستورات  اجرایی ۱۲۹۵۹ و  ۱۳۵۹۹ و  ۱۳۸۷۶ و  ۱۳۹۴۹ رئیس‌جمهور آمریکا و قوانین کاتسا، آیسا و ویزا و قانون میهن‌پرستی پاتریوت بخش ۳۱۱  و U Turn دلار است.
پرس‌تی‌وی همچنین مطلع شده است آمریکا تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل
۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است.
فریبکاری آمریکا
اطلاعات شبکه پرس‌تی‌وی حاکی است قصد آمریکا در مرحله فعلی صرفا بازگشت به برجام و امکان استفاده از مکانیزم بازگشت تحریم‌های بین‌المللی موسوم به مکانیسم ماشه است.
بر اساس این گزارش، در صورت عدم لغو کامل و راستی‌آزمایی شده تحریم‌ها و صرفاً بازگشت آمریکا به برجام و برخورداری آن از مکانیسم ماشه علاوه بر شرطی شدن اقتصاد ایران، آمریکا خواهد توانست با گروگان گرفتن انتظار تمدید موقت برخی تحریم‌ها، خواسته‌های دیگر خود موسوم به برجام 2 و 3 را به ایران تحمیل کند. اطلاعات پرس‌تی‌وی از منابع مختلف مورد اطمینان در وین و تهران کسب شده است و بسیاری از موارد آن مورد تصریح روشن مقامات آمریکایی نیز قرار گرفته است. عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه پس از اتمام نشست چهارشنبه گذشته کمیسیون مشترک برجام در «وین» به شبکه «ان‌اچ‌کی» ژاپن گفت که هنوز درخصوص برخی موضوعات کلیدی هیچ تصمیم‌گیری نشده است.
اختلافات مهمی باقی مانده‌اند
یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته در آخرین دور گفت‌وگوها در وین، «پیشرفت‌های معناداری» صورت گرفته اما هنوز «اختلافات مهمی» پابرجا است که باید رفع شوند.
این مقام وزارت خارجه آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده در یک پیام ایمیلی در مصاحبه با پایگاه «دیپلماتیک» درباره آخرین دور مذاکرات وین گفت: «آخرین دور گفت‌وگوها در وین مثبت بود و شاهد پیشرفت‌های معناداری بودیم.»
وی در ادامه تصریح کرد: «با وجود این، اختلافات مهمی باقی‌ مانده‌اند که لازم است برطرف شوند».
جالینا پورتر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از نتیجه مذاکرات «وین» گفت که نماینده واشنگتن به آمریکا بازمی‌گردد و در روزهای آینده برای مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران مجدداً به «وین» بازخواهد گشت.
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در پیامی در توییتر گفت که مذاکرات وین پیشرفت خوبی داشته است.
بورل در توییتر نوشت: «برای گفت‌وگو درباره برجام با وزیر خارجه ایران ظریف گفت‌وگو کردم. تیم‌ها در وین طی هفته‌های گذشته پیشرفت خوبی کرده‌اند. اکنون لازم است همه طرف‌ها تصمیم‌های سیاسی لازم را بگیرند تا بتوانیم مذاکرات را به اتمام رسانده و به اجرای کامل توافق برگردیم. ادامه فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حیاتی است.»
چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیئت‌های ایران و 1+4 (آلمان، فرانسه، چین، روسیه و انگلیس) در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود عصر چهارشنبه گذشته به پایان رسید.
تداوم تحریم‌های ترامپ توسط بایدن
در تماس تلفنی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، آخرین وضعیت گفت‌وگوها در وین و پیشرفت های قابل توجه انجام شده و همچنین موضوعات باقی‌مانده مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ظریف ضمن تقدیر از تلاش‌های بورل و همکارانش در سرویس اقدام خارجی اتحادیه، از تداوم تروریسم اقتصادی آمریکا طی ۵ ماه گذشته و نقض ادامه‌دار تعهدات این کشور انتقاد و تاکید کرد: تداوم تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی ترامپ به عنوان اهرم مذاکره توسط دولت بایدن قابل قبول نیست و تغییر بنیادین این رویکرد به عنوان شرط لازم برای موفقیت گفت‌وگوها در وین، تصمیم سیاسی است که رئیس‌جمهور آمریکا باید اتخاذ کند.
اروپا: ضمانتی وجود ندارد
دیپلمات‌های سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای تصریح کرده‌اند ضمانتی برای موفقیت در مذاکرات مربوط به احیای توافق هسته‌ای ایران وجود ندارد.
