kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۰۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

تقسیم کار برای بزرگنمایی نتایج مذاکرات وین!

سرویس سیاسی-
روزنامه اعتماد در مطلبی با اشاره به تور اروپایی ظریف به 4 کشور اروپایی اتريش، اسپانيا، ايتاليا و ايرلند نوشت: « مجموعه اين سفرها كه براي بهره‌برداري از فضاي پس از احياي برجام صورت مي‌گيرد، اين پيام را با خود به همراه دارد كه از نگاه ايران مذاكرات وين روند بسيار خوبي را طي مي‌كند و تداوم اين روند مي‌تواند رفع تحريم‌ها و بازگشت طرف مقابل به توافق هسته‌اي منجر شود. روايت‌هايي نيز كه از مذاكرات منتشر مي‌شود نظير صحبت‌هاي سيد عباس عراقچي، رئيس هيات مذاكره‌كنندگان ايراني و انريكه مورا معاون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا اين برداشت را تقويت مي‌كند كه احياي برنامه جامع اقدام مشترك بسيار به واقعيت نزديك شده است.نوع رفتارهاي دولت آمريكا در چند هفته اخير نيز نشان مي‌دهد واشنگتن اراده جدي براي بازگشت به توافق دارد و در چنين وضعي، تلاش ايران براي برنامه‌ريزي به منظور بهره‌برداري هرچه بهتر از فضاي باز و گشايشي كه ايجاد خواهد شد تلاشي شايسته تقدير است.»
گفتنی است بر اساس اطلاعات موثق آمریکا قصد لغو یکجای تحریم‌های موضوعی نفتی، بانکی، مالی و انرژی... را ندارد و قصد دارد در مدت زمانی طولانی و طی مراحل متعدد و گام به گام اقدام به توقف موقت برخی تحریم‌ها آن هم در بازه‌های زمانی ۱۲۰ روزه و ۱۸۰ روزه کند. آمریکا همچنین تاکنون مدت زمان راستی‌آزمایی معقول و لازم را که برای معاملات نفتی و بانکی حداقل ۳ تا ۶ ماه است، نپذیرفته و تاکنون هیچ تعهدی به عدم تحریم مجدد و یا عدم خروج از برجام نداده است. اما برخی دولتمردان و شبکه رسانه‌های زنجیره‌ای حامی آنها درحال بزرگنمایی نتایج مذاکرات وین هستند. به نظر می‌رسد اتفاقی که در انتخابات سال 96 زیر سایه شادی‌های برجامی رخ داد دوباره در انتخابات 1400 نیز در حال وقوع است، یعنی بهره‌برداری سیاسی دولت از ماجرای مذاکره هسته‌ای قبل از حصول نتیجه لازم و قطبی‌‌سازی مخالفان و موافقان تحریم.
هنر اقتصادی دولت!
روزنامه شرق در شماره پیشین خود مصاحبه با معصومه ابتکار، فعال اصلاح‌طلب و معاون رئیس‌جمهور را منتشر کرده بود. در بخشی از این گفت‌وگو می‌خوانیم: «می‌گویند شرایط فعلی به خاطر رأی شماست و بد انتخاب کرده‌اید که منجر به ناامیدی می‌شود. اهداف تحریم‌های ترامپ هم همین بود. او بدون تردید به دنبال براندازی و ناامیدی و جنگ روانی علیه مردم ایران بود تا کشور به سمت فروپاشی مطلق برود...»
این مقام دولت تدبیر و امید افزوده است: «اما با وجود شرایط سخت کرونا و تحریم‌ها کشور دچار فروپاشی اقتصادی[!!] نشد و ما باید برای مردم واقعیت‌ها را بگوییم. جناحی فکرکردن به اساس مردم‌سالاری و مبانی ارتباط بین مردم و حاکمیت لطمه می‌زند و متأسفانه برخی در رسانه ملی به این مسائل باور ندارند و گروه‌های دیگر که سعی می‌کنند این‌گونه القا کنند که دولت دزد و غارتگر است؛ اما این تصور‌گریبان همه را می‌گیرد.»
ابتکار گفته است: «آقای رئیس‌جمهور بارها به مسئله دولت پنهان[!!] اشاره کرده‌اند. دولت پنهان در اصطلاح بین‌المللی مجموعه‌ای است که قدرت دارد؛ ولی پاسخ‌گو نیست و شفاف هم نیست و سیاست‌ها و برنامه‌ها را می‌چیند. این ممکن است با شرایطی که کشور ما دارد، از بیرون اتفاق بیفتد و ممکن هم هست از داخل اتفاق بیفتد».
باید از خانم ابتکار پرسید که منشا ناامیدی وقتی از خود دولت ایران باشد چه باید کرد؟ وقتی عالی‌ترین مقام قوه مجریه در شرایط مذاکرات می‌گوید خزانه خالی است و یا مدعی می‌شود در یکی از استان‌ها فقط برای سه ماه گندم داریم!
موضوع فرافکنی هم در دولت تدبیر و امید به یک کار هر روزه تبدیل شده و آرزو به دل ملت ماند که یک بار یکی از مقام‌های دولتی یا شخص رئیس‌جمهور در یک مورد حتی مسئولیت شرایط فعلی جامعه را که حاصل مدیریت آنها است به عهده بگیرند؛ فرافکنی دولتی‌ها هم از «تقصیر دولت قبلی است» شروع شد و تا امروز که به «دولت پنهان» و «ترامپ» رسیده است.
اما عجیب‌تر از همه اینکه از دولتی با آن حجم ادعا به اینجا رسیده‌ایم. برای نمونه جهانگیری در رقابت‌های انتخاباتی 1396 که به عنوان نامزد پوششی روحانی (یا ضربه‌گیر) وارد شده بود مدعی شد که وضعیت اقتصادی را به جایی می‌رسانیم که دیگر شاهد هیچ کارتن‌خوابی نباشیم و حالا ابتکار می‌گوید همین که اقتصاد دچار فروپاشی نشده این هنر دولت تدبیر و امید است!
گلایه حامیان دولت از اظهارات روحانی درباره بورس
روزنامه ابتکار در یادداشتی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه «بازار سرمایه را در همین دوران به اوج رساندیم» نوشت:«پس از وعده دولت بسیاری از مردم با هدف حفظ ارزش دارایی‌های‌شان‌، سرمایه‌های خردوکلان‌شان را وارد بورس کردند اما در پایان ناامیدی و بی‌اعتمادی نصیب‌شان شد».
در ادامه این مطلب آمده است:«مردادماه سال گذشته بود که شاخص کل بورس تهران از رکورد تاریخی ۲ میلیون واحد عبور کرد و ثبت رکوردهای جدید سبب شد تا فعالان اقتصادی و حتی عامه مردم نگاه ویژه‌ای به این بازار داشته باشند. البته تنها شرایط خاص و ایده‌آل بازار سبب جذب سرمایه‌گذاران به این بازار نبود و تشویق مسئولان دولتی از رئیس‌جمهور گرفته تا وزیر اقتصاد نیز به نوبه خود تاثیر بسزایی در کوچ سرمایه‌گذاران به این بازار داشت».
ابتکار به نقل از یک کارشناس نوشت:«من گمان می‌کنم دولت به هنگام رشد باید عرضه را افزایش می‌داد که نتوانست این کار را انجام بدهد و بازار حباب‌گونه رشد را طی کرد. به هرحال دولت با انتشار اوراق بسیار زیادی منابع را از بازار بیرون کشید، به نوعی که بازار بورس این‌روزها بیشتر بازار بدهی است تا یک بازار سهام. با یک بررسی در روند بازار می‌بینیم که روند معاملات اوراق چند برابر معاملات سهام بوده و همین مسئله نشان می‌دهد که بازار ما بازار اوراق است نه سهام و به وجود آمدن چنین شرایطی کار دولت است».
لازم به ذکر است که ادعای روزنامه اصلاح‌طلب مبنی بر اینکه تصمیمات روحانی باعث «دود شدن سرمایه مردم» شد در حالی است که 8 سال از دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان گذشته و تنها یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است.
دروغ تکراری مدعیان اصلاحات برای بزک برجام
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«دولت روحانی تلاش کرد و موفق هم شد که ایران را از ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد خارج کند ولی بالاخره با آمدن ترامپ کشور دوباره دچار مشکلات مضاعفی شد...در قضیه برجام علی لاریجانی به عنوان رئیس‌مجلس، حسن روحانی رئیس‌جمهور و اصلاح‌طلبانی که نماینده بودند از برجام دفاع کردند».
حامیان برجام تاکنون بارها مدعی شده‌اند که این توافق، سایه جنگ را از سر ایران دور کرد. برخلاف این ادعا، نه در گذشته و نه الان هیچ‌گاه ایران ذیل «کلیت» فصل هفت یا «ماده ۴۲» فصل هفت که اجازه حمله نظامی را صادر می‌کند نبوده، بلکه تنها تفاوت گذشته با الان اینجاست که قبلاً ایران قرار داشتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت و محدودیتهای اقتصادی آن را به رسمیت نمی‌شناخت ولی امروز به واسطه برجام و به دست خودمان به قرار گرفتن ذیل ماده ۴۱ فصل هفت در قطعنامه ۲۲۳۱ اقرار کرده و به آن رسمیت هم داده‌ایم.
بزک‌کنندگان برجام در حالی دورشدن سایه جنگ را به عنوان دستاورد توافق هسته‌ای جا‌ می‌زنند که در زمان مذاکرات، لغو یکباره تحریم‌ها و گشایش اقتصادی به عنوان هدف اصلی توافق از سوی دولت و طیف اصلاحات بیان شده بود.
دورشدن سایه جنگ از کشور، مرهون اقتدار نظام و ایثار مدافعان حرم و حافظان امنیت است. برجام نه تنها سایه جنگ را از کشور دور نکرد، بلکه آمریکا و اروپا را در گستاخی علیه ایران ترغیب کرد.