kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۳۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۲

حلوای تن‌تنانی دولت برای مردم در 100 روز پایانی(خبر ویژه)

بر اساس نوع مدیریت دولت در زمینه گران کردن کالاهای اساسی، به نظر می‌رسد دولت در صد روز پایانی، حلوای تن‌تنانی برای مردم پخته است!

سایت الف در تحلیلی می‌نویسد: در هفته‌های اخیر فاز جدید افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار به وجود آمده است. این اتفاق در حالی رخ‌داده که علی ربیعی، سخنگوی دولت روز 10 فروردین‌ماه 1400 در نشست خبری عنوان کرده بود: دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت کالا‌ها به‌خصوص کالا‌های اساسی تا پایان کار خود ندارد.
البته برخلاف صحبت‌های سخنگوی دولت، در روزهای اخیر قیمت برخی اقلام و کالاها افزایش چشمگیری داشته است. برخی رسانه‌ها از نامه یکی از شرکت‌های بزرگ تولید روغن به سازمان بورس اوراق بهادار برای افزایش قیمت روغن خوراکی خبر داده بودند.
در بخشی از این نامه که در 25 اردیبهشت‌ماه صادرشده آمده است: «بر اساس اعلام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مقرر گردید که قیمت مصوب فروش انواع روغن ساخته‌شده از تاریخ 26 اردیبهشت 1400 به شرح ذیل افزایش یابد: انواع روغن مایع 35 درصد، انواع روغن جامد 30 درصد با توجه به ترکیب تولیدات و فروش شرکت متوسط افزایش نرخ فروش محصولات شرکت به میزان 33 درصد خواهد بود».
موضوع تأسف‌آورتر انتشار خبری درباره احتمال افزایش 50 درصدی قیمت نان می‌باشد که در روزهای اخیر به‌صورت مکرر در رسانه‌های مختلف انتشاریافته است. این در حالی است که نان، کالایی بسیار مهم در سبد مصرفی خانوارها است و بدون شک افزایش قیمت آن موجب ایجاد مشکلات فراوانی برای اقشار ضعیف جامعه به لحاظ اقتصادی خواهد شد.
علاوه بر گرانی قیمت اقلام و مایحتاج اساسی مردم مانند نان، نوعی به‌هم‌ریختگی نیز به وجود آمده است. از سوی دیگر هرروز در بازار افزایش قیمت کالایی خاص رخ می‌دهد. درحالی‌که تا دیروز افزایش قیمت گوشت، مرغ، تخم‌مرغ و... بود در روزهای اخیر گرانی روغن، شکر و نان نیز اضافه‌شده و با این روند مشخص نیست فردا نوبت گرانی چه کالاهایی است.
آنچه باید به تحلیل «الف» افزود، تصریح این سوال است که آیا دولتمردان قصد دارند در افکار عمومی نشاط و امید ایجاد کنند و برای انتخابات ترغیب نمایند، یا دقیقا مسیری برعکس را در پیش گرفته‌اند؟!