نمایندگان سه کشور اروپایی تصریح کرده‌اند هنوز «مسائل بسیار دشواری» پیش رو هستند که بایستی حل شوند. منابع خبری پیش از این گزارش داده‌اند رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از جمله مهم‌ترین مسئله محل اختلاف میان ایران و طرف‌های دیگر برای از سرگیری اجرای کامل توافق برجام است.
دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اذعان به شکست سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران گفته قصد دارد کشورش را به توافق هسته‌ای با ایران برگرداند. او با وجود این گفته دولتش حاضر است تنها بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند.
=دولت آمریکا در حال حاضر در تلاش است از طریق مذاکرات جاری در شهر «وین»، پایتخت اتریش زمینه‌های بازگشت خود به برجام را فراهم کند. به گزارش فارس، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان چهارشنبه گذشته در برلین گفت هدف مذاکره‌کنندگان در وین دستیابی به نتایجی درخصوص برجام ظرف ۲ هفته آینده است.
رایزنی آژانس با ایران
برای تمدید توافق
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه هفته گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال رایزنی با مقام‌های جمهوری اسلامی برای تمدید توافقی هستند که (۲۱ می ۳۱ اردیبهشت‌ماه) منقضی
می‌شود.
پایگاه خبری «سوئیس اینفو» گزارش کرد، در حالی که مهلت توافق ماه فوریه ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (جمعه ۳۱ اردیبهشت‌ماه) منقضی می‌شود، آژانس در بیانیه‌ای در این خصوص گفت: «آژانس و ایران در حال حاضر در حال رایزنی درخصوص اجرای تفاهمات فعلی هستند».

آژانس با تأکید بر این که توافق سه ماهه ایران و آژانس که در تاریخ ۲۱ فوریه حاصل شد، «همچنان جاری و پابرجا» است، افزود: «مدیرکل (آژانس)، طی روزهای آینده، به‌روزرسانی‌هایی را در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد داد».
بیانیه آژانس در حالی منتشر شده است که علی‌رغم آن که روز جمعه مهلت تعیین شده ایران برای تداوم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایان رسیده، اما طرف‌های برجام هنوز به توافقی به منظور احیای برجام دست نیافته‌اند.
طبق توافق ایران و آژانس، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان دسترسی به سایت‌های مهم هسته‌ای ایران را حفظ خواهند کرد اما پس از منقضی شدن این توافق، در صورت عدم لغو تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام‌های ایران بر اساس ضرب‌الاجل تعیین کرده، دسترسی بازرسان به سایت‌های مهم هسته‌ای را قطع خواهند کرد و اطلاعاتی که در دوربین‌های آژانس ضبط شده و ایران آن را محفوظ نگه داشته، از بین خواهند برد.
«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه چهارشنبه هفته گذشته درباره احتمال تمدید توافق ایران و آژانس به شبکه «ان‌اچ‌کی» ژاپن گفته بود که دولت ایران بعدا در این خصوص تصمیم‌گیری
خواهد کرد.
اظهارات ضدایرانی مقامات آل‌سعود
«فیصل بن‌فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی ادعاهای ضد ایرانی کشورش را تکرار کرد.
بن‌فرحان به شبکه خبری العربیه گفت که بدون کنترل رفتارهای ایران، هیچ ثباتی در منطقه وجود نخواهد داشت.
وی مدعی شد که باید موضوع موشک‌های بالستیک ایران و آنچه او آن را مداخلات منطقه‌ای ایران نامید و به ادعای او در راستای «برهم زدن امنیت منطقه» است، حل شود.
این وزیر سعودی بدون اشاره به نقش تجاوز چند ساله این کشور به مردم یمن و کشتار هزاران نفر از آنان، ادعا کرد که باید دغدغه‌ها و نگرانی کشورهای منطقه از رفتارهای ایران از بین برود.
بن‌فرحان با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران گفت که باید «به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر دست پیدا کرد».
تا رسیدن به توافق درباره برجام فاصله داریم
وانگ چون، نماینده چین در سازمان‌ ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در «وین» اتریش از تمامی طرف‌های ذی‌ربط درخواست کرد تا تلاش‌ها برای پیشبرد روند مذاکرات برجامی را افزایش دهند. بنا بر گزارش خبرگزاری رسمی چین «شینهوا»، نماینده چین پس از نشست کمیسیون مشترک برجام در وین این درخواست را مطرح کرد.
نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین تأکید کرد که گرچه پیشرفت‌هایی در مذاکرات درباره توافق هسته‌ای ایران در وین حاصل شده اما هنوز تا رسیدن به توافق نهایی فاصله باقی‌مانده است.