kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۴۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

«ابَر تورم‌» میراث دولت روحانی برای امسال است

 

سرویس سیاسی-
روزنامه همدلی در مطلبی نوشت: نگاهی به آمارهای رسمی نشان می‌دهد که مانده نقدینگی از رقم 2472 هزار میلیارد تومان در اسفند 98، به بیش از 3210 هزار میلیارد تومان در دی 99 رسید. تحلیل آمارهای نقدینگی در سال گذشته از نگاه آگاهان اقتصادی گویای نکاتی قابل تأمل است که نشان می‌دهد مجموعه مدیریتی دولت نه‌تنها رویه‌های نادرست گذشته را اصلاح نکرده و برای خلق افسارگسیخته نقدینگی چاره‌ای نکردند، بلکه وضعیت در سال 99 نسبت به سال‌های قبل وخیمتر شد و توجیهات غیرقابل پذیرش نیز برای آن ارائه داده شد
در ادامه این مطلب آمده است: یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد در صورتی که کسری بودجه 350 هزار میلیارد تومان باشد، حدود 70 تا 105 درصد تورم در انتظار اقتصاد است. به عبارت بهتر، امسال باید اقشار متوسط و ضعیف حداقل حدود 70 درصد بیشتر از سال‌های گذشته باید برای کالاهای اساسی هزینه کنند؛ البته در صورت در نظر گرفتن بدترین حالت نیز باید 105 درصد بیشتر از قبل برای خریدهای ضروری خود هزینه کنند. نکته قابل‌تامل دیگر در ماجرای این کسری بودجه، سیاست دولت بعدی در مواجه با این رقم بزرگ است که به نظر می‌رسد باید در صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و میزان آگاهی آنها به اقتصاد در نظر گرفته شود. واقعیت این است که این میزان کسری بودجه که در چند سال اخیر وخیم‌تر شده؛ به هر دلیلی که باشد؛ تحریم‌ها یا عدم مدیریت مناسب، در حالی مطرح است که چیزی تا روی کار آمدن دولت بعدی باقی نمانده و به نظر می‌رسد شرایط سختی برای اقتصاد کشور فراهم شده که باید دولت بعدی با دست پر و برنامه‌های اقتصادی کارشناسی شده به این موضوع توجه کند.
شایان ذکر است مدعیان اصلاحات حالا که تنها یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده، به کسری بودجه و افزایش حجم نقدینگی و اساساً سوء مدیریت دولت در این موضوعات اشاره می‌کنند و این در حالی است که اصلاح‌طلبان یکی از بانیان و مقصران اصلی مشکلات کنونی کشور هستند.
تشویش اذهان عمومی به شیوه زنجیره‌ای‌ها!
همزمان با ورود دومین محموله بزرگ واکسن به کشور، هفت روزنامه اصلاح‌طلب، طی سرمقاله‌ای مشترک با بحرانی خواندن وضعیت کرونا در کشور، از روحانی خواستند، کمیته‌ای متشکل از دستگاه‌های مسئول و بخش خصوصی برای تامین واکسن تشکیل دهد.
روزنامه‌های سازندگی، دنیای‌اقتصاد، همشهری، شرق، اعتماد،اطلاعات و.. در این سرمقاله بدون نام با این هدف که پس از انتشار متهم به تشویش اذهان عمومی و ایجاد بحران نشوند، با فرار رو به جلو اینگونه نوشته‌اند که:«روزگاری نه‌چندان دور، مطبوعات از به‌کار‌بردن کلمه بحران در تیترهای خود پرهیز می‌کردند مبادا به اضطراب مردم بیفزایند؛ اما اکنون این کلمه، عادی‌ترین و پرکاربردترین واژه در نشریات است.»
سؤالی که مطرح می‌شود این است که چرا این مقاله در این بازه زمانی نوشته شده است؟ یعنی زمانی که به رغم تلاش پنهان نویسنده مقاله برای القای بحران کرونا به مخاطبان، بر عکس در حوزه واکسیناسیون زمان حل بحران است، نه تشدید بحران؛ چرا که با مهار و به پایان رسیدن موج چهارم و کاهش آمار جان باختگان و مبتلایان کرونا، مشکل واردات واکسن از سبد کواکس هم در حال مرتفع شدن است.به این معنا که همسو با اخبار امیدوار‌کننده‌ای که در رابطه با تولید واکسن داخلی به گوش می‌رسد، شمار واکسن‌های خریداری شده و وارداتی هم رشد چشمگیری داشته؟
اینکه به یکباره هفت روزنامه همسو با یک جریان سیاسی در یک بازه زمانی همه با هم احساس خطر می‌کنند و تصمیمی به نشر سرمقاله‌ای می‌گیرند که مفاهیم موجود در این مقاله گذشته از مطامع شخصی و اقتصادی، تمام توصیه‌های پزشکی را به سخره گرفته و تصویری که از وضعیت کرونا ارائه می‌دهد، برعکس ماهیت و هویت رسانه‌ای خود، وضعیتی کاملا متناقض است.
نگاه انتخاباتی مدعیان اصلاحات به وین!
فیاض زاهد، فعال سیاسی مدعی اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«باورمان این است با توجه به اخبار بین‌المللی  و اینکه احتمال می‌دهم اخبار خوبی از وین بیاید و همچنین توان کاندیداهای ما در مناظره‌ها و گفت‌و‌گوها، این مسائل سبب شود شرایط آنطور که اصولگرایان می‌خواهند پیش نرود و یکی از آقایان جهانگیری، پزشکیان‌، شریعتمداری، محسن‌هاشمی و تاجزاده در انتخابات به پیروزی برسند. از قدیم هم گفته‌اند جوجه را آخر پاییز می‌شمارند».
در روزهای گذشته غلامعلی رجایی فعال سیاسی مدعی اصلاحات در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود که طیف اصلاح‌طلب منتظر پاس گل انتخاباتی روحانی از وین است.
در شرایطی که مطالبه اصلی ایران از آمریکا که همان لغو تحریم‌هاست، به سرانجام نرسیده، مدعیان اصلاحات ادعا دارند که مذاکرات در وین شرایط خوبی را سپری می‌کند. به عبارتی، در وین همه چیز خوب است ولی مطالبه و خواسته اصلی ایران اصلا به نتیجه نرسیده است!
متاسفانه طیف مدعی اصلاحات اصرار دارد که چهره کریه آمریکا را بزک کرده و عهدشکنی و زورگویی کاخ سفید را سانسور کند.
مطالبه اصلی ایران از آمریکا در برجام، لغو یکباره و دائمی تمامی تحریم‌هاست. مقامات ایران صراحتا اعلام کرده‌اند که آمریکا ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند و این اقدام توسط ایران راستی آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به تعهدات کامل برجامی بازمی گردد. مقامات دولت بایدن دقیقا مشابه رفتار دولت ترامپ و البته مشابه اقدامات دولت اوباما، مدعی شده‌اند که تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و ایران باید به تعهدات کامل بازگشته و مذاکره حول توان موشکی و قدرت دفاعی خود را کلید بزند. متاسفانه روند اقدامات وزارت خارجه در وین، شائبه انتخاباتی بودن این اقدامات را تقویت کرده است. مدعیان اصلاحات بجای فرار از پاسخگویی و منتظر ماندن برای پاس گل انتخاباتی از وین باید درباره کارنامه 8 ساله به مردم پاسخ دهند.