kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۰۸
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
ربیعی :

بغض جهانگیری به خاطر مشاهده فشارها بر جامعه بوده است!

سخنگوی دولت به انتقادها درباره بغض معاون اول رئیس‌جمهور هنگام ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری واکنش نشان داد و گفت : بغض جهانگیری به خاطر مشاهده فشارها بر جامعه بوده است!

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری که صبح دیروز (سه‌شنبه) به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، با‌اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم غزه گفت: این روزها در فلسطین،آسمان در بامداد سربی است و در شب‌ها نارنجی است.
ربیعی گفت: این روزها شاهدیم که رژیم صهیونیستی بی‌توجه به ابتدایی‌ترین اصول و معاهدات و قطعنامه‌های جهانی به روشی مبتنی بر زور و ظالمانه، جنایات خود را علیه مردم مظلوم فلسطین بطور وقیحانه انجام می‌دهد.
وی افزود: بار دیگر مسئله فلسطین به پویش اخلاقی جهانی تبدیل شده است.
سخنگوی دولت تاکید کرد: ایرانیان از دیرباز با فرهنگ آزادی‌خواهانه و دفاع از حق مظلومان در کنار مردم فلسطین بوده‌اند و این روزها خصلت نژادپرستانه و آپارتاید رژیم صهیونیستی در تمام جهان مشهود شده است.
ربیعی با‌اشاره به مسئله انتخابات گفت: مشارکت حداکثری در ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری برای حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ضروری است. بی‌تردید دولتی بدون پشتوانه آرای قاطبه ملت، از آنچنان سرمایه اجتماعی برخوردار نخواهد بود که بتواند در دورانی که تحریم و کرونا، فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی را بر جامعه تحمیل کرده و مردمی که نیازمند بهره‌برداری از مقاومت خود و تحولات پساتحریمی و پساکرونایی در زندگی خود هستند را پاسخگو باشد.
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی درباره بغض اسحاق جهانگیری هنگام ثبت‌نام در انتخابات به رغم اینکه خودشان در این هشت سال مسئولیت‌های کلیدی اجرایی داشتند گفت: من کاری به سؤال شما در مورد بغض آقای جهانگیری ندارم اما باور دارم، وقتی شاهد تحمیل این همه فشار بر جامعه بودم و در عین حال ضمن آنکه نمی‌شد علتها را بیان کرد و انواع تهمت‌ها و قضاوتهای نارواها نیز شنیده می‌شد ناخودآگاه بغض به سراغ هر کس می‌آید.
سخنگوی دولت البته پاسخ نداد که چرا زمانی که دولت روحانی و جهانگیری رکورد شاخص فلاکت را برای مردم ایران زدند و یا زمانی که گوشت و بسیاری از مواد غذایی را با سیاست‌های نادرست خود از سفره مردم حذف کردند آقای معاون اول بغض نکرد!
هشت سال دولت‌داری و قرار داشتن در یکی از کلان‌ترین قدرت‌های ساختار قوه مجریه و بودن در سیاست‌گذاری‌های کلان دولت یازدهم و دوازدهم امکان انتقاد، خرده گرفتن، نقد کردن سیاست‌ها و حتی افشاگری درباره کنش‌های دیگران را از دست هر سیاستمدار و دولت‌ مردی خارج می‌کند. جهانگیری و یا هر فرد دیگر پس از هشت سال در ساختار قدرت بودن، نمی‌تواند نقش مخالف با سیاست‌های دولت را در زمین دیگری به دوش بکشد. چرا که او به عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌های حاضر در ساختار قدرت، در حوزه‌های مختلف بازی‌ساز و بازیگر بوده است. بدون شک جهانگیری می‌بایست از تورم ۴۵ درصدی، افزایش افسار گسیخته قیمت مسکن و خودرو و کالاهای اساسی و طلا و… سخن بگوید. او نمی‌تواند منتقد سیاست‌های اقتصادی دولتی باشد که خود یکی از ارکان اساسی آن بوده است!
سخنگوی دولت درباره جزییات حمایت دولت از واحدهای تولیدی آسیب دیده ناشی از کرونا گفت: در سال ۹۹ و جهت حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از بیماری کرونا، بیش از ۹۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت با نرخ سود ۱۲ درصد و با دوره تنفس چندماهه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: حدود ۶۷۰۰میلیارد تومان از این تسهیلات به صورت عام و به رسته‌های چهارده‌گانه آسیب‌دیده اختصاص یافته و ۲۵۰۰میلیارد تومان نیز به بخش‌های خاص نظیر گردشگری، حمل‌ونقل هوایی و مجموعه‌های ورزشی پرداخت شده است. البته برای این شرکت‌ها به دلیل تداوم اثرات بیماری کرونا، دوره تنفس طولانی مدت بوده و بازپرداخت تسهیلات به سال ۱۴۰۰ موکول شده است.
سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: برای سال ۱۴۰۰ نیز بسته اعطای تسهیلات به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده طراحی شده که در هفته‌های آینده توسط ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تصویب و ابلاغ خواهد شد. لازم به ذکر است که در کنار حمایت از بنگاه‌ها، حدود ۳۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت نیز به خانوارها و اقشار آسیب‌پذیر نظیر مستاجران پرداخت شده که بازپرداخت بخش عمده این تسهیلات از محل یارانه نقدی یا معیشتی خانوارها صورت می‌پذیرد.
وی اضافه کرد: علاوه ‌بر این موارد برای بیکار شدگان ناشی از کرونا نیز ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری در نظر گرفته شد که نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.