kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۷

گزارش نیوزویک از ارتش سری آمریکا و عملیات‌های مخفی آن در کشورهای مختلف دنیا

یک مجله آمریکایی طی گزارشی جنجالی اعلام کرد، ارتشی سری درون پنتاگون وجود دارد که تحت نظارت کنگره آمریکا نیست و این ارتش دست به عملیات مخفی در سراسر دنیا می‌زند.


عملیات سری آمریکا در سراسر دنیا مسئله‌ای نیست که به تازگی برملا شده باشد؛ بعد از جنگ جهانی دوم، سازمان سیا در بسیاری از کشورهای دنیا، عملیات ترور و کودتا را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.
اخیراً نیز گزارشی منتشر شده است که نشان می‌دهد، پنتاگون نیز ارتشی سری دارد، ارتشی که در آمریکا تحت نظارت هیچ نهادی نیست و عملیات سری پنتاگون را در مناطق مختلف جهان رهبری می‌کند. بر اساس این گزارش‌، که «نیوزویک» آن را با استناد به نتایج یک تحقیقات دو ساله منتشر کرده‌، ارتش آمریکا مشغول اداره یک ارتش مخفی با ۶۰ هزار سرباز است، و هیچ نظارتی از سوی کنگره بر آن ندارد و بودجۀ سالانۀ آن، دست کم ۹۰۰ میلیون دلار است.
گزارش نیوزویک بر مبنای ده‌ها مورد اسناد، قانون آزادی اطلاع‌رسانی، تحلیل ۱۶۰۰ رزومه‌، انتصابات شغلی و مصاحبه‌ها با چند شخص دخیل، تهیه شده و بیان می‌دارد که این ارتش مخفی به اجرای عملیات در سراسر آمریکا و خارج از این کشور، چه به صورت اینترنتی و چه به شکل غیراینترنتی، می‌پردازد و وظایفش شکست دادن تکنولوژی‌های با پیچیدگی فزاینده است. به گزارش ایسنا، گفته شده که نیمی از این ارتش سری، شامل سربازان عملیات ویژه،‌ مشغول اجرای عملیات در کشورهای سراسر جهان مثل پاکستان، یمن، کشورهای حوزه غرب آفریقا و حتی کره شمالی و ایران است.
دومین دسته بزرگ این ارتش را متخصصان و دست‌اندرکاران جمع‌آوری اطلاعات، امور ضداطلاعات و زبان شناسان تشکیل می‌دهند.
پرسنل دیگر این ارتش شامل یک ارتش سایبری است که طبق این گزارش، درگیر جنگ سایبری، جمع‌آوری اطلاعات و حتی تلاش برای دست کاری کردن رسانه‌های اجتماعی – کاری غیرقانونی که آمریکا کشورهای دیگر نظیر روسیه، چین و ایران را متهم به انجامش می‌کند – است.بر اساس این گزارش، این برنامه تحت عنوان برنامه «کاهش امضا» شناخته شده و بر طبق برآوردها،۱۰ برابر بزرگتر از واحد عملیات مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است.
گزارش شده که بالغ بر ۱۳۰ شرکت نیز در این برنامه دخیل بوده و به موجب آن، حدود یک میلیارد دلار از پول مالیات دهندگان برای ایجاد اسناد جعلی، پرداخت صورت حساب‌ها و مالیات‌ها، و ساخت هویت‌های جعلی پیچیده صرف شده است. همچنین، بانک‌ها و شرکت‌های کارت اعتباری، فعالیت‌های غیرقانونی سربازان این ارتش مخفی، مثل پولشویی و کلاهبرداری، را نادیده می‌گیرند.
سندروم‌هاوانا
درخبر دیگر از آمریکا اینکه، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در حال بررسی ابتلای دو مقام این کشور به یک «بیماری مرموز» هستند و این موارد را در راستای ابتلای دیپلمات‌های برون‌مرزی آمریکا به «سندروم‌هاوانا» می‌دانند.
چندین منبع آگاه در این باره به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته‌اند دو مقام شورای امنیت ملی آمریکا نوامبر ۲۰۲۰(آبان 99) به این بیماری مبتلا شده‌اند. یکی از این مقام‌ها یک روز بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و دیگری چند هفته بعدتر بیمار شده‌اند.مسئولان این رویداد را با بیماری‌ مرموزی که از اواخر سال ۲۰۱۶ میان بیش از ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی شایع و به «سندورم‌هاوانا» معروف شده بود، همراستا می‌دانند.دستگاه اطلاعاتی آمریکا هنوز درباره عامل ایجادکننده این نشانه‌های مرموز در دستگاه عصبی مقام‌های آمریکایی اطلاعی ندارند و از اینکه این رویدادها را باید «حمله» قلمداد کنند یا خیر، نیز اطمینان ندارند. حتی فناوری‌هایی که می‌توانند چنین نشانه‌هایی را در بدن ایجاد کنند، محل بحث و جدل هستند
این دو رویداد، در کنار مورد دیگری که در سال ۲۰۱۹ به وقوع پیوست، موجب نگرانی مسئولان آمریکایی شده است، زیرا آنها می‌بینند اتفاقاتی که قبلاً در خارج از مرزهای آمریکا برای دیپلمات‌های این کشور  به وقوع می‌پیوسته، اکنون احتمالاً به خاک آمریکا کشیده شده است.
این بیماری حتی تا نزدیکی‌های محل اسکان رئیس‌جمهور امتداد یافته‌است.تحقیقات جدید نشان می‌دهد، بیش از ۱۳۰ جاسوس، دیپلمات و سایر پرسنل آمریکایی، «سندروم‌هاوانا» را تجربه کرده‌اند. سندروم‌هاوانا برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی در‌هاوانا واقع در کوبا شناسایی شد؛ جایی که موجی از پرسنل اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکایی، علائم حادی از این بیماری را گزارش کرده‌اند. بعدا مشخص شد که این بیماری، ناشی از اثرات فرکانس
صوتی بوده است.