kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۹۴
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰

تنش در روابط بروکسل و پکن اروپا پیمان سرمایه‌گذاری در چین را متوقف کرد

در ادامه تنش‌های بین اروپا و چین، پارلمان اتحادیه اروپا به قطعنامه تعلیق تصویب پیمان جدید سرمایه‌گذاری با چین، تا هنگام لغو تحریم‌های این کشور علیه نمایندگان این اتحادیه، رای داد.


در جدیدترین دور تنش‌ها بین اتحادیه اروپا و چین، خبرگزاری رویترز از بروکسل گزارش داد، پارلمان اروپا پنجشنبه طی قطعنامه‌ای، پیمان سرمایه‌گذاری با چین را متوقف کرد. این قطعنامه که با ۵۹۹ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۵۸ رای ممتنع به تصویب رسیده است، احتمالاً به تشدید تنش‌های کنونی بین بروکسل و پکن و جلوگیری از دسترسی وسیع‌تر شرکت‌های اروپایی به بازار چین، دامن خواهد زد. بر اساس این گزارش، هدف از توافق جامع سرمایه‌گذاری‌های اتحادیه اروپا و چین، که دسامبر گذشته (آذر 99) پس از هفت سال مذاکره منعقد شده بود، قرار‌دادن شرکت‌های اروپایی در سطحی برابر در چین و تبدیل این کشور به یک شریک تجاری مورد اعتماد برای اتحادیه اروپا بوده است. بهانۀ ظاهری اروپا، نقض حقوق مسلمانان «اویغور» ساکن منطقه «سین کیانگ» است. ولی، واقعیت این است که اروپا نسبت به پیشرفت اقتصادی چین واهمه دارد. دولت پکن پیش از این، ۱۰ مسئول سیاسی اروپا، که پنج نفر از آنها از نمایندگان پارلمان اروپا هستند، و همچنین،
چند ‌اندیشکده و نهادهای دیپلماتیک را تحریم کرده است.
پارلمان اروپا مدعی است اقدامات چین براساس قوانین بین‌المللی نیست و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه چین، مانند تحریم‌هایی که انگلیس و آمریکا وضع کرده‌اند، به علت نقض حقوق بشر از سوی این کشور بوده است. پکن هرگونه بدرفتاری با مسلمانان اویغور را رد کرده است. پارلمان اروپا در این قطعنامه، از چین خواسته که قبل از پرداختن به توافق جامع سرمایه‌گذاری، تحریم‌ها را لغو کند. این قطعنامه به لحاظ حقوقی، الزام آور نیست، اما موضع رسمی پارلمان اروپا را بر ملا می‌کند.