kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰

کوتاه از انتخابات



درخواست آیت‌الله رئیسی
برای عدم پخش جلسات کاری‌اش از رسانه ملی
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری از رسانه ملی خواست که با توجه به اعلام داوطلبی در انتخابات ریاست‌جمهوری، اخبار جلسات کاری که با حضور وی تشکیل می‌شود، پخش نشود تا در استفاده داوطلبان از رسانه ملی تبعیضی روی ندهد.
بر اساس مقررات، پوشش کاری روسای سه قوه حتی در زمان نامزدی در انتخابات منعی ندارد اما رئیس قوه قضائیه نسبت به استفاده از این پوشش معمول، خودداری کرده است.

استقبال از کاندیداتوری آیت‌الله رئیسی و قدردانی از قالیباف
حضور نایب‌رئیس شورای وحدت در جلسه شورای ائتلاف
امیر ابراهیم رسولی، سخنگوی شورای ائتلاف اعلام کرد: نشست شورای ائتلاف با حضور اکثر اعضا و به ریاست غلامعلی حدادعادل و دبیری پرویز سروری برگزار شد.
وی گفت: در این نشست که با حضور حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و از اعضای موسس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب برگزار شد، حداد عادل با‌ اشاره به تنوع بالای داوطلبان نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری بر لزوم داشتن نقشه هوشمندانه برای رسیدن به انسجام حداکثری و حمایت از کاندیدای شاخص جریان انقلاب تأکید کرد.
به گزارش فارس، سخنگوی شورای ائتلاف خاطرنشان کرد: همه اعضای حاضر در جلسه شورا از کاندیداتوری و حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری استقبال و در عین حال از رویکرد جهادی و فداکارانه محمدباقر قالیباف در عدم کاندیداتوری به نفع وحدت و انسجام جریان انقلاب به‌رغم دارا بودن پایگاه رای مردمی قابل توجه تشکر و قدردانی کردند.
رسولی اظهار داشت: تأکید بر حمایت همه‌جانبه شورای ائتلاف از کاندیدای واحد جریان انقلاب و پرهیز از هرگونه اختلاف‌افکنی و خود تخریبی در درون جریان بزرگ نیروهای انقلاب از دیگر مباحث مطرح شده در این نشست بود. حجت‌الاسلام تقوی در این نشست در پاسخ به شایعه احتمال حمایت همزمان شورای وحدت از آیت‌الله رئیسی و لاریجانی در عرصه انتخابات تأکید کرد که از ابتدا تاکنون تنها گزینه مطرح در شورای وحدت آیت‌الله رئیسی بوده و بر حمایت همه‌جانبه نیروهای انقلاب، گروه‌ها و تشکل‌ها از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد.
وی گفت: در ادامه نشست، بخش‌هایی از فرآیند و مراحل انتخاب فهرست نهایی شورای شهر تهران از طریق مجمع عمومی ۷۰ هزار نفره شهر تهران بحث و بررسی شد.

تصمیم سعید جلیلی برای پوشش دیدگاه‌های کاندیداهای انقلابی در تمام صفحاتش
سعید جلیلی به تیم رسانه‌ای ستاد خود ابلاغ کرد که از تقابل با سایر نامزدهای انقلابی پرهیز کنند و تمام صفحات وی در فضای مجازی مواضع و دیدگاه‌های کاندیداهای انقلابی را پوشش دهند.

