kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۹۶
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

بوکوحرام و داعش در نیجریه به جان هم افتادند /احتمال مرگ سرکرده بوکوحرام

مقامات اطلاعاتی نیجریه ادعا کردند، رهبر تروریست‌های بوکوحرام در پی بالا گرفتن درگیری بین شبه نظامیان تحت امر او و تروریست‌های داعش، یا کشته و یا به شدت زخمی شده است.

 


بر اساس گزارش روزنامه گاردین، مقامات نیجریه ادعا کردند، «ابوبکر شیکاو»، رهبر گروه تروریستی بوکوحرام، روز چهارشنبه و در پی محاصره شدن از سوی شبه نظامیان شاخه داعش و پی بردن به اینکه تعداد نیروهای وی کمتر از شبه نظامیان وابسته به داعش است، از تسلیم کردن خودش سر باز زده و برای خودکشی تلاش کرده است.
به گزارش ایسنا، البته با این حال، یک مقام بوکوحرام در ایالت «بورنو» ادعاهای مطرح شده درباره ابوبکر شیکاو را رد کرد و آن را جدیدترین مورد از ادعاهای غلط سرویس‌های اطلاعاتی خواند.
اوایل سال جاری میلادی، عناصر داعش حمله‌ای را به جنگل «سامبیسا»، از مخفی‌گاه‌های بوکوحرام، به راه‌انداخت. تحلیلگران می‌گویند، داعش اکنون در منطقه «ساحل» غربی آفریقا تبدیل به یک نیروی قدرتمندتر از بوکوحرام شده و اراضی وسیعی را تحت کنترل در آورده است.
گفتنی است، بوکوحَرام [به زبان «هوسه»، یعنی تحصیل غربی حرام است] با نام رسمی «جماعهًْ اهل السنهًْ للدعوهًْ و الجهاد»، یک گروه تروریستی سلفی-تکفیری در شمال نیجریه بوده و به دنبال تعطیلی تمامی مدارس جدید در تمامی ۳۶ ایالت نیجریه است. این گروه که در نیجر، چاد و شمال کامرون نیز فعال است، در سال ۱۳۸۱ هجری شمسی تأسیس شده و پیشتر با شبکه القاعده ارتباط داشته است. اما در سال ۱۳۹۴ با «ابوبکر بغدادی»، رهبر به کشته شده داعش، بیعت کرده و نام خود را به «ولایت مغرب آفریقا دولت اسلامی» تغییر داده بود. اما به نظر می‌رسد که بوکوحرام اخیراً با داعش اختلافات شدیدی پیدا کرده است.