kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳

تأکید بر آموزش حضوری مدارس در سال تحصیلی جدید

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌کنیم سال تحصیلی جدید با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حضوری برگزار شود.

 


محسن حاجی میرزایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صدا و سیما درباره نگرانی خانواده‌ها برای برگزاری آزمون‌های حضوری دانش‌آموزان مقطع نهم و دوازدهم اظهارداشت: سالی که گذشت برای معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها بسیار سخت بود که با لطف خدا گذشت. قطعاً هیچ چیزی جایگزین کلاس‌های حضوری و ارتباط چهره به چهره دانش‌آموزان با معلمان نیست، اما ما ناگزیر بودیم برخی آزمون‌ها را حضوری برگزار کنیم که قطعا با افت کیفیت همراه است.
حاجی میرزایی درباره تدابیر جبران افت کیفیت آزمون‌های دانش‌آموزان افزود: در طراحی سؤال به این مسئله توجه شده است و همچنین در انتخاب حجم کتاب‌های درسی هم مورد ملاحظه قرار‌دادیم. وی تاکید کرد: ۱۲ پایه تحصیلی داریم که فقط در دو پایه آزمون حضوری برگزار می‌شود و در سایر پایه‌ها، غیرحضوری است.دانش‌آموزان دو مقطع نهم و دوازدهم از این جهت حضوری آزمون می‌دهند که آینده آنها مورد نظر ماست و هیچ روش معتبری نداریم که آزمون را غیرحضوری برگزار کنیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان پایه نهم باید در رشته‌های تحصیلی مختلف توزیع شوند و ما نیاز به یک شاخص معتبر داریم که عادلانه باشد که جز از طریق آزمون حضوری میسر نیست، از طرف دیگر آزمون پایه دوازدهم هم اعتبار مدرک تحصیلی و پایان یک دوره ۱۲ساله است و باید حضوری برگزار می‌شد.
حاجی میرزایی در پاسخ با این سؤال که سال تحصیلی جدید حضوری خواهد بود یا خیر؟ بیان داشت: قطعاً همه تلاش ما بر این است که سال آینده آموزش‌ها حضوری باشد و دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر در ابتدای کرونا تاکید شده بود مدارس را تعطیل کنند حالا باید به هر طریقی که هست مدارس را باز کنیم.
وی افزود: مدرسه و معلم جایگزین ندارد و هیچ راه و روشی نمی‌تواند جایگزین نقش آموزش چهره به چهره دانش‌آموزان باشد که امیدواریم بتوانیم با اولویت‌بندی واکسیناسیون فرهنگیان زمینه شروع سال تحصیلی جدید را فراهم کنیم.
بررسی و ابلاغ «لایحه رتبه‌بندی معلمان»
تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم
وزیر آموزش و پرورش همچنین با اشاره به آغاز بررسی «لایحه رتبه‌بندی معلمان» در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: رتبه‌بندی معلمان یکی از مطالبات مهم همه فرهنگیان است که با حکم قانون این لایحه در دولت تدوین و خارج از نوبت رسیدگی و به مجلس ارائه شد.
حاجی میرزایی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که این لایحه در اسرع وقت در مجلس بررسی و تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ شود، زیرا اعتبار لازم برای اجرای این مهم نیز در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی‌شده و فرهنگیان منتظر اجرای رتبه‌بندی هستند.
وی، علت درخواست خود برای تصویب و ابلاغ این لایحه را تغییر دولت در آینده نزدیک دانست و گفت: ممکن است با تغییر دولت لایحه از مجلس به قوه مجریه بازگردد و چنانچه این لایحه برگشت بخورد، دولت جدید می‌تواند لایحه دیگری به مجلس ارائه کند که این رفت‌وبرگشت‌ها زمان زیادی را از معلمان می‌گیرد، لذا سرعت عمل در بررسی لایحه رتبه‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: خوشبختانه کلیات «لایحه رتبه‌بندی معلمان» در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری به تصویب رسیده و عزم خوبی در میان نمایندگان برای تصویب لایحه رتبه‌بندی وجود دارد.
حاجی میرزایی درباره زمان اجرای «لایحه رتبه‌بندی معلمان» گفت: زمان اجرای این قانون هر زمان که به تصویب برسد از یکم فروردین ۱۴۰۰ محاسبه خواهد شد.