kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

القدس العربی: ایران ضربات سختی به اسرائیل زد(خبر ویژه)

یک روزنامه منطقه‌ای عرب زبان نوشت، ضربات مقاومت فلسطین به اسرائیل، اقتدار منطقه‌ای ایران را نشان داد.


روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: ضربات اخیر مقاومت فلسطین به اسرائیل نشان داد که ایران تا چه اندازه در افزایش قدرت گروه‌های مقاومت در منطقه موفق عمل کرده است. در همین زمینه روجر بویس در روزنامه انگلیسی خاطر نشان می‌کند: اسرائیل‌اشتباه کرد و در همان دامی افتاد که خود آن را به وجود آورده بود و موشک‌ها به طور غیرمنتظره از نوار غزه به سوی اسرائیل (سرزمین‌های‌اشغالی) شلیک شدند. همچنین اعتراضات در سراسر کرانه باختری شعله‌ور گردید و از یک انتفاضه جدید سخن به میان آمد و بر اساس یک پیش‌بینی واقعی «معامله قرن» «دونالد ترامپ» قبل از شکوفا شدن نابود خواهد شد.
مقاومت فلسطین چند هزار موشک را به سوی شهرهای مختلف از جمله تل آویو شلیک کرد و فضایی از رعب و وحشت ایجاد کرد... ویدیویی در سطح گسترده منتشر شد. این ویدئو یک مرد فلسطینی را نشان می‌دهد که در هنگام شلیک موشک‌های مقاومت از غزه به سوی سرزمین‌های‌اشغالی فریاد می‌کشد، «یا لثارات سلیمانی»، «یا لثارات قاسم» و «بسم الله قاصم الجبارین». انتشار این ویدئو باعث شد تا پرونده موشک‌های موجود در اختیار دو جنبش حماس و جهاد اسلامی و نقش ایران در این پرونده بار دیگر در مطبوعات اسرائیل مطرح شود.
روزنامه «جروزالم پست» گزارشی در ارتباط با زرادخانه موشکی جنبش مقاومت اسلامی حماس و تشکیلات جهاد اسلامی در فلسطین منتشر کرد و نوشت: ارزیابی سازمان اطلاعات اسرائیل نشان می‌دهد که حماس ده‌ها نوع موشک با برد بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در اختیار دارد که می‌توانند بخش اعظم اسرائیل را پوشش دهند و جهاد اسلامی نیز تعداد اندکی موشک‌های «براق ۱۰۰ » را در اختیار دارد که برد آنها بیش از ۱۰۰ کیلومتر است. حماس همچنین صدها موشک در اختیار دارد که برد آنها بین ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر است و می‌توانند سه هدف مهم یعنی تل‌آویو و شهرهای در مسیر آن و فرودگاه «بن گوریون» و بیت المقدس را مورد هدف قرار دهند. جهاد اسلامی نیز تعداد اندکی موشک «براق ۷۰ » با برد مشابه در اختیار دارد. بر اساس ارزیابی نهادهای اطلاعاتی اسرائیل، انبارهای موشکی حماس دربردارنده ۵ تا ۶ هزار موشک کوتاه برد است.
برای مراکز تصمیم‌گیری اسرائیل، نقش ایران در پیشبرد توان همپیمانان منطقه‌اش در زمینه ساخت و پیشبرد سامانه‌های موشکی آشکاراست. «عاموس هرئیل» در روزنامه «هاآرتص» یادآور شد، ایران به پیشرفت نمایانی در پیشبرد صنایع تسلیحاتی خود و ساخت راکت‌ها و موشک‌های دقیق و بالستیک و پهپاد دست یافته است.
هرئیل افزود: نهادهای اطلاعاتی اسرائیل هم‌اکنون شاهد خیزش قابل توجهی در توان ایران در زمینه‌های گوناگون هستند. وی همچنین به یگان ۳۴۰ متعلق به نیروهای سپاه قدس‌اشاره کرد که در زمینه بحث و بررسی و پیشبرد خدمات ارائه شده به تمامی گروه‌های مسلح همپیمان تهران مشغول فعالیت است. رهبران ایران در نظر دارند که هر یک از این گروه‌ها بتوانند در کشور خود در زمینه تولید مواد مورد نیاز خویش به خوکفایی برسند به گونه‌ای که دیگر نیازی به ارسال سلاح نداشته باشند، زیرا چنین توانی در کمتر قابل شناسایی است.