kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

طرح مشترک فرانسه، آلمان و اسپانیا برای استقلال نظامی از آمریکا

سه کشور فرانسه، آلمان و اسپانیا طی توافقی در جهت استقلال اروپا در قرن ۲۱‌، به توافق ۱۰۰ میلیارد یورویی برای تولید مشترک نسل جدیدی از جنگنده‌ها دست یافتند.

دو سال پیش بود که این جمله «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، جنجالی بر پا کرد: «ناتو دچار مرگ مغزی است.» فرانسه نه تنها در دوران ماکرون، بلکه از سال‌ها پیش از آن نیز با سیطره نظامی آمریکا بر ناتو و اروپا، مخالف بوده است. آلمان هم به خاطر اتفاقات سال‌های گذشته و مشکلاتی که میان برلین و دولت «دونالد ترامپ» به وجود آمد، از وابستگی نظامی به آمریکا احساس خطر می‌کند و سودای استقلال نظامی دارد. اسپانیا هم همیشه خاطره سال‌های امپراطوری استعماری خود را در ذهن دارد، زمانی که هنوز آمریکا پا نگرفته بود.
باشگاه خبرنگاران جوان از به نقل از هفته نامه «اشپیگل» چاپ آلمان، گزارش داد، سه کشور آلمان، فرانسه و اسپانیا پس از مذاکراتی طولانی پیرامون گام‌های آتی برای توسعه یک سیستم دفاع مستقل و مشترک اروپایی، برای تولید مشترک نسل جدیدی از جنگنده‌ها، به توافق دست یافته‌اند. وزارت دفاع فرانسه طی پیامی، این پروژه را به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها در جهت استقلال اروپا در قرن ۲۱ اعلام کرده است. وزارت دفاع آلمان با اشاره به توافق سه کشور درباره تولید یک جنگنده مشترک اروپایی، از اقدامات بیشتر دیگر کشور‌های مشارکت‌کننده در این پروژه، به منظور پیشبرد سیستم نبرد هوایی اروپایی موسوم به «سامانه نبرد هوایی آینده » خبر داد. قرار است تا پایان تابستان قرارداد انجام کار کارشناسی برای تولید جنگنده جدید از سوی سه کشور آلمان، فرانسه و اسپانیا با شرکت‌های فعال در عرصه صنایع نظامی امضاء شود.
گفته می‌شود، هدف این پروژه حدودا ۱۰۰ میلیارد یورویی، تضمین و تقویت شایستگی‌های دفاع هوایی مستقل اروپایی است. قرار است تولید هواپیمای جنگنده جدید، هواپیما‌های بدون سرنشین و تسلیحات، در دستور کار قرار بگیرد. گفتنی است، از دوستی و اتحاد میان اروپا و آمریکا، بیش از 80 سال می‌گذرد. با پایان یافتن جنگ جهانی دوم، مسائل اقتصادی و دفاعی این کشورها با یکدیگر گره خورده‌اند و با گذشت زمان و حتی بعد از سقوط شوروی هم این وضعیت ادامه یافته است. در دوره‌هایی که آمریکا به دست جمهوریخواهان افتاد، تلاش‌هایی برای کاهش تعهدات مالی آمریکا در قبال شرکای اروپایی، انجام گرفت، اما هیچ کدام از این تلاش‌ها در طولانی مدت نتیجه‌ای نداشت. درهم تنیدگی
منافع هر بار مانع از عمیق شدن شکاف‌ها شد. اما زخم‌های کوچک و کهنه‌ای که از همان آغاز وجود داشته‌اند، حالا بزرگ شده‌ و سر باز کرده‌اند. میل به استقلال نظامی از آمریکا، نشان می‌دهد که بی‌اعتمادی این شرکا به هم، در حال عمیق شدن است.