اظهارات لاریجانی برای اصلاح‌طلبان بسیار جذاب و مورد پسند بود
محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه لاریجانی امروز با لاریجانی سال‌های فعالیت در صدا و سیما فاصله بسیار زیادی گرفته، تأکید کرد: منطق مشارکت علی لاریجانی مبتنی بر واجد بودن یک سابقه اصولگرایی است که با رویکردهای مناسب اصلاح‌طلبانه در دوازده سال اخیر همراه شده است.
وی تصویر امروز لاریجانی را تصویری متفاوت از چهره اصولگرایی او برشمرد و گفت: بیانیه علی لاریجانی در نشست خبری بعد از ثبت‌نام تصویر متفاوتی از او ارائه کرد که از منظر نگاه اصلاح‌طلبی بسیار جذاب و قابل احترام بود.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار داشت: البته اینکه تصور کنیم اصلاح‌طلبان از پشتیبانی نیروی نامدار درون جریانی خودشان دست بکشند و به سمت لاریجانی بروند، دور از ذهن به‌نظر می‌رسد.
وی با تأکید بر اینکه در گام اول قطعاً اصلاحات از لاریجانی حمایت نخواهد کرد، گفت: حمایت از لاریجانی در حضور جهانگیری خلاف فهم منطقی سیاسی است که اصلاحات یک چهره شاخص از بدنه خود را در رقابت داشته باشند، حمایت از او را متوقف کنند و به سمت کسی مثل لاریجانی بروند.
عطریانفر با‌ اشاره به اینکه منظور از گام اول دور اول انتخابات است، اظهار داشت: در دور دوم اگر رقابت بین لاریجانی و رئیسی باشد به‌نظر می‌رسد اصلاحات تدبیر جدیدی اتخاذ کرده و به سمت لاریجانی خواهد رفت. عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در پاسخ به این سؤال که آیا اظهارات لاریجانی درباره «پادگان» و «دادگاه» برای اصلاحات جذاب بوده است، گفت: بله نکته کلیدی اظهارات لاریجانی همین جمله بود، همچنین بیان ضرورت آرامش سیاسی برای رسیدن به اهداف ملی و پاسخ به دغدغه‌های مردم از جمله نکاتی بود که مورد پسند اصلاح‌طلبان بود.
وی با بیان اینکه ادبیات انتخاباتی لاریجانی شباهت بسیاری به ادبیات انتخاباتی روحانی دارد، اظهار داشت: ممکن است فقراتی از صحبت‌های لاریجانی شبیه به روحانی یا خاتمی ‌باشد؛ اما هرکس ادبیات و واژگان خود را دارد و متعلق به خود شخص است.
عطریانفر در پاسخ به این جمله که «جنس ادبیات لاریجانی یادآور اظهارات روحانی است» گفت: بله! اما این ایرادی ندارد و نه چیزی را از حیثیت گفتمان لاریجانی کم می‌کند و نه چیزی به گفتمان روحانی اضافه خواهد کرد. هرکس بر پایه شرافت خودش از ادبیاتی برای رساندن نیت خودش خطاب به جامعه صحبت می‌کند.

تجمعات به‌صورت حداقلی و تبلیغات رسانه‌ای به‌صورت حداکثری
جمال عرف، رئیس ستاد انتخابات کشور با‌ اشاره به اینکه در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری به دلیل فراگیری کرونا محدودیت‌هایی وجود دارد، اظهار داشت: در تبلیغات، برپایی تجمع و نشست نخواهیم داشت و دستورالعمل‌ها بر اساس شرایط هر منطقه تنظیم خواهد شد، قرار بر این است که تجمعات به‌صورت حداقلی و تبلیغات رسانه‌ای به‌صورت حداکثری باشد.
به گزارش مهر، وی ادامه داد: زمانی که دستورالعمل‌ها تنظیم شد و در ستاد ملی به تصویب رسید به منزله قانون است که باید همه آن را رعایت کنند، قاعدتاً در شهرهایی که در آن زمان شرایط قرمز داشته باشند قطعاً تجمعات نخواهیم داشت و بنابراین به تناسب شرایط آن مقطع تصمیم گرفته خواهد شد.
معاون سیاسی وزیر کشور با تأکید بر اینکه نامزدها در این دوره باید در تبلیغات خود از ظرفیت حداکثری رسانه‌ها و فضای مجازی استفاده کرده و میتینگ و تجمعات به حداقل برسد، گفت: رسانه ملی برنامه‌های ویژه‌ای برای ارائه برنامه‌های نامزدها خواهد داشت و فضای مجازی و سایر رسانه‌ها این امر را دنبال خواهند کرد.

حمایت بیش از ۲۶۰۰ نفر از بانوان انقلابی
از حضور محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری
بیش از ۲۶۱۷ نفر از بانوان انقلابی کشور در نامه‌ای حمایت خود را  نسبت به حضور و ثبت‌نام محسن رضایی در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام و خطاب به وی خاطرنشان کردند:  برنامه‌های مدوّن و کاربردی جنابعالی در موضوعات اقتصادی و فرهنگی ازجمله طرح حمایت از‌ اشتغال بانوان خانه‌دار که حقیقتا در نوع خود کم‌نظیر بوده و باعث خرسندی همه بانوان و مادران دلسوز و عزیز ایرانی شده است، موجب ارتقاء شأن اجتماعی و معنوی نیمی ‌از جمعیت اثرگذار کشور (بانوان) در جامعه می‌شود که امیدواریم با مدیریت جنابتان در دولت سیزدهم رخ دهد.

90 درصد داوطلبان انتخابات شورای شهر تهران تأیید صلاحیت شدند
احمد نادری، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت:‌ حدود 90 درصد داوطلبان انتخابات شهر تهران تأیید صلاحیت شدند که آمار قابل توجهی است.
وی خاطرنشان کرد: گلایه ما از دولتمردان و سخنگوی دولت آن است که آمار غلطی به مردم ارائه کرده و عنوان کردند که 80درصد رد صلاحیت در شهر تهران وجود دارد که همین آمار موجب بهره‌برداری‌های سوء علیه مجلس و هیئت نظارت بر انتخابات شوراها شد که این آمار به هیچ وجه صحت نداشت.
به گزارش فارس، رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران تصریح کرد: اکثر رد صلاحیت‌ها به دلیل مسائل مالی و اقتصادی است و متأسفانه اکثر اعضای شورای شهر دوره پنجم عملکرد خوبی در این بخش نداشته‌اند و به همین دلیل رد صلاحیت شده‌اند که نشان‌دهنده ضعف قانون و نظارت و تأیید صلاحیت‌ها است.
نادری درباره اعلام اسامی ‌نهایی نامزدهای انتخابات شورای شهر گفت: این اسامی ‌به‌صورت قطعی 16 خرداد و از طریق مراجع رسمی ‌اعلام می‌شود ضمن اینکه پیش‌بینی ما برای استقرار 6 هزار صندوق رأی در استان تهران است البته این آمار هنوز قطعی نشده؛ با صندوق‌های سیار مخالف هستیم ولی می‌کوشیم صندوق‌های ثابت انتخابات شوراها را افزایش دهیم.
رئیس هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران افزود: مردم که تخلفاتی را از نامزدهای انتخابات شوراها مشاهده می‌کنند، می‌توانند به هیئت‌های نظارت شهرستانی مراجعه کرده و گزارش خود را ثبت کنند البته ما در هیئت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان تهران بر این روند نظارت داریم.
وی تصریح کرد: در روزهای اخیر شائبه‌ای مبنی بر رد صلاحیت یکی از افرادی که غیردین رسمی ‌کشور را داشت به‌وجود آمد که قویاً این موضوع را رد می‌کنم اما به شدت رد صلاحیت این فرد را به دلایل مذهبی،‌سیاسی و عدم التزام به اسلام را رد می‌کنیم البته این رد صلاحیت به دلیل مسائل غیرسیاسی بوده است که اگر آن فرد به ما مراجعه کند مستندات آن را نشان خواهیم داد. این در حالی است که ما حتی تأیید صلاحیت برخی نامزدهای زرتشتی و مسیحی در هیئت نظارت بر انتخابات شوراها را داشتیم.