kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۳۰۱
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

هشدار پاشینیان درباره بازگشت احتمالی جنگ به قره‌باغ

سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان از افزایش تنش میان باکو و ایروان خبر داد و گفت که نظامیان جمهوری آذربایجان در مناطق مرزی، رفتارهای تهاجمی از خود نشان می‌دهند.


«نیکول پاشینیان » گفت، تنش‌های مرزی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در حال افزایش است.
به گزارش خبرگزاری فارس، سرپرست نخست‌وزیری ارمنستان دیروز پس از نشست شورای امنیت این کشور، در فیس‌بوک خود اعلام کرد که به دلیل رفتار تهاجمی نیروهای جمهوری آذربایجان در مناطق خاص مرزی، تنش میان ایروان و باکو‌، روند افزایشی به خود گرفته است.
پاشینیان گفت: ما شاهد روند افزایش تنش‌ها و تجاوزات نیروهای جمهوری آذربایجان در بخش‌های خاص مرزی هستیم. ارمنستان علاوه‌بر اقدامات امنیتی، مطابق پیمان امنیت جمعی و سیستم استراتژیک ارمنستان-روسیه، روندهایی را آغاز می‌کند.
او با تکرار موضع کشورش درخصوص تحولات مرزی اخیر، اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان باید از خاک ارمنستان خارج شوند. پیش از این گفته شد که نظامیان جمهوری آذربایجان سه و نیم کیلومتر در خاک ارمنستان پیشروی کردند.
وی افزود: ما باید برای یافتن راه‌حلی از طرق سیاسی اقدام کنیم و اگر نتوانیم به این نتیجه دست یابیم، آن زمان باید سازوکارهای نظامی-سیاسی را درگیر کنیم.
در مقابل نیز، «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، طی تماس تلفنی با همتای قزاقستانی خود، وضعیت در مرزها را پایدار توصیف کرد.
سرویس مطبوعاتی ریاست‌جمهوری آذربایجان درخصوص این تماس اعلام کرد، علی‌اف همتای قزاقستانی خود را در جریان تحولات جاری در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان قرار‌داد.
شنبه گذشته هم سخنگوی وزارت خارجه ارمنستان از باکو خواسته بود نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند.
وی اظهار داشت: ما یک بار دیگر تاکید می‌کنیم که طرف آذربایجانی به خاک کشور مستقل ارمنستان تجاوز کرده است.
این مقام وزارت خارجه ارمنستان افزود: امیدواریم طرف آذربایجانی به این درخواست‌ها توجه کند و شرایط را بیش از این بحرانی نکند.
ارمنستان مصمم است همه اقدامات لازم برای اطمینان از تمامیت ارضی خود را انجام دهد.
چهارم آبان ۱۳۹۹ جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس، به توافق رسیده‌اند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان
ایجاد کند.
در مقابل، جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌ نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر)، ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان، باز کند. همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد. مسکو نیز به عنوان حافظ آتش بس، نیروهای حافظ صلح خود را در قره‌باغ و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است. ماموریت این نیروها، پنج ساله